BMW 318i touring Executive (2003)
Ademtechniek
De 'oude' 318i-machine was al voorzien van VANOS, dat de openingsduur van de in- en uitlaatkleppen aan het motortoerental aanpast, waardoor de motor steeds goed kan ademen. Bij de nieuwe motor is daar Valvetronic aan toegevoegd, dat de functie van de smoorklep overneemt. Het – elektronische – gaspedaal stuurt signalen naar een elektromotor die regelt hoe vér de inlaatkleppen opengaan. Hoe meer gas, hoe verder de kleppen worden geopend. Uitgerust met Valvetronic moet een motor met minder brandstof toekunnen als hij niet volledig wordt belast – wat vaak het geval is.
Nieuws onder de kap
Als je niet wist dat deze 318i met Valvetronic is uitgerust, zou je niet denken dat de auto iets nieuws onder de kap heeft. Echt sportief doet de 318i niet aan, hij hoort niet tot de werkelijk snelle jongens. Hij lijkt moed te moeten verzamelen om uit de lagere toerentallen te klimmen. Dat merk je tijdens het wegrijden, maar ook bij het accelereren. Toch is er met de 'motorwisseling' winst geboekt. Ten opzichte van de 'oude' 318i touring zijn de tussenacceleraties erop vooruitgegaan. Ook de sprint van nul naar honderd wordt sneller 'afgewerkt', al kwamen we niet aan de tijd die door BMW werd opgegeven. Verrassende ontdekking: het geluidsniveau in het interieur valt duidelijk lager uit dan voorheen. Maar van het lagere verbruik dat de Valvetronic belooft, konden we niet veel terugvinden. Ons testverbruik kwam nu uit op 8,7 l/100 km ofwel 1:11,5. Terwijl we met de oude versie een verbruik haalden van 1:11,4.
Veilig en vertrouwd
De BMW voelt natuurlijk solide, degelijk aan. Z'n onderstel heeft een stevige afstemming, maar er is toch ook zoveel souplesse dat de 3-serie comfortabel over een slecht wegdek rijdt. De stuurbekrachtiging werkt prettig direct en neemt de chauffeur beslist niet te veel werk uit handen. Via het stuur krijg je ook goede informatie over wat er tussen weg en wielen gebeurt. Rechtuit loopt de Beierse automobiel als op rails en ook in snelle bochten volgt hij strak het opgegeven spoor. En het is een veilig idee dat je BMW's Automatische Stabiliteits- en Tractiecontrole achter de hand hebt, net als ABS met Cornering Brake Control, zodat je in de bocht óók probleemloos kunt remmen. Passieve veiligheid? Hoofd- en zij-airbags voorin zijn present. Achterin drie driepuntsgordels en drie hoofdsteunen, waarvan de middelste niet in hoogte verstelbaar is. De 3-serie heeft de vertrouwde BMW-cockpit, met de naar de bestuurder gekeerde middenconsole. De stoelen steunen het lichaam goed van opzij. Achterpassagiers hebben ook genoeg ruimte voor hoofd en benen. Losse spullen kun je kwijt in flinke portiervakken, vakken in de middenconsole, de tunnelconsole en de middenarmsteun.
Onder 't afdekzeil kun je niet al te veel spullen kwijt, maar de in ongelijke delen neerklapbare achterbank maakt uitbreiding van de bagageruimte mogelijk. Geen enkele BMW is een koopje en de 318i touring Executive met z'n prijs van € 39.100 vormt geen uitzondering op die regel. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Alleen jammer dat het 'zuinige' karakter van de motor met Valvetronic er bij ons niet zo uit kwam.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 318i touring Executive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.300 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.478 mm / 1.739 mm / 1.409 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.370 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 680 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,2 s / 7,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10 s / 12,7 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 179 g/km |