BMW 318i
Heerlijk begeerlijk
Wat is het nieuws van de BMW 3-serie? Zijn neus is vernieuwd (sedan en touring), de populaire 318 kreeg een nieuwe, krachtigere en toch zuinigere 2-litermotor (ook voor coupé en cabrio), de uitrusting werd wat opgepoetst en... twee nieuwe dieselmotoren maken hun opwachting. De 320d heeft nu een vernieuwde, moderne common rail-motor. Onder die 320 positioneert de autobouwer uit München nu een 318 diesel. Ook een 4-cilinder directe inspuiter, maar zonder common rail. Om een 3-serie met dieselmotor betaalbaar te houden, zeg maar.
Maar BMW zou BMW niet zijn als er niet nog wat extra's van onder het Beierse petje zou komen. Een van de ijzersterke voordelen van een BMW is zijn attractieve, dynamische rijgedrag. Leuk en lekker om te rijden, een auto die communiceert, zit als een maatpak van hoge kwaliteit en luistert als een politiehond. Juist dat onderdeel, zo claimt BMW, is verder 'uitgebouwd' en 'sterker benadrukt' voor modeljaar 2002. Dat belooft wat!
Geen diesels op het feestje
Even wat slecht nieuws tussendoor: het rijverslag van de nieuwe 320d en de 1.8-instapdiesel houdt u tegoed. Ze waren nog niet present op het BMW-feestje waar wij waren. De nieuwe 318i was er wel. De bestverkochte versie van de 3 in Nederland is er flink op voorruit gegaan. Het vermogen nam toe van 118 tot 143 pk en het koppel ging van 180 naar 200 Nm, ook nog eens bij een lager toerental. En over de hele linie: zuiniger. Hoe hebben ze dat gedaan? Om te beginnen: meer cc's, (een grotere slag) maar ook een nieuw kleppenbedieningssysteem (Valvetronic) doet een duit in het zakje. Al zegt BMW dat dat alleen het brandstofverbruik gunstig beïnvloedt. Na een paar uur sturen in het Beierse land is een felicitatie op zijn plaats: BMW 318-rijders: u gaat er straks op vooruit! U moet weliswaar wat meer geld meenemen, maar u krijgt er ook meer voor. Want hij is levendiger geworden, die Drie. Nu is dat altijd moeilijk te constateren op golvend buitenlands grondgebied, maar met de nieuwe 2-litermotor is de nieuwe 318 fijn bij de les. Levendig, best gretig en wat soepeler dan voorheen. Honderdzestig op de Autobahn voelt aan als 120. Zonder morren loopt de snelheidsmeter door de 200 km/h. Bij tussenacceleraties na een bocht bijvoorbeeld of bij inhalen, heeft de 318 best zijn tijd nodig; verwacht geen duw in de rug, soms is het domweg geduld hebben. Maar toch, voor een gemiddelde motor van het volumemodel van BMW is het fijn rijden geblazen. Met als Nederlandse kanttekening de volkomen gerechtvaardigde opmerking: maar dat mag ook wel voor dat geld. De hamvraag: ook dynamischer om te rijden, die opgefriste BMW 3? Mwah...
Dynamiek is hot
Audi lanceert zijn nieuwe A4. En roemt op voorhand de rijdynamiek van de nieuwe sedan. Mercedes vernieuwt zijn C-klasse en zegt met klem dat vergeleken met de vorige C de nieuwe vooral als dynamisch in het rijden gezien moet worden... Geloof ons, ze hebben het allemaal over de 3-serie van BMW. En dan zijn er nog een verzameling Japanners die qua ontwerp (Galant van Mitsubishi, Avensis van Toyota) heel goed naar de 3 hebben gekeken. Logisch dat BMW nu antwoordt met een verhaal over, juist ja, dynamiek. Straffere vering en dempers, een iets andere afstelling van de wielophanging en een andere rol van het stabiliteitssysteem (altijd veilig en bijremmen indien nodig, maar verfijnder in het afsluiten van het motorvermogen bij gripverlies) moet de auto op dit gebied op voorsprong houden ten opzichte van die ambitieuze Duitse concullega's. Welnu, wat vinden we daar in de praktijk van terug? We kunnen het moeilijk doorvertellen. Wat ons betreft was een 3 altijd al een heerlijke auto in bochtenwerk. Vanwege zijn gehoorzame besturing, zijn verregaande neutrale bochtgedrag, zijn bijterige, standvastige voorwielen bij stuurbewegingen en zijn volgzame achterkant. In bochten blijkt gewoon dat de aandrijfkracht achter en alleen sturen op de voorwielen een fijn resultaat oplevert voor de beleving van zo'n bocht. Daarbij biedt de BMW een klassiek en voornaam dashboard gekoppeld aan een perfecte rij/zitpositie. Dat was vroeger en... dat is nog steeds zo. De beloofde extra standvastige 3 in bochten hebben we niet aangetroffen. Ook wat de extra stugheid betreft: de nieuwe 3 lijkt nog steeds een prima reisauto. Stevig genoeg-comfortabel genoeg.
Ook de minpunten zijn er nog: het onderstel kan eigenlijk meer aan dan de voorstoelen. Die schieten iets tekort in de zijdelingse steun. En op (hoge) snelheid op de Autobahn is enige vaagheid in de middenstand het BMW-stuurwiel (wat pakt dat toch heerlijk aan) niet vreemd. Nee, er zijn concurrenten die echt strakker zijn.
Resumerend: wat meer kracht onder de rechtervoet is altijd lekker. Dat dat opnieuw nog meer geld gaat kosten, hindert niet. BMW's uitstraling is zo sterk dat ze nagenoeg elk bedrag kunnen vragen. De 2002-318 staat er en mag gezien worden. Je ziet de status en uitstraling en de fikse prijs er heus aan af. Enne... het is wel mooi een BMW.