Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • Accord

Honda Accord 1.8i LS (1999)

De grijze (to)plaag

Honda Accord 1.8i LS (1999)
  • Autotest
17 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het is een gegeven in de autowereld, en al helemaal in de middenklasse: wie wil verkopen, kan maar beter zorgen dat z"n auto niet al te opvallend is. Gevolg: de één is nog grijzer dan de ander. Kan de Honda Accord voor wat kleur zorgen?

De Accord heeft sinds jaar en dag mogen rekenen op een weliswaar niet al te grote, maar wel hondstrouwe aanhang. En terecht: er is nog nooit een Accord geweest die je niet op z'n minst een fijn rijdende auto kon noemen, en z'n betrouwbaarheid is door de jaren heen zo ongeveer spreekwoordelijk gebleken. Eén verschil met z'n voorgangers is er wél: waar met name de vroegere Accords in het oog springende auto's waren, kun je dat van de laatste paar modellen nauwelijks beweren. Ook niet van de nieuwe. Zeker: 't is een keurig nette auto geworden. Maar niemand zal van dit ontwerp in vuur en vlam raken, net zomin als we ons kunnen voorstellen dat er ook maar één mens rondloopt die 'm oprecht lelijk vindt. Wat je Honda kunt verwijten, is dat ze dit keer wel érg onorigineel te werk zijn gegaan. Van binnen zet die trend zich onverminderd voort. Wat heet: het wordt alleen maar erger. Je zou haast gaan denken dat er in Japan lijfstraffen staan op het bedenken van iets ánders dan een zwart/grijs interieur. Ho, da's te snel: er zijn in de Honda zo hier en daar wat houtstrips aangebracht ter opleuking - 'bij Rover werkt het ook, dus waarom bij ons niet?' Simpel: dáárom. De bekleding van de stoelen is niet helemaal zwart: daar zitten wel degelijk kleurtjes in. Wel in een zodanige combinatie dat je elke Accord-rijder spontane kleurenblindheid zou toewensen. Wel leuk zijn de licht verzonken meters - net een sportwagen, zo'n Accord! En daar zijn we meteen aangekomen bij het belangrijkste: wat rijdt zo'n Accord goed. We hebben het vaker gezegd en doen het daarom nog maar eens: je hoeft Hondezen absoluut niet te vertellen hoe je een geweldig rijdende auto in elkaar moet sleutelen. Van Civic tot NSX: stuk voor stuk zijn Honda's auto's die met liefde voor het begrip rijplezier zijn gemaakt. De nieuwe Accord is bepaald geen uitzondering. De wegligging is uitzonderlijk en legt de lat in deze klasse wéér hoger. Waar andere auto's gaan glijden, doet de Honda er nog een schepje bovenop.
De Accord-motor mag dan 'slechts' een 1.8 zijn, hij heeft wél 136 pk. En dat heeft hij wel nodig ook, want hij weegt 1305 kg. De Honda-motor klinkt bij lage toeren eh... eigenlijk helemaal niet, want is zo goed als onhoorbaar en gromt bij hogere toeren heel fraai, bijna racy. VTEC hè, dan weet je 't wel. Wat echter de meeste indruk maakt is z'n soepelheid. Hij pakt bij elk denkbaar toerental op alsof hij van elastiek is en moppert nooit. Komt nog bij dat de 1.8 akelig schoon schijnt te zijn. Gierend enthousiast over het verbruik kunnen we niet worden; wij reden gemiddeld 1 op 10 en dat is toch iets anders dan de 1 op 12 die Honda claimt.

Puntenverlies
U zult nu wel denken: uitgemaakte zaak, die Honda veegt de complete concurrentie aan de kant. Maar zo is het dus niet. Want hij laat wel punten liggen. Op schakelgebied bijvoorbeeld. De Accord schakelt uitstekend, maar het kan lichter. Ook de zitruimte achterin is zoiets. De Accord biedt voldoende ruimte voor je benen, maar wie langer is dan plusminus 1,85 m - en wie is dat n'et, tegenwoordig? - zit met z'n hoofd licht tegen het dak. Jammer maar helaas. En dan de stoelen - die steunen net te veel onderin de rug, waardoor je steun bij je schouders moet ontberen. De inhoud van de bagageruimte is met 427 liter niet meer dan gemiddeld. De bruikbaarheid wordt bovendien nog beperkt door die ellendige beugels waarmee de boel scharniert.
Dan, belangrijk, het prijsaspect. De Accord heeft een prijs van zo'n 47 mille. Daarvoor krijg je onder meer ook elektrische ramen (4) en spiegels, ABS, centrale vergrendeling met afstandsbediening en bijvoorbeeld meegespoten bumpers. Verder zijn twee airbags én zij-airbags standaard.
Laten we vooropstellen dat we hier te maken hebben met een meer dan uitstekende auto. Goed, het is niet de meest sprankelende van het Nederlandse wagenpark, het is een 100%-vertegenwoordiger van de grijze plaag die door middenklasse-land waart. Maar hij hoort wel bij de top-laag van dat segment, vandaar de kop boven dit verhaal. Wie bovendien dol is op autorijden vindt in de Accord een echte rijdersauto.

Signalement

Merk Honda
Model Accord 1.8i LS
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.777

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.850 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.595 mm / 1.750 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.305 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 10,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 201 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda Accord
Honda Honda Accord

Uitgelicht aanbod

    Honda Accord 1.8i S Automaat (Vol-Opties!) Youngtimer 100% Onderhouden

    Honda Accord 1.8i S Automaat (Vol-Opties!) Youngtimer 100% Onderhouden

    • 2000
    • 95.171 km

    € 3.950

    Honda Accord 2.0i LS Airco Automaat Youngtimer NAP

    Honda Accord 2.0i LS Airco Automaat Youngtimer NAP

    • 1999
    • 157.752 km

    € 3.795

    Honda Accord Coupé 3.0i-24V V6 | Dealer onderhouden | Automaat |

    Honda Accord Coupé 3.0i-24V V6 | Dealer onderhouden | Automaat |

    • 2000
    • 151.516 km

    € 6.900

Meer Honda Accord occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Accord specificaties
  • Honda Accord occasions
  • Honda Accord video's
Advies en informatie
  • Honda Accord tests
  • Honda Accord gebruikersreviews
  • Honda Accord index
PREMIUM
Subaru Legacy (2002) - Honda Accord (2000)

Subaru Legacy (2002) - Honda Accord (2000)

Nog niet eens zo heel lang geleden was er keuze uit een ruim assortiment Japanse zakensedans,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    3
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

    8
    • 17 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord (2009)

    Honda Accord (2009)

    3
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.0i Elegance Special Edition (2010)

    Honda Accord Tourer 2.0i Elegance Special...

    3
    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2007)

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2007)

    5
    • 4 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

    Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

    5
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.0i Sport (2008)

    Honda Accord 2.0i Sport (2008)

    10
    • 3 maart 2021
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Deze Honda Accord heeft een neus met een verhaal

    Deze Honda Accord heeft een neus met een...

    14
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Honda Accord Wagon SiR (1999) - In het Wild

    Honda Accord Wagon SiR (1999) - In het...

    19
    • 9 maart 2022
  • Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

    Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km -...

    • 3 januari 2022
  • Nieuws
    In het Wild: Honda Accord (2001)

    In het Wild: Honda Accord (2001)

    41
    • 24 januari 2021
  • Nieuws
    Honda Accord krijgt update voor 2021

    Honda Accord krijgt update voor 2021

    30
    • 12 oktober 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Honda Accord (5e generatie)

    Facelift Friday: Honda Accord (5e generatie)...

    74
    • 12 oktober 2018
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    186
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden