Honda Accord 1.8i S (2000)

autoreview

Honda Accord

Signalement

UitvoeringAccord 1.8i S
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst256.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stille kracht

  • 256.000 km

Autoreview Honda Accord 1.8 S bouwjaar 2000

In 2007 zouden we een bezoek brengen aan de dochter van mijn vriendin, die in Spanje woonde ter hoogte van Granada, een reis van 2.200 kilometer enkele reis. Ik reed destijds in een Mitsubishi Carisma. Hoewel betrouwbaar is die auto mij tegengevallen qua comfort – lawaaiig bij 120 km/u en strakke vering en demping. De belangrijkste reden om een andere auto te zoeken was echter dat ik al langere tijd last had van mijn linkerknie. Het zou dus een automaat worden. Na oriëntatie op verschillende merken en types, kwam ik bij de Honda Accord uit: een buitenbeentje in Nederland dat in Australië veel verkocht wordt.

Betrouwbaar zoals bijna alle Japanners.
Na een proefrit was ik verkocht. De automaat was even wennen. We hebben later ontzettend gelachen om een plotselinge remactie met beide voeten op het rempedaal: dan sta je héél snel stil! Voor de reis naar Spanje, maar ook omdat ik 30.000 km per jaar rijd, moest er een LPG installatie ingebouwd worden. Dat gebeurde bij een bedrijf dat dit al vaker voor mij had gedaan. Op naar Spanje!
De auto had destijds slechts 109.000 km gelopen en doorstond de reis vlekkeloos. Rust in het interieur, comfortabele vering en demping die toch strak was, uitstekende stoelen. Alleen wilde de auto in Spanje niet meer naar LPG schakelen. Op dat moment niet zo’n groot probleem, omdat de benzine in Spanje slechts 92 cent kostte. Maar Frankrijk was duur! Terug thuis is de klacht verholpen en heeft de Honda me jarenlang onverstoorbaar overal heen gereden. Beurtjes gehad, kleppen laten controleren, enkel het normale onderhoud en de bekende slijtageonderdelen.

188.000 km
Ook een slijtageonderdeel, maar onverwacht: het wiellager linksvoor begon steeds meer lawaai te maken. Vervangen en rijden maar. Onderhoud van mijn auto’s wordt al jaren gedaan door een verre kennis die automonteur is en ik ben daar uiterst tevreden over. Ik ben weleens gewisseld omdat de man een huisbrand had gehad, maar ben weer snel teruggegaan.

198.000 km
Distributieriem vervangen, samen met de andere V-snaren, dat was een kostenpost. Meteen de olie van de versnellingsbak laten vervangen, samen met het filter. De interval daarvan is 75.000 km, ik had daar nooit naar gekeken, maar het was me wel opgevallen dat de bak trager schakelde. Daarna weer jaren zonder problemen gereden.

Overigens ben ik altijd zuinig geweest op de auto en ben ik een rustige rijder. Als de motor koud is, schakel ik altijd handmatig op en neer, omdat de olie te dik is en de motor te veel toeren gaat maken. Enkel de stap van de 1e naar de 2e versnelling verloopt wat hakerig. Dat ken ik van het motorrijden, zeker motoren met cardanaandrijving geven een flinke “klonk” als je niet met beleid schakelt. Met warme motor deed de bak alles zelf en ik vind het een fijne automaat. Nooit schokken, nooit stilvallen, in veel gevallen merk je nauwelijks dat de bak schakelt. Terugschakelen is een kwestie van gaspedaal flink intrappen en dan schiet de bak 1 of 2 versnellingen terug: ideaal.

Een ander voordeel van rustig rijden is het verbruik – dat is altijd 1 : 10 à 11 geweest, dichtbij het verbruik volgens de norm en dat is op LPG erg netjes.

205.000 km
De auto rijdt soms op drie cilinders en valt stil voor een stoplicht. Dat blijkt een fout in de computer van de LPG-installatie. Een kostenpost van € 425,00. Het zou me bij 248.000 km nogmaals gebeuren, dat zijn toch dingen die niet horen. Het gaat om een Landi installatie en ik vind dat een zwak punt.

212.000 km
Het andere voorwiellager houdt ermee op en wordt vervangen. Rond dezelfde tijd houdt de motor bij lage toerentallen in. Het is een klacht waarvoor mijn monteur in eerste instantie geen oplossing heeft en ook de LPG garage niet. Die verwijst mij door naar de Honda-garage, die na veel gezoek uiteindelijk ook geen oorzaak vindt. Het zijn goede en vriendelijke mensen bij die garage, maar ze rekenen prijzen die ik niet wil betalen, dus ik kom er zo min mogelijk. Alleen voor echte Honda-onderdelen. De beste ruitenwisserbladen zijn bijvoorbeeld de originele.

Het inhouden wordt steeds erger en mijn monteur vervangt op een bepaald moment een temperatuurgever in het inlaatcircuit en zie: de auto rijdt weer als een zonnetje.

230.000 km
De auto valt steeds stil en het blijkt (later) de communicatie van de autosleutel met de auto te zijn. Een nare ervaring om in de spits op de A12 steeds alert te moeten zijn op stilvallen en voorzichtig op de rechter rijbaan te blijven. Opnieuw een bezoek aan de Honda-garage, die me achteraf bezien een streek levert. Er zou een nieuwe sleutel besteld moeten worden voor € 98,00 en die moest dan geprogrammeerd worden. Toen ik de auto ging ophalen, hadden ze de andere twee sleutels eveneens opnieuw geprogrammeerd, zodat ik nu drie sleutels heb. Waarom ik dan een extra sleutel moest bestellen, is mij niet duidelijk??

248.000 km
De computer van de LPG installatie opnieuw vervangen op een tijdstip dat ik langzaamaan afscheid wil gaan nemen van de Accord. Omdat ik onvoldoende budget heb voor een andere, en omdat rijden op benzine voor mij zeer onvoordelig is, laat ik wederom € 425,00 achter bij de LPG installateur.

Met 2,5e ton op de teller ben ik nog steeds buitengewoon tevreden met mijn Accord. De motor snort als een kat, er zitten uiteraard krasjes op maar de koets ziet er nog steeds netjes uit. Grote onkosten zijn binnen de perken gebleven. De auto krijgt zijn beurten volgens het boekje, ik laat iedere keer de kleppen controleren, dat is veilig als het gaat om auto’s op LPG want vroeg of laat is er het risico van verbrande kleppen. Tot nu toe voel ik geen vermindering van het vermogen. Het comfort staat op hoog niveau.

Op een latere (vlieg-) reis naar Spanje hebben we ter plekke een Opel Astra uit 2009 gehuurd en die reed ongeveer zoals mijn Accord uit 2000. Uiteraard zit die Opel vol met allerlei systemen die ik niet heb, zoals cruise control, automatische verwarming, elektrische ruiten rondom (de Honda enkel vooraan). Toch ben ik nog steeds ongelooflijk blij met mijn Accord. Het binnenklimaat is bijvoorbeeld heel prettig. De auto houdt nauwelijks vocht vast. Na een paar dagen stilstaan in slecht weer (in vakanties) zet ik een paar kilometer de airco aan en is de auto weer vochtvrij. Uiteraard rijd ik veel kilometers en dat helpt ook om het binnenklimaat door te luchten.

Ik heb een overzicht gemaakt van de kosten die ik gemaakt heb door de jaren heen en daaruit blijkt dat zelfs de grote onkostenposten snel afgeschreven zijn door de kilometers die ik maak. LPG installatie €2.000,00, in een jaar afgeschreven. Aankoopbedrag € 6.000, is een schijntje na 150.000 km. De grootste kostenpost is de brandstof, maar dat is weer niet te vergelijken met rijden op diesel of benzine. Wegenbelasting € 55,00 per maand. Alles bij elkaar kom ik aan een kilometerprijs van € 0,20.

255.000 km
Een andere kostenpost: de remblokken en schijven aan de voorwielen zijn versleten. Ik heb aanvankelijk het plan om ze zelf te vervangen maar ik strand al snel als de demontage tegenvalt en laat het over aan mijn monteur. Binnenkort moet een stukje uitlaat vervangen worden, dat zal niet zo duur zijn. Tevens wil ik dan opnieuw de versnellingsbakolie laten vervangen.

Op dit moment probeer ik echt te sparen voor een andere auto. Ik ben kleine zelfstandige en mijn inkomen vliegt nogal op en neer, dus of het op korte termijn gaat lukken, weet ik niet. De bottleneck is het risico van verbrande kleppen. De LPG installatie ligt er nu 145.000 km in en het is moeilijk voorspelbaar wanneer er problemen gaan optreden. Ik gok zelf op nog een jaartje doorrijden, totdat de auto 280.000 km heeft gedraaid. Mocht er een revisie nodig zijn, dan kost me dat al gauw 1.500 Euro en dat wil ik voorkomen. Er is een kleppensmeersysteem ingebouwd en daar is de LPG installateur erg lovend over, maar ik moet nog zien of het echt helpt, je hoort daar heel verschillende verhalen over. De Honda zou gevoelig zijn op de kleppen, ze zijn minder hard dan die van de vorige generatie, waardoor Honda het afraadt om op gas te rijden. Maar dat geldt tegenwoordig voor vrijwel alle auto’s. Een goede voorspelling van de levensduur van de motor kan niemand mij geven.

Ik heb ervoor gekozen om een goede tweedehandse auto te kiezen en er een LPG installatie te laten inbouwen. Daardoor heb ik zelf alle kilometers op LPG in de hand en een auto kan 2,5 tot 3 ton gemakkelijk aan. Dat zou ook de keuze zijn voor mijn volgende auto. Nu blijken er toch behoorlijke prijsverschillen te zijn tussen LPG installateurs. Dat kan zo maar 700 – 800 Euro schelen voor eenzelfde installatie. De moeite waard om eens om je heen te kijken.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens