BMW 316i Compact (1994) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i Compact |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 241.800 km |
KM-stand laatst | 247.868 km |
Aanschaf
- 241.800 km
Om te beginnen een Kleine Introductie. Voor mijn vrijetijd zocht ik een leuke auto voor er bij en om wat aan te kunnen doen. Hierbij hou ik van achter aangedreven auto's en wilde ik een Station of een Hatchback hebben. Na Speuren op Mobile.de kwam ik een goedkope 316i Compact tegen (E36) Na Enig nadenken heb ik me bij de verkoper geinformeerd.
Ik ben dan ook voorbij gegaan om een BMW 3serie Compact te bekijken. De Auto is van 1994 en heeft een slordige 240dkm gereden. Staat te koop voor 500 Euro en er wordt van gezegd dat er wat werk aanzit.
Aangekomen bij de verkopende partij beginnen we met de grote meevaller. Er zit een set Winterwielen bij waarop duidelijk nauwelijks is gereden.
Dan de auto zelf. Aan de Buitenzijde beginnen met kijken zien we gelijk dat de auto is voorzien van zogenaamde EagleEyes lampen aan de voorzijde, Deze worden vervangen in de toekomst omdat het een slecht lichtbeeld geeft. Verder Kon ik een kleine schade zien aan de linker voorscherm. Roest is ook wel aan wezig, maar voor een 20 jarige auto blijft het beperkt. Rechts achter heeft het Scherm midden boven het achterwiel blazen vanwegen roest. Verder is er niks geks aan de auto.
Van de buitenzijde richten we ons naar de binnenzijde. De auto is voorzien van een rood stoffen intrieur, en een combinatie van zwart, onderzijde, en grijze bekleding. Ook een elektrisch schuifdak hoort tot de uitrusting, Helaas functioneerd deze niet naar behoren, maar is makkelijk uit te wisselen. De bekleding is verder ook niet geweldig. Bij de stoelen is overal wel een naadje kapot, of gewoon ongelofelijk besmeurd. De Hemel bekleding hangt deels naar beneden en is ook gewoon aan vervanging toe. Deze punten waren bij mij bekend en voor de prijs ook geen Probleem.
Wat verder opviel is dat de auto laag op de weg stond. Een TÜV goedgekeurde verlaging is doorgevoerd. Iets wat mij zeer aanspreekt.
Na het bekijken van de auto heb ik besloten het voertuig op de trailer te rijden en deze mee te nemen. voor 500 Euro was het in mijn ogen geen slechte koop.
De Punten die gedaan moeten worden:
- Hemel vervangen
- Stoelen en bank vervangen
- Zijscherm linksvoor vervang
- Lassen Scherm recht achter
- Koplampen voor vervangen
Punten die ik zelf doen wil:
- Stabistang achter monteren
- Stabistang voor uitwisselen door zwaarder type.
Eerste rijervaringen etc.
- 242.382 km
Vandaag de eerste volle tank leeg. Het Rijden is een genot en natuurlijk nu ook het een en ander aan uitproberen en zoeken op de weg.
Rijden met de auto is een plezier. De sportvering is wel wat hard, maar zodra de dorpjes achter ons liggen en de baan glad is doet het zijn werk zeer goed. Bochten gedrag is goed. auto is van zichzelf licht onderstuurd, maar is goed te kontroleren. Sturen gaat heel erg direct. Met weinig bewegen gaat de auto al behoorlijk scherp de bocht om. De achterzijde is wel wat onrusig, het ontbreken van een stabilisator merk je hier.
Buiten het rijden is er ook al veel aan de auto gedaan. Ik heb een "nieuw" intirieur gevonden welke is geplaatst en het schuifdak is ook vervangen. Ben op dit moment bezig de hemel te repareren zodat deze er ook weer in kan worden geplaatst. Helaas niet meer grijs maar een zwarte hemel. Kosten blijven ook binnen de perken. Delen voor de auto zijn goed te verkrijgen en relatief goedkoop.
Tot zover............
De laatste kilometers gereden
- 247.868 km
2 weken geleden heb ik besloten een diesel te kopen ipv mijn 316i. Nog geen week later staat de opvolger voor de 316i op het garagepad. De Opvolger wordt een 318tds Compact. Ben benieuwd hoe die uiteindelijk gaat rijden.
De 316i gaat binnenkort in de verkoop. een beetje jammer vind ik het wel, maar helaas het is een financiele kwestie. Diesel is nu eenmaal goedkoper dan benzine.
Ik heb slechts 10dkm met de 316i gereden, waarvan voornamelijk woonwerkverkeer. De auto rijd echt aangenaam, komt heerlijk mee in het verkeer en het verbruik is redelijk. De laatste weken is het verbruik opeens van vrij konstant 1 op 11 naar een nette 1 op 13 gesprongen. Ik heb geen verklaring van waar dat ineens komt.
Wat mij betreft is de 102 pk sterke motor een prima apparaat om de woon werk kilometers mee af te leggen. De top van 195 km/h op mijn navi gemeten, is zeker op de autobahn in Duitsland aangenaam te rijden, De motor is dan wel aanwezig in het interieur, maar nogal tijd niet storend.Wat mij wel een beetje tegen viel was het niveau van windgeruis binnen. Dat was bij 120 a 130 km/h zeer aanwezig. Dit kan komen door het schuifdak, wat altijd wel wat meer windgeruis geeft.
Al met al, heb ik heerlijke kilomters met de auto gereden en kan de auto echt aanraden. Zeker voor beginnende automobilisten, die met een achterwiel aangedreven auto willen rijden, is dit een goede en relatief goedkope instapper. Tegenwoordig zelfs regelmatig voor rond de 500 euro te koop.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
