BMW 318 tds Compact (1995)
Rijplezier, maar wel met mate
Je kon er op wachten: eerst probeert BMW rustig hoe zijn publiek reageert op een model onder de 50.000-guldengrens en vervolgens komt er een versie die nog wat nadrukkelijker op de kleintjes let. Dus een diesel, die niet alleen in aanschaf nog betaalbaar is, maar ook in het gebruik geen grote aanslag op de knip doet. Bij het Beierse merk wordt het natuurlijk al gauw een turbodiesel, die weliswaar niet superzuinig is, maar wel het vlotte imago van het merk enigszins hoog moet houden.
Enigszins is het juiste woord, want ondanks de extra push die zo"n turbo geeft, ligt het vermogen van 90 pk toch nog ruim onder dat van de kleinste benzineversie, die als 316i aan de 102 pk komt. De kleine diesel scoort natuurlijk w‚l met zijn koppel: bij een bescheiden 2000 tpm ligt dit maar liefst 40 Nm hoger dan dat van de 1.6 bij het dubbele toerental.
Vermoedelijk had BMW graag wat meer cc"s in z"n Compact-diesel gestopt, maar dat stuitte op praktische bezwaren. Want die kleine oliestoker is regelrecht afgeleid van de succesvolle zescilinder-dieselmotoren die de Duitsers in samenwerking met Steyr in Oostenrijk bouwen. Reken maar uit: 4/6 x 2498 cc = 1665 cc. Precies de inhoud van de kleine turbomachine die het Beierse merk ietwat bedrieglijk als 1.8 afficheert.
Grof gezegd heeft BMW dus twee cilinders van zijn zespitter "afgehakt" en zich aldus een berg ontwerp- en constructiewerk uitgespaard. Dat is in de autowereld vaker vertoond: soms groeide een viercilinder zo uit tot een "6", soms werd een zespitter gereduceerd tot een "vier" en een enkele keer is er ook weleens de zaag in een V8 gezet om op die manier voordelig aan een viercilinder te komen.
Tegenvallende prestaties
Het zij zo: BMW"s 1.8 viercilinder turbodiesel meet dus 1665 cc en dat brengt hem tot best aardige prestaties, maar helaas niet helemaal op het niveau dat je van het sportieve Duitse prestigemerk verwacht. Op de snelweg doet de Compact het net als veel andere turbodiesels lang niet slecht, maar wanneer de vaart er nog niet in zit, is hij geen sprinter. De gemeten tijd van 13,8 seconden van 0-100 (nog een tiende beter dan de fabriek opgeeft) is niet om over naar huis te schrijven, zeker niet als daar de letters BMW achter staan.
Nu waren we over het prestatieniveau van de benzine-316 ook al niet juichend, maar daar kon je je toch beter mee uitleven dan met de turbodiesel. Want hoewel de rijkwaliteiten uiteraard niet verschillen, laat de diesel zich slechts met tegenzin verleiden tot het speelse bochtenwerk waar BMW"s een flink deel van hun reputatie aan ontlenen. Misschien mag je dat van een diesel niet verwachten, maar het was toch een teleurstelling. De diesel-compact bl¡jft zonder meer een fijn sturende en erg makkelijk rijdende auto, maar door de rustige motorisering komt er lang niet uit wat er in zit.
De testwagen was overigens een "Executive"-uitvoering, bijna 3 mille duurder dan de "gewone" tds die nog onder de f 50.000 zit. Het verschil zit "m in een airbag, elektrische zijruiten, hoofdsteunen achter en meegespoten bumpers plus spiegels; dus redelijke waar voor het geld. Vooral vanwege die airbag en de ruitbediening zouden wij altijd voor dat optiepakket kiezen, maar wel onder enig protest. Want er zijn tegenwoordig genoeg kleinere en ook veel goedkopere auto"s, waar zulke dingen gewoon standaard op zitten; al bieden die over het algemeen niet de kwaliteit en de afwerking van een BMW - om maar te zwijgen over het imago.
Ten slotte nog iets over de economie van de turbodiesel; per slot van rekening een belangrijk aspect bij de aanschaf van zo"n auto. Op papier ziet dat er prima uit, want volgens de EG-normen verbruikt de tds gemiddeld 1 liter diesel per 17 km. Veelbelovend, maar helaas geeft de praktijk een minder florissant beeld. Tijdens de test kwamen we uit op 1:12,6 en dat is niet veel beter dan de 1.6 Compact scoorde. Natuurlijk is dat deels een gevolg van de vereiste beproevingen en het heeft beslist ook te maken met het niet aflatende verlangen om tijdens het rijden het gewenste BMW-gevoel op te roepen. Wie dat laatste niet doet, komt vast wel iets zuiniger uit, maar het zal echt niet veel beter worden dan 1:14. En dan ga je je toch afvragen waarom zo iemand een BMW kiest...
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 318tds Compact |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 24.708 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.665 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.210 mm / 1.698 mm / 1.393 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.215 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 620 kg |
Banden | 185/65TR15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s (fabrieksopgave: 13,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 168 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 316i Compact (1999) - Liefhebber Gezocht

Wat voor auto koop je nog voor 1.500 euro?

BMW 323ti compact (1999)

BMW 316i Compact Executive (1994)

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw
