Ford Focus 1.8 TDCi 115 pk Ghia (2003)

Eens 'n topper, altijd...

Ford Focus 1.8 TDCi 115 pk Ghia
Ford Focus 1.8 TDCi 115 pk GhiaFord Focus 1.8 TDCi 115 pk GhiaFord Focus 1.8 TDCi 115 pk GhiaFord Focus 1.8 TDCi 115 pk GhiaFord Focus 1.8 TDCi 115 pk Ghia
De Focus gaat al een tijdje mee, maar hij doet nog steeds niet onder voor zijn veelal jongere klasgenoten. Grote pluspunten van de Focus TDCi Ghia zijn de dieselmotor en het onderstel. En de uitrusting laat ook weinig te wensen over.

Wat niet iedereen weet, is dat Ford met de Focus erg goed scoort in de betrouwbaarheidsstatistieken. Slechts één procent van alle in 2002 door het Duitse keuringsinstituut, de TÜV, gekeurde Focussen vertoonde gebreken. In de categorie auto's tot en met drie jaar oud scoorde de Ford Focus dan ook als beste.


Gecultiveerd
De motor die Ford in deze Focus gebruikt, is een doorontwikkeling van de in samenwerking met de Duitse motorenfabrikant Deutz ontwikkelde 1,6-liter dieselmotor. Die krachtbron debuteerde in 1984 in de Escort. Later werd de cilinderinhoud vergroot tot 1,8 liter. In 1999 kreeg deze motor directe inspuiting, een turbo en een tussenkoeler (de TDdi) en in 2001 verscheen de TDCi. In de basis is dit nog steeds dezelfde motor, maar nu is hij dan voorzien van common-railinspuiting. Ford heeft op dit moment vier varianten van de 1,8-liter dieselmotor: de TDdi met 75 pk, de TDdi met 90 pk (beide zonder common-railtechniek) en twee TDCi's (100 pk en 115 pk, mét common-railtechniek).

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de TDCi is een fijne machine. Gecultiveerd tot en met. In het interieur laat hij een bescheiden dieselklopje horen bij stationaire loop. Bij het wegrijden verdwijnt dat als sneeuw voor de zon en verraadt alleen de trekkracht dat er een diesel onder de kap ligt. Deze fijne motor bezorgt de Focus een topsnelheid van 196 km/h en de sprint van 0 naar 100 is in 10,9 seconden achter de rug. Helaas komt er vanuit het onderstel wel herrie. Het koppelverloop gaat mooi gelijkmatig. Dat is heel anders dan bij de oude 1.8 turbodiesel. Die had onderin vrijwel niets, dan een redelijke hoeveelheid en daarna wederom zo goed als niets. De TDCi voel je pas ver boven de 4.000 toeren wegzakken, maar wie slim is, heeft dan allang overgeschakeld. Echt een zeer smakelijke dieselmotor, met in alle opzichten alleen maar goede eigenschappen. De oudjes doen het nog best!


Scherp onderstel
Voldoende pit, dat is duidelijk en daar hoort vanzelfsprekend een onderstel bij dat daarmee overweg kan. We verklappen direct dat de Focus hier scoort. Wat is die auto lekker scherp zeg! Het stuur lijkt in directe verbinding met de voorwielen te staan en het onderstel heeft niet de minste moeite om dát te doen wat je als bestuurder wilt. Vering en demping zijn goed op elkaar afgestemd en lijken te zijn gemaakt om de bestuurder zo veel mogelijk te plezieren. Met deze 'gewone' Focus laat Ford zien dat je heus geen RS nodig hebt om te kunnen genieten van autorijden. Ford lijkt met de Focus de ideale afstemming gevonden te hebben.


Spulletjes
Dat de Focus lang meeloopt, is te zien aan de gebruikte materialen voor het dashboard en de deurbekleding. In vergelijking met dat van andere merken in deze klasse is het dashboard in de Ford gewoon van minder fraaie kwaliteit. Maar als het gaat om binnenruimte, dan kan de Focus nog steeds goed meekomen. Traditiegetrouw hangt Ford de Ghia-versies wel helemaal vol spulletjes, dus deze Focus is van bijna alle gemakken voorzien. Behalve van cruise control, en dat is ook niet als optie verkrijgbaar. Toch is de Focus eigenlijk nog steeds een dijk van een auto.

Signalement

Merk Ford
Model Focus 1.8 TDCi 115pk Ghia
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.518

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.753 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.174 mm / 1.702 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.615 mm
Massa leeg 1.318 kg
Laadvermogen 402 kg
Aanhangermassa geremd 1.300 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 7,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,5 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 143 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum