SUV vs. stationwagon
Is de SUV echt zo goed?
Bij de aanschaf van een auto blijft emotie een belangrijke rol spelen. Veel mensen kiezen niet voor een model dat nuchter beschouwd alles biedt wat ze wensen, in plaats daarvan gaan ze voor een auto die hun hart sneller laat kloppen of die over een beter imago beschikt. En dat zijn precies aspecten waarop SUV's punten weten te scoren. Door de hoge carrosserie zit je plezierig hoog, bovendien is de instap comfortabel. Daarnaast stralen ze met hun gespierde uiterlijk en hun hoge gewicht onverzettelijkheid en veiligheid uit. En laten we wel zijn, veel mensen vinden het simpelweg stoer om met een SUV te
komen voorrijden – of dat nu bij de crèche of bij kantoor is.
Blijkbaar vinden steeds meer autokopers dat, want de opkomst van de SUV is niet meer te stoppen. Het is dus niet zo vreemd dat de autofabrikanten alles uit de kast halen en geen SUV-niche onbezet laten. Vooral wat de kleinere modellen betreft, is er bijna geen fabrikant meer die geen variant in offroad-look ontwikkelt – of allang in de showroom heeft staan. De grenzen tussen de tot voor kort duidelijk afgebakende segmenten zijn daarbij aan het verdwijnen. Autofabrikanten bouwen simpelweg alles wat in trek is bij de klanten en wat de kassa laat rinkelen. Het ene merk noemt een hoog model daarbij SUV, de andere fabrikant
bezigt de term 'cross-over', zonder dat iemand weet waar nu precies de grens ligt tussen die twee autosegmenten. En dan zijn er nog de trendy SUV-coupés, zoals de trendsetter BMW X6 (hoewel de SsangYong Actyon eerder was …) en de Mercedes-Benz GLC Coupé. Geen wonder dat veel mensen het overzicht kwijt zijn.
GEBAANDE PADEN
Maar we laten de imagozaken even buiten beschouwing. We gaan op een objectieve manier kijken welke voordelen SUV's nu daadwerkelijk bieden, afgezien van zaken als de hogere zitpositie en de avontuurlijke uitstraling. Zijn de hippe SUV's nu echt automobiele alleskunners die de klassieke carrosserievarianten in het stof laten bijten? Oftewel: is een SUV daadwerkelijk beter dan een stationwagon van dezelfde fabrikant? Bij deze test draait het niet om zaken als een maximaal trekgewicht en de terreineigenschappen, maar simpelweg om wat de auto in huis heeft in de praktijk van alledag. En het dagelijkse leven speelt zich voor de meeste automobilisten nu eenmaal af op de gebaande paden. Naast het ruimteaanbod en de flexibiliteit van het interieur spelen bij deze test zodoende zaken als het rijgedrag, het rijcomfort, de prestaties, de rijeigenschappen en de kosten een belangrijke
rol. Dat de testuitkomst uiteindelijk zo overduidelijk zou zijn, heeft zelfs ons verrast …
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring xDrive Competition Carbon Pakket Keramisch Laser Headup HarmanK Stoelvent Memory
- 2023
- 29.989 km

BMW 3-serie Touring 318i Executive / Auto verbruikt olie! / Handel of Export / Navigatie / Cruise-ctr. / Airco / leder / Trekhaak / Apk dec-2026
- 2018
- 188.845 km

BMW 318I 156PK HIGH EXECUTIVE AUTOMAAT / NAVI / LEDER / CLIMA / FULL-LED / PDC / 19" LMV / CAMERA / KEYLESS / UNIEK / 1E EIGENAAR !!
- 2021
- 90.671 km