Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie Compact

BMW 323ti compact (1999)

Partytime!

BMW 323ti compact (1999)
  • Autotest
27 november 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
BMW is eigenlijk een beetje een feestmerk: sportief, luxe, snel en bovenal exclusief. Meer champagne dan bier, zeg maar. Maar er zijn ook BMW's voor de 'kleine' beurs: de compacts. Wij reden de snelste.

BMW is met de 323ti compact een van de weinige merken die een zescilinder in een "kleine" auto hangt. En, zoals elke BMW-zescilinder: "t is een fijne. Met 170 pk vermogen en 245 Nm koppel zit je nooit ook maar ergens om verlegen.
Maar over de motor straks meer. Qua uiterlijk weten we het nog steeds niet helemaal... Het is al een stuk beter dan in het begin; toen dachten we steeds dat iemand per ongeluk de garagedeur te vroeg had dichtgedaan toen-ie z"n 3-serie coupé naar buiten reed.
Deze hardloper is voorzien van zo ongeveer alles wat je zou verwachten, dus ook van ABS en twee airbags. Om al het brute geweld op de weg te krijgen en te houden, is de 323ti compact standaard opgetuigd met een perfect werkende tractiecontrole.
Ga zitten in de 323ti en je weet: dit is een rijdersauto. Je zit, zoals het hoort in zo"n super-GTI, vrij laag, terwijl het stuur weer vrij hoog staat: da"s goed voor een instant racegevoel. Het dashboard is geheel in lijn met de auto: strak, zakelijk, niets teveel en niets te weinig. De stoelen bieden steun waar je dat wilt hebben en zijn op alle mogelijke manieren te verstellen. Misschien juist wel dat levert een merkwaardig fenomeen op: je zit nooit slecht, maar op de een of andere manier hadden wij continu het gevoel dat het nog beter kon en zo bléven we verstellen. Beetje naar voren, beetje naar achteren, wat meer van opzij - terwijl je gewoon uitstekend zit. Heel eigenaardig. Een aparte vermelding waard is de op onze compact gemonteerde Park Distance Control: als je achteruit moet inparkeren, laat een "pieper" je weten hoe ver de achterkant nog van je achterligger verwijderd is. Superhandig, al is het alleen maar omdat de achterruit vrij klein is en je geen idee hebt waar de achterkant ophoudt. Over de ruimte voor achterpassagiers kunnen we kort zijn: die is niet riant. De vorige 3-serie heeft nooit bekend gestaan om z"n passagiersvriendelijkheid, en de compact al helemaal niet.
De BMW zespitter blijft, zoals het hem betaamt, beschaafd. Zacht, bijna geruisloos zoemend wacht hij op het startsignaal. Eerst maar even gas d"rop en: ook sprinten doet de 323ti in stijl. Soepel, geleidelijk, bijna vloeibaar "stroomt" de BMW naar de honderd. Dat soepele laat hij trouwens onder alle omstandigheden zien. In welke versnelling je ook rijdt - trap het gas in en onder begeleiding van een zacht zoevende "woooeeeesjjj" gáát-ie. Een zaligheid. Het (verlaagde M-Technic) onderstel van deze compact is hard, maar verre van oncomfortabel, vertelt je alles, behalve dat wat je niet weten wilt en iets als overhellen, dat bestaat gewoon niet.

Vanzelfsprekend

Sturen, schakelen, remmen, de hele bediening - alles aan deze BMW is vanzelfsprekend. We hebben hooguit een kleine aantekening bij de wat lange weg die het koppelingspedaal moet afleggen. En het stuur had misschien net "n tikkie kleiner en dikker gemogen.
Zelfs het verbruik van 1 op 8,5 is geen domper op onze feestvreugde. Dan doemt daar het hoogtepunt van het feest op: de eerste bocht. En élke kromming in een weg is het domein van de 323ti compact. Hier wordt dat toonbeeld van beschaving opeens "n 100% lang-leve-de-lol-auto.
Hou de tractiecontrole erop en de BMW stuift door een bocht heen alsof hij er helemaal niet was. Alleen als je je echt als een lomperik gedraagt en de weg een beetje glad is, wil de compact héél af en toe even "n uitstapje maken. Maar wie echt in de feeststemming is, haalt de tractiecontrole er natuurlijk af, stuurt in en gooit het gas erop. Zwiep, daar gaat die achterkant! Tegensturen en... doorgaan. Wat daarbij nuttige diensten bewijst, is het gevoel in de besturing.
M-cht het misgaan, dan is dat je eigen stomme schuld: de besturing en het onderstel hebben je het allemaal van tevoren laten weten. Al met al is de 323ti één groot pleidooi voor de leuke kanten van achterwielaandrijving. Het gemak waarmee je met deze auto een achtervolgingssc?ne uit een Amerikaanse actiefilm naspeelt, is onvoorstelbaar. Je zult waarschijnlijk na elke bocht een spoor van meewarig hoofdschuddende passanten achterlaten, maar probeer het maar "ns te láten - lukt je niet.

Signalement

Merk Bmw
Model 323ti Compact
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 31.674

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.494 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 3.950 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.210 mm / 1.698 mm / 1.378 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden225/50WR16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,8 s / 12,2 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 221 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 749
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 328Ci Executive

    BMW 328Ci Executive

    • 1999
    • 275.942 km

    € 3.999

    BMW 3-serie Cabrio 325i | LAGE KM-STAND | PERFECTE STAAT | ORGINELE PAPIEREN AANWEZIG | ORGINELE MOTORSPORT VELGEN | WINDSCHERM |

    BMW 3-serie Cabrio 325i | LAGE KM-STAND | PERFECTE STAAT | ORGINELE PAPIEREN AANWEZIG | ORGINELE MOTORSPORT VELGEN | WINDSCHERM |

    • 1995
    • 115.952 km

    € 14.945

    BMW 3-serie Cabrio 323Ci Executive/XENON/CRUISE/STOELVW/NAVI!!!

    BMW 3-serie Cabrio 323Ci Executive/XENON/CRUISE/STOELVW/NAVI!!!

    • 2000
    • 225.726 km

    € 5.249

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    4
    • 5 juli 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    4
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    1
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    3
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
meer reviews
BMW iX M60 - Test

BMW iX M60 - Test

101

X staat voor SUV, i voor elektrisch en M voor sportief. Het zijn bekende labels bij BMW, maar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren

    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro...

    53
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    38
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    101
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden