Gereden: BMW 5-serie

Meestal gaat het goed

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie
Het uiterlijk is een evolutie van de vorige, onderhuids is er bij de zevende generatie 5-serie veel meer gaande. Zo zet BMW bijvoorbeeld de volgende stap op het gebied van autonoom rijden.

De nieuwe 5-serie heeft dezelfde comfortabele inslag als zijn voorganger, al zit er nog altijd meer dan voldoende dynamiek in de auto op de sportieve rijder te plezieren. Autonoom rijden is volop in ontwikkeling en ook BMW doet eraan mee. Zowel mens als technologie zitten echter nog in een gewenningsproces. De nieuwe 5 kan op eigen houtje van rijbaan wisselen en inhalen. En dat gaat meestal goed. Meestal, want je kunt nog niet honderd procent op de technologie vertrouwen. Als de belijning niet helemaal duidelijk is of de bocht iets te scherp, moet je zelf snel ingrijpen om ongelukken te voorkomen.

Door meer gebruik te maken van aluminium (bijna de hele carrosserie) en ultrasterk staal verloor de 5-serie tot 100 kg aan gewicht. Gunstig voor het brandstofverbruik en bovendien wordt de auto er lichtvoetiger en wendbaarder van. Het onderstel is volledig nieuw, inclusief nieuwe dempers en, afhankelijk van de uitvoering, stabilisatoren die elektrisch worden aangestuurd in plaats van hydraulisch zoals bij het uitgaande model. De elektromechanische besturing werkt vloeiend, exact en voorspelbaar, ook in combinatie met de vierwielbesturing (nu ook leverbaar op de xDrive-versies).

Tijdens de introductie rijden we met de 540i (de auto op de foto's) en 530d, twee potige zescilinders met een vermogen van respectievelijk 340 en 265 pk. Met een koppel van 620 Nm is de diesel echt beresterk, de geluidsproductie is minimaal. Dat geldt zeker ook voor de 540i, al hoor je die aan de buitenkant juist weer beter. Schakelen gaat in alle gevallen via de bekende, zeer soepele 8-trapsautomaat, alleen de 520d is nog met handbak leverbaar. Deze viercilinder zal in Nederland voor de grote aantallen moeten gaan zorgen, samen met de 520i die in juli beschikbaar is.

Het is knap hoe BMW een uitstekende auto nog verder heeft verbeterd, zonder daarbij merkwaarden of gebruiksgemak te verloochenen. Nieuwe technologieën en systemen zijn op een goede manier geïntegreerd en voegen in de meeste gevallen echt iets toe.

De volledige Eerste Rijtest met de nieuwe BMW 5-serie lees je in AutoWeek 48, die vanaf 30 november in de winkel ligt. De bijbehorende video volgt spoedig op deze website.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.