Honda Accord 2.0i LS (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.0i LS |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 124.700 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
Fijne auto
- 134.700 km
De Accord, die wij in februari 2010 hebben gekocht, heeft nu exact 10.000 km op de teller. Dus tijd voor een klein reviewtje.
In Februari 2010 zijn we langs Autobedrijf RoVe in Wageningen geweest om deze auto te bekijken. Het bleek een mooie auto te zijn, alleen maakte de stuurbekrachtigingspomp geluid. Deze hebben ze netjes vervangen. Ook hebben ze de auto een beurt gegeven (olie etc.). Bij aankomt om de auto op te halen, wisten ze niet hoe lang geleden de distributieriem vervangen was en we konden een weekje later die alsnog laten vervangen. Al met al erg netjes dus :)
In de laatste 10.000 km is de auto eigenlijk praktisch probleemloos gebleken. Enige rare is, dat de ruitenwissers soms haperden. Vaak deden ze het wel. Dit is nog niet opgelost, doordat ze soms gewoon een maand lang goed werken en het lastig uit te zoeken is. We verdenken zelf het motortje, dus die gaan we een keer laten vervangen nog.
Verder loopt hij soms iets te laag stationair. Dit is op zich geen ramp en de auto is natuurlijk ook al 10 jaar oud. Als het erger wordt, laten we er nog wel naar kijken. Zolang hij op zich goed loopt verder, is het prima.
De auto heeft verder geen problemen en rijdt erg fijn en comfortabel. De auto is ook zeer stil, behalve met betrekking tot het bandengeluid, dat soms wel redelijk aanwezig is. Maar zeker bij goed asfalt is de auto erg stil.
Dit exemplaar is voorzien van de 2 liter motor met automaat. Deze is op zich krachtig genoeg, maar ik denk dat het niet onverstandig was geweest als er nog een krachtigere motor beschikbaar was geweest voor de Accord. De 1.6/1.8 lijkt me wel echt te langzaam, zeker als je de airco aan hebt, wat ook nog kracht kost. De VTEC vanaf 4500 rpm zorgt voor lekker wat extra power. Het lijkt een beetje op een turbo die dan ineens gaat werken. De motor klinkt dan ook erg mooi. Als je rustig rijdt is de motor overigens verder heel stil.
De vering is wat mij betreft perfect. Het is iets aan de stugge kant, maar toch rijdt de auto nog heel comfortabel. In bochten helt hij wel wat over, maar toch is de wegligging zeer goed, ook in bochten. Het is natuurlijk ook geen auto voor op het circuit. Hij stuurt vrij licht, wat ook bijdraagt aan het comfort. Ondanks het lichte sturen is de besturing wel heel duidelijk, zoals hoort bij een Honda. Er zit praktisch geen speling op, wat erg netjes is voor een auto die toch al 10 jaar oud is.
De automaat schakelt erg rustig, behalve als je bijna geen gas geeft. Dan voel je 'm vaak wel duidelijk schakelen. En natuurlijk bij plankgas, maar dat is normaal. Als je gewoon een beetje gemiddeld optrekt, voel je de automaat soms zelfs bijna niet. Deze automaat is heel veel fijner dan de automaat die we in de Civic 1.4 hadden.
Mooi aan deze auto is dat je ook zelf kunt schakelen. Dit is maar beperkt nuttig bij een automaat en deze automaat zal er ook niet direct op reageren. Het duurt soms even een halve seconde. Hier wen je wel aan, dus dan ga je gewoon een halve seconde van te voren vast schakelen. Maar het gaat een beetje ten koste van het nut van zelf kunnen schakelen.
Het verbruik ligt iets aan de hoge kant. Gemiddeld halen we 1:11 a 1:12. Als je bedenkt dat onze Corvette met z'n V8 nog 1:11 kan halen, valt dat wel iets tegen. Maar met een Honda bespaar je natuurlijk weer op je onderhoudskosten, dus op zich is dat geen probleem ;)
Veel mensen zijn niet zo dol op het onpersoonlijke ontwerp van deze auto. Wij vinden het zelf wel een erg mooie auto. Vooral de achterlichten zijn erg mooi. Onze Accord heeft geen lichtmetalen velgen, maar gewoon wieldoppen. Ze zijn niet eens heel lelijk, dus dat vind ik wel goed gedaan van Honda. Verder valt er over het exterieur eigenlijk weinig te vertellen. Je houdt er van of je houdt er niet van.
Voor het interieur geldt een beetje hetzelfde verhaal. Het is erg plastic, maar voor de prijsklasse vind ik het een zeer netjes interieur. Het motiefje op de stoelen had wel wat anders gekund, maar is niet storend. De bediening werkt erg logisch. Alle knoppen zitten op een duidelijke plek. Alle tellers zijn zeer goed zichtbaar, doordat ze een beetje dieper in het dashboard liggen.
Al met al zijn we zeer tevreden over de auto. Het valt iets tegen dat de stuurbekrachtigingspomp defect was en dat nu de ruitenwissers soms raar doen. Honda heeft toch z'n goede naam hoog te houden. Aan de andere kant zijn het kleine dingetjes en is het geen gloednieuwe auto. Die ruitenwissers zijn met een motortje van de sloop voor 50-100 euro ook wel te repareren. Met andere merken hadden we binnen 10.000 km vaak al veel meer problemen. De Civic die we hiervoor hadden heeft zich ook 40.000 km probleemloos gedragen (op een uitlaatdeel na).
De Honda compenseert deze kleine dingetjes door z'n zeer strakke besturing. De meeste auto's hebben na 100.000 km en 10 jaar wel iets speling op het stuur en de Accord heeft dat gewoon praktisch helemaal niet.
Al met al is deze auto zeker een aanrader en nemen wij het iets hoge verbruik voor lief.
Op vakantie naar Frankrijk
- 140.100 km
Inmiddels zijn we met de Accord op vakantie naar Frankrijk geweest. De Duitse grens is hier een paar kilometer vandaan, dus we zijn via Duitsland/Luxemburg gereden. We hebben in Frankrijk geen tolwegen genomen, dus al met al hebben we zo een uitzonderlijk mooie route gereden.
Allereerst Duitsland, zonder maximum snelheden. We hebben meestal zo rond de 150/160 gereden (op de GPS). Dit trekt de Accord makkelijk. De acceleratie boven de 160 is niet echt geweldig te noemen, maar op zich kun je de 200 halen. De auto blijft zeer stabiel rijden op hogere snelheden, dus ergens is het jammer dat hij niet sneller kan.
In Frankrijk zijn we dus heel veel binnendoor gereden, door stadjes en op wegen buiten de bebouwde kom. Met de Accord is dat heel mooi sturen. We zijn het natuurlijk niet tot de limiet gaan proberen, dus we gingen niet met piepende banden enzo door bochten, maar je kunt echt heel hard door bochten zonder grip te verliezen.
Het handige aan deze auto is dat je in de bergen zelf kunt schakelen en zo niet steeds hoeft te remmen. In Nederland gebruik ik dit altijd vrij weinig, maar in Frankrijk was dat dus wel handig.
Onderweg ging nog wel het motorstoringslampje branden. Deze hebben we gereset op een parkeerplaats. Later op de terugweg in Duitsland, begon deze weer te branden. Thuis uitgelezen en het bleek de lambda sonde te zijn. Deze is vervangen door een origineel exemplaar. Dure reparatie: 280 euro incl een kwartiertje uurloon van de garage.
We hebben nog niet veel geluk qua reparaties enzo tot nu toe, maar het is verder een heel betrouwbare auto. Het belangrijkst is natuurlijk dat je niet echt stil komt te staan.
De bougies zijn ook nog vervangen op 136.000 km door NGK bougies. Sindsdien loopt de motor veel beter. Bosch bougies zijn dus geen aanrader voor deze Accord.
Vervelende dingetjes, maar Honda is onschuldig
- 143.000 km
De auto begon een paar vervelende trekjes te krijgen, niet te wijten aan het merk overigens. Zo begon er achter steeds meer lawaai te komen, wat eerst leek op een lagergeluid. Dit werd steeds erger en het bleek ongelijkmatige slijtage van de banden te zijn (cuppen van de banden).
De vorige eigenaar heeft een erg goedkoop merk banden (Nokian) eronder laten zetten. Wij vinden dat altijd een beetje jammer, maar wij zijn dan ook altijd voorstander van A-merk banden. We zoeken meestal ook even van te voren uit hoe een band scoort in tests, want dat is gewoon belangrijk. Een 10 cm kortere remweg kan net betekenen dat je een muur/voetganger/auto niet raakt.
Ook begon de auto te trillen in het stuur tijdens het remmen. Sowieso irritant natuurlijk, maar nog vervelender bij een auto die normaal gesproken zo comfortabel is.
Dus naar de garage gegaan. De voorbandjes zijn naar achterverplaatst en voorop zijn nieuwe Michelin banden gelegd. Ook zijn de remschijven afgedraaid. Deze gelegenheid hebben we meteen maar gebruikt voor een kleine beurt, dus ook olie is vervangen en de auto is even nagelopen. Verder geen noemenswaardige problemen (1 defect stadslicht).
Al met al toch wat onkosten, maar dat hoort erbij. In elk geval hebben we nu een extra argument om dus nooit goedkope banden te nemen.
Die dag hebben we in een Citroen C3 leenauto gereden en dan kom je er toch ineens achter hoe schrikkelijk fijn deze Accord rijdt. Het enige voordeel van de Citroen was beter zicht rondom, maar op elk ander punt was de Accord echt beter. Niets ten nadele van de garage overigens, beter een Citroen C3 dan helemaal geen leenauto :) En het is altijd een leuke ervaring, vooral omdat we daarna nog blijer zijn met onze eigen auto.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.