Honda Accord 1.8i S (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 1.8i S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
toch weer een honda.. (op lpg)
- 165.000 km
Ter vervanging van een Peugeot 306 en vanwege een toenemend aantal kilometers gezocht naar een grotere wagen op LPG met een brudget van 2000 euro. Veel Volvo's en Saab bekeken,maar vooral vanwege de (zeer) hoge km standen afgezien van aankoop. Totdat mijn oog viel op een Honda Accord hatchback 1.8 uit het jaar 2000 met een Teleflex G3 installatie (sinds 2006)en 163000 km op deteller. Volledige onderhoudshistorie (bij een Honda dealer)en sinds 2006 dezelfde eigenaar. Proefrit gemaakt en besloten de gok te nemen. Honda's met VTEC motoren staan niet bekend als de ideale LPG auto's. De versies met een 1.8 motor is volgens Google nog het meest geschikt.
Direct na aankoop een LPG service beurt laten uitvoeren waarbij een filter en een druksensor is vervangen. Na 2000 km ben ik onder de indruk van de combinatie Honda Accord 1.8 en LPG. Het rijdt ronduit goed. Op geen enkele manier is merkbaar dat je op LPG rijdt. Dit icm de kwaliteiten van de Honda Accord zelf zorgt voor veel comfortabele km. De 1.8 motor is een juweel. Stil en zuinig. Het meest verrassende aan deze auto is het verbruik. Bij een rustige rijstijl is een verbruik van 8 liter per 100 km op de snelweg mogelijk. In de stad loopt dit op maar niet uit de hand met 10 liter per 100 km. Met een LPG literprijs van 70.9 ct blijf je dus lachen.
Ik ben me bewust van het feit dat er ongetwijfeld kosten aan zitten te komen. Tot die tijd rijd ik als een koning in een prima auto.
Nog steeds de koning te rijk ..... (172.000 km)
De Accord staat z'n mannetje, ook in de winter. Tot nu toe geen enkel probleem en een voorbeeldig gedrag op LPG. Wel is het verbruik terug gevallen naar 1 op 10, maar dit komt ook door de vele lokale/stad kilometers. Het blijft een probleemloze auto. Onlangs een kleine beurt uit laten voeren waarbij tevens de kleppen zijn gesteld en de airco is afgevuld. Kleppenspeling bleek na de afgelopen 30.000 km's minimaal te zijn dus dat is goed nieuws. Airco wordt weer steenkoud. De all-season banden van Kleber (Quadraxer) bevallen redelijk (ook in de sneeuw). Aangezien ze bij aankoop van de auto net nieuw waren, laat ik ze erop zitten.
Afgelopen dagen even naar Texel geweest en de weg erna toe is een goede test geweest om te kijken wat het nieuwe rijden voor effect op het verbruik heeft. Met de auto vol(2 volwassenen, 2 kinderen en hond), met een snelheid van 110 km/u op de snelweg en een matige snelheid op Texel bleek bij thuiskomst het gemiddelde verbruik uit te komen op 1 op 12. Met 25 liter lpg ongeveer 300 km gereden en dat kost .... €17,50. Je blijft lachen aan de pomp.
Wat komt eraan?
Tijdens de koude ochtenden blijkt dat de koppelingsplaten eraan zitten te komen. Wegrijden gaat het beste met een enigszins slippende koppeling. Is de zaak eenmaal op temperatuur dan heb je er geen last meer van. Ik verwacht dat de koppeling ergens de komende 20K aan de beurt is. Dit jaar komen we nog wel door. Wordt vervolgd.
en de Accord rijdt maar door (184.000 km)
De afgelopen maanden werkelijk probleemloos gereden. Geen enkele misslag. De koppeling blijft nog acceptabel, dus wie weet wordt de 200K gehaald. De APK bracht ook geen problemen.
De kilometers tikken door (191.000 km)
De Accord rijdt probleemloos. Sinds 1 nov kan hij aan de bak vanwege een nieuwe baan met ca.1000 woon-werk kilometers per week. Tot nu geen enkel probleem of misslag. Verbruik tussen 8.5/10 liter per km. Het blijft lachen aan de pomp. Met een vergoeding van 19 ct per km en een brandstofaandeel van nog geen 7 ct blijft een passend budget over voor de andere kosten. Wat mij aan deze Accord bevalt, is het feit dat alles zo degelijk in elkaar is geschroefd. Vergelen met mijn andere Honda (Stream) voelt deze Accord als een kluis. Met deze kilometerstand blijken alles nog zo te werken zoals het moet. De airco, verwarming, knoppen, electrische ramen, afstandsbediening, verlichting, etc. Niets piept, kraakt of kreunt. Ook het onderstel blijft rustig. Alleen de koppeling en waarschijnlijk de schokbrekers komen aan hun einde. De komende maanden mag de Accord gaan bewijzen met vele duizenden km voor de boeg. Oh ja, sinds de vorige update geen kosten gemaakt.
(207.000 km, mrt 2014)
De Accord is verkocht voor de helft van de aanschafprijs (die was €1950). In 16 maanden ca. 42.000 km gereden zonder problemen of hoge kosten. De combinatie Accord 1.8 en lpg is inderdaad een goeie.
De Accord is vervangen door Volvo V70 Classic. Ook op lpg. Review volgt.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Honda Accord 1.8i LS (1999)

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets

Jeep Wagoneer (1978) - In het Wild

Dit kost je reis naar Barcelona aan tol
