BMW 320i touring Executive (2002)

autoreview

BMW 320i touring Executive (2002)
BMW 320i touring Executive (2002)BMW 320i touring Executive (2002)BMW 320i touring Executive (2002)BMW 320i touring Executive (2002)BMW 320i touring Executive (2002)BMW 320i touring Executive (2002)BMW 320i touring Executive (2002)BMW 320i touring Executive (2002)BMW 320i touring Executive (2002)

Signalement

Uitvoering320i touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf224.454 km
KM-stand laatst228.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes-man in een BMW

  • 225.922 km

Ik heb een persoonlijke stelregel: "You cannot hate on something you don't know".

Onder dat motto heb ik deze E46 LCi Touring gekocht als betaalbare "winter beater" daar mijn vriendin wel eens vaker onze Audi A1 mee heeft, en al mijn andere auto's geschorst staan, niet af zijn of bedrijfsmatig worden gebruikt.
Ik ben namelijk van begin af aan al een Mercedes-Benz man, maar heb wel al de nodige BMW sleutel-ervaringen opgedaan door mijn zwager die juist hetzelfde heeft met BMW.
Ook het grootste gedeelte van mijn (auto)vrienden hebben een BMW en daar rollen natuurlijk vaak leuke discussies uit vandaan. Zodoende dacht ik maar voor een keer in het diepe te springen en te gaan kijken voor een leuk, betaalbaar en niet te intensief BMW project.

De specifieke eisen waren:
* 6-cilinder
* LCi (facelift) model
* M-pakket
* Stoelverwarming
* Geen Xi (4wd)
* Enigzins historie bij de auto.
* Touring
* Resale value (aanschafprijs/km.stand verhouding)

Ik heb specifiek voor een Touring gezocht aangezien ik de Compact maar een gedrocht vind, de Sedan te saai, de coupe te stereotyperend voor mijn leeftijdscategorie en de Cabrio te zwaar voor de MRB vind.

Ik vond deze 320i Touring op marktplaats in het oosten van het land.
De auto viel mij op door het M-styling bumper pakket en de twee sets wielen die bij de auto werden aangeboden ( Styling 72 en styling 68 ).
De auto had wat kleine deukjes en schaafwondjes rondom maar technisch kon ik geen gekke gebreken vinden.

Mijn op- en aanmerkingenlijst bestond o.a. uit:
* Klepdekselpakking lekte olie rondom (M52/M54 kwaal)
* Secundaire luchtpomp maakt wat geluid (M52/M54 kwaal)
* Oliefilterhuis pakking zweet olie (M52/M54 kwaal)
* Roest op de achterklep boven de kentekenplaathouder (zal vervangen worden)
* Motorkaplogo ontbrak
* Stuur uit 't lood/scheef (uitlijning nodig)
* Versnellingspook zat ruim in z'n rubbers
* Alibaba-spec LED stadslichten
* Vergeelde zijknipperlichten
* Licht verweerde koplampglazen
* Achterbumper iets scheef in z'n ophangpunten (kwestie van afstellen)
* Laatste (grote) beurt uitgevoerd bij +-202.000 km (ruim 20.000 terug)


Technisch was de auto verder prima in orde. De motor liep spatzuiver, wel een trage koppeling (clutch delay valve zit er nog in), geen rammels of klappen vanuit het onderstel, en ik had er twee sets wielen en een extra zwart lederen Sport interieur bij bedongen. Dus: hij ging mee naar huis.

Eenmaal thuis bleek meteen dat de auto erg viezig was en nooit goed schoon gemaakt gemaakt van binnen. Ik ging dus direct aan de slag en ik stripte het halve interieur eruit zodat ik overal goed bij kon komen. Deze auto heeft enkel wat goede liefde nodig om er weer tiptop bij te staan.

Eenmaal met het (standaard zwarte lederen) interieur eruit, kon ik direct de extra zwart lederen sportstoelen monteren. Wonder boven wonder hadden deze ook werkende stoelverwarming!


__________________________________
De bevindingen tot nu toe:

Pluspunten:
+ Redelijk zuinig voor een 6-cilinder van 1500kg (1:11).
+ Comfortabel (geen gedreun op klinkerwegen, soepel afgeveerd).
+ Sterke motor (had ik niet verwacht van een 2.2)
+ Styling heeft de tand des tijds aardig doorstaan.
+ Overzichtelijke zitpositie (zicht rondom).
+ Verkrijgbaarheid onderdelen


Minpunten:
- Bouwkwaliteit middenarmsteun (Lada zou hier z'n neus nog voor ophalen).
- Hoge zitpositie (zelfs met de sportstoelen)
- Het lomp-zware sturen (vinden jullie BMW rijders dat nou echt zo prettig??)
- Bak/koppeling schakelt traag/nukkig.
- 120 km/h = 3400 tpm (HOE DAN BMW?! Waarom geen 6-bak, stelletje schrale beren!)
- Roestgevoeligheid wielkasten.
- Slijtagegevoeligheid van diverse rubbers en afsluitingen.
- Gebruik van talloze goedkope plastic motoronderdelen.
- Het gemiddelde IQ van BMW forumleden.



Vervolg komt zodra de auto zijn volledige beurt heeft gehad en de meeste euvels zijn verholpen.

(Ps; De laatste foto is de eindgoal die ik in gedachten heb.)

Tot dan!

Verkocht!

  • 228.400 km

Na 3 maanden en de meeste probleempjes opgelost te hebben, is de auto zojuist verkocht. Ik kon er toch niet helemaal aan wennen, en stond op het punt om er OF meer geld in te steken wat zich hoogstwaarschijnlijk niet meer terug gaat betalen in de restwaarde, OF nu nog van de hand te doen en uit te kijken naar iets anders. Ik koos voor het laatste.

Hij is met een goed nieuw baasje mee gegaan die al meerdere e46's heeft gehad. Ook hij had al een beeld voor ogen dat in lijn is met de laatste afbeelding. Dus: volledig shadowline en 18 inch velgen.

Wat ik in de afgelopen drie maanden aan de auto gedaan heb, is het volgende:

- Grote beurt (olie+filter, bougies en interieurfilter).
- Motorkap logo vervangen.
- Zwart lederen sportstoelen (incl stoelverwarming) geinstalleerd.
- Volledige interieur gereinigd.
- Wielen opnieuw gebalanceerd.
- Wielen V/A gecorrigeerd/verwisseld (vorige eigenaar had ze omgedraaid gemonteerd).
- Velgenlood plaksel verwijderd van buitenrand velgen.
- Blauwe ledjes/grootlicht vervangen voor normaal halogeen.
- Koplampen afgesteld
- Klepdekselpakking vervangen.
- Thermostaat vervangen.
- Voorveren vervangen voor AP verlaginsgveren (achter zaten M-sport, voor zaten standaard veren)
- Remklauwen gereviseerd (nieuwe seals) en zwart gelakt.
- Wielnaven opgeknapt (roest verwijderd en zwart gelakt).

Conclusie:
Al met al een mooie, tijdloze wagen die kwalitatief best aardig in elkaar steekt, mits er maar zuinig mee om is gesprongen door de voorgaande eigenaren.
Styling verveelt nooit. Zelfs niet na 16 jaar. Bouwkwaliteit is niet des Mercedes, maar onderhoud is wel heerlijk Duits simpel en makkelijk toegankelijk. Veel tutorials/how-to's staan op YouTube!

Mijn aankoop advies:
- Motoren zijn praktisch onverwoestbaar. Dus staar je niet blind op de kilometerstand. 350.000 km kunnen ze met gemak hebben. Staat van onderhoud is vele malen belangrijker. Hoe meer onderdelen vervangen, des te beter!
Enige sluitende historie is ook een aanrader ivm. restwaarde en bepaling van aanstaand onderhoud.

Tot bij de volgende MyReview!

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens