BMW 318d touring Essence (2004)

autoreview

BMW 318d touring Essence (2004)

Signalement

Uitvoering318d touring Essence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf43.200 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dit even eerst, ik ga deze review in twee delen schrijven. de eerste is voor de chiptuning, de tweede na tuning.


DEEL 1:

Voor ik deze wagen kocht (2de hands, 4 jaar oud met 43200 km) heb ik met verschillende wagens test gereden. Met als laatste een Audi A4 van 2003 met heel veel opties. Toch had ik besloten om voor deze BMW te gaan, reden:
Hij rijdt vinniger, is zuiniger en heeft een beter algemeen rijgevoel dan een Audi A4.

Bij deze zal ik eerst mijn rijstijl beschrijven, die kan je behoorlijk pittig noemen, Ik trek altijd tot 3500 toeren (of meer), maar rijdt nooit te snel! (meen ik echt!)
De rode lichten zijn mijn speelterrein! haha. M.a.w. ik trek zo snel mogelijk tot 50/70/90 km/h, en blijf dan mooi aan een constante snelheid rijden. Schakelen doe ik zeer snel, en de 2de vitesse durft wel eens overgeslagen worden omdat ik constant in zeer hoge toeren rij.
50% rijd ik op de autostrade, 15% bebouwde kom en 35% buitenwegen.

Mijn eerste indrukken van de prestaties van de wagen:
ZALIG, 11 sec naar de 100 lijkt maar normaal, maar het voelt vlot aan, zeker voor het zware gewicht die de 1555 kg zware wagen meesleurt. Vooral aan de achterkant voel je dit redelijk hard als men wat meer gas geeft komende uit de bocht. De beste pk's zitten rond de 3000 toeren! Maar op elk moment heb je redelijk genoeg aan de 115 pk.
Naar 140 gaat heel vlot, vanaf 170 duurt het eeuwen eer je aan de 200 geraakt, maar dit komt door de 5 vitessen! Ik heb geen idee hoe BMW erbij is gekomen om een wagen die 200km/h haalt maar 5 vitessen te geven...

Het verbruik:
dit is de hoofdreden waarom ik deze wagen kocht, zeer weinig andere merken in deze klasse en leeftijd van wagen kan je zo zuinig noemen. (De Audi A4 die ik ook op het oog had verbruikte maar liefst 1,8 liter op 100 meer en was nog eens trager ook! (Maar wel mooier, moet gezegd worden!))
Mijn verbruik zit ik tussen 5,7 en 6.7 liter op 100 (in de zomer), op buitenwegen doet hij het uitstekend, maar op de autostrade, dank zij maar 5 versnellingen doet hij het minder goed, een 6 de versnelling zou het verbruik met zeker 1 liter naar beneden halen. In de koude winterperiode zit het verbruik tegen de 7,5 liter op 100.

M.a.w.: zomer= +- 1000 km met 62 liter diesel
Winter= +-850 km met 62 liter diesel.

Hetgeen dat rond de motor hangt:
Grote toegankelijke koffer, goede degelijke afwerking.
De passagiers op de achterbank hebben wel wat weinig beenruimte, gelukkig ben ik geen 1,9 meter, dus valt dit heel goed mee!
De omhoog klapbare armsteun is ook niet echt een briljante keuze van BMW moet ik zeggen, deze had beter schuifbaar geweest.
Het neerklappen van de achterbank valt zeer goed mee, deze komt bijna vlak te liggen, tegenover andere merken die hier ZWAAR in falen.
De muziekinstallatie is zeker degelijk te noemen, en er kunnen MP3 CD's in THX BMW! :D

Vanaf hier stap ik over naar deel 2, ik ga het niet meer hebben over hetgeen dat rond de motor hangt maar enkel de prestaties... :)

DEEL 2:

Op ongeveer 87000 km heb ik mijn BMW laten chippen bij ECU. Dit heeft mij €200 gekost en na het AFRADEN van zowat iedereen dat ik ken kan ik alleen maar zeggen:
NIET twijfelen, DIRECT doen!

Ik kon kiezen tussen stage 1 (+-140 pk) stage 2 (+-155 pk) of stage 3 (+- 190 pk) uiteindelijk heb ik gekozen voor STAGE 2.
En mijn (en mijn vader) eerste indruk was ZALIG! haha. Wat een power dat er was bijgekomen!
Mijn wagen doet nu bijna 7 sec naar de 100! Dat is even snel als verschillende zwaardere 3 liters, niet normaal! Tot grote ergernis van sommige personen in hun dure dikke wagen die mij "amper" nog voor kunnen aan de rode lichten... hahaha.
In toeren kan ik nu vlot doortrekken tot 4700, voorheen was dit maar 3700.
Maar daar blijft het niet bij:
het verbruik, je zou denken dat hij meer verbruikt hierdoor, NOT, in de bebouwde kom is het verbruik hetzelfde gebleven, op buitenwegen is er zeker een 0,5 liter op 100 af gegaan gemiddeld, maar het is vooral op de autobaan waar er nu ongelofelijk zuinig gereden kan worden! Voorheen haalde ik MAX 1250 km op een tank met veel autostrade, nu geraak ik veeeel verder!
Ik heb het kunnen presteren om van Antwerpen naar Kroatië te rijden met 1 tank bijna 1500!!! km te halen...
En Naar Berlijn (860 km) had ik net geen 40 liter nodig om er te geraken!!! Dat is een verbruik van 4,6 liter op 100! Ik had nooit gedacht dat dit mogelijk was met deze wagen op de autostrade...
Natuurlijk is dit tegen een constante snelheid (+-130 km/h) en smalle banden (195 mm), anders ga je dit echt niet halen :)
M.a.w. de tuning heeft veel goeds gedaan een de 5 de versnelling!
Momenteel bijna 100.000 km met chiptuning gedaan en de wagen bolt nog zeer goed, de motor is wat luider aan het worden, maarja hij is er al bijna 13 geworden :)

Nog even een toevoeging over banden en velgen:
Banden (zomer):
KOOP NOOIT LANDSAIL banden, levensgevaarlijk op nat wegdek, de enige band ter wereld die van een E46 318d met overstuur er een van kan maken met onderstuur! Ik ben zo tegen letterlijk 30km/h blijna op een borduur gegleden in de gietende regen...
Ook Goodyear efficiency grip kan ik niet echt aanraden als achterbanden! Om een of andere reden hebben deze bij WARM weer geen grip, in Kroatië geraakte ik op sommige momenten amper vooruit, mijn tractie heeft overuren gedraaid toen! Maar ze zijn wel zuinig! :)
Maxxis 18 duims banden Victra, nog nooit banden gehad die zoveel grip in een bocht hadden! Maar ze slijten redelijk vlug. Verbruik is redelijk.
Beste overall band voor deze wagen dat ik tot nu toe heb kunnen testen is de Uniroyal Rainsport type 3, Zuinig, stil, gaat zeer lang mee en heeft een ongelofelijke grip op nat wegdak! Maar let op! Eens het profiel minder is dan 3,5 mm verminderd de grip gigantisch op nat wegdek!

Banden (winter):
Ik heb nog maat 1 set banden gehad en dat zijn de Michelin Alpine 3 banden (15 duims, 185 mm)
De perfecte band voor in de sneeuw, zonder winterbanden geraak je amper vooruit in en e46, met deze banden kan je rustig de max snelheden rijden van de wegen zonder een enkel probleem! Ze hebben redelijk diep profiel wanneer nieuw (+-11 mm), eens ze onder de 5 mm zitten zijn ze niets meer waard in de sneeuw en zeker niet op nat wegdek, maar ze zijn dan wel EXTREEM zuinig als het warmer is dan 15 graden!
Ik probeer ze momenteel op te rijden, maar ze willen maar niet afslijten, ik denk dat ik er al bijna 80000km mee heb kunnen doen (wsl al wat meer, aangezien ze al 10 jaar oud zijn... Ik weet het ik ben gierig op dat vlak!) :)

Velgen:
ik kan alleen maar zeggen dat de officiële BMW velgen het vlugst stuk zijn! Ik heb al 16, 17 en 18 duims gehad van BMW en telkens hebben ze het begeven zonder borduren te raken!!! Wel door (wsl) het fantastisch Belgisch wegennet dat zo vlak is als een biljart tafel, jep dat was sarcastisch!

OZ racing, KOPEN die handel! Oerdegelijk, niet stuk te krijgen... Angezien ze er mee in de Formule 1 mee rijden...

Mijn BBS sr velgen (op de foto) heb ik nog maar juist, momenteel nog niet heel goed kunnen testen, maar ze zien er al in ieder geval vet uit! :D

Iedereen wie dit heeft kunnen uitlezen.... PROFICIAT, u bent waardig om een reactie te geven als u wilt! :D
THX for reading!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens