Curieuze Configuratie: BMW 5-serie

Basale overdaad

Curieuze Configuratie: BMW 5-serie
Curieuze Configuratie: BMW 5-serieCurieuze Configuratie: BMW 5-serieCurieuze Configuratie: BMW 5-serieCurieuze Configuratie: BMW 5-serieCurieuze Configuratie: BMW 5-serie
BMW's 5-serie is typisch zo'n auto die totaal niet opvalt, maar zijn berijder toch een gevoel van overdaad kan bezorgen. Het exemplaar dat wij hebben geconfigureerd doet dat ook, maar beperkt zich daarbij tot één gebied: de motor.

Basisprijs BMW 5-serie: 47.990 euro
Onze configuratie: 103.855 euro

De meeste 'Fünfers' die je in dagelijks verkeer in de file ziet staan zijn keurige middel-of-the-road-uitvoeringen. Meer dan vier cilinders heeft zo'n auto meestal niet nodig: een 520d of 528i voldoet prima. Met de Luxury- en Sport-'Editions', de nodige Bussiness-pakketten en natuurlijk de M-Sport-aankleding maakt BMW het bijzonder makkelijk om je 5-serie op te tuigen, met als gevolg dat je eigenlijk nooit een 'kaal' exemplaar tegenkomt.

Vandaag pakken we de zaken echter anders aan. Als je ruim een ton op een 5-serie wilt stukslaan kun je je 525d lekker aankleden, maar wie voor sub-topmodel (alleen de M5 is sneller) 550i kiest, verdubbelt daarmee direct de basisprijs. De eenvoudigste 518d mag voor 47.990 mee, voor deze motorisering moet je minimaal 101.973 meebrengen. Daar krijg je dan ook wel wat voor terug: de zescilinder-stap wordt vaardig overgeslagen en in plaats daarvan monteert BMW een heuse, 4,4-liter grote V8 met 449 pk onder de enorme motorkap. Het resultaat is een sprint van 0 naar 100 in een belachelijke 4,7 seconden én een motor die ook bij rustig rijden een zijdezacht genoegen is.

Het leuke is: je gaat compleet incognito door het leven. Goed, de 550i heeft aan weerszijden van de achterbumper een stortkoker, maar een 520d met een M-pakket ziet er een stuk heftiger uit dan de door ons geselecteerde auto. Eén van de weinige opties die we aanvinken is gratis: zonder typeaanduiding is hij nóg onopvallender.

Wie deze BMW graag in een vrolijk kleurtje heeft zal moeten uitwijken naar peperdure Individual-opties, want het standaard kleurenpalet is verre van sprankelend. Hoewel de schrijver dezes donkerblauw dan nog de mooiste optie vindt gaan we vandaag voor 'Glaciersilber metallic' (1.295 euro), want dat is alledaagser. De 'Steamline'-wielen zijn dat niet, maar met hun relatief bescheiden design en 18-inch vinden we ze ook verre van sportief of patserig.

Binnenin valt er met onze strategie weinig te kiezen: alleen het stofje 'Diagonal' in antraciet/zwart is 'gratis'. Luxe zaken als stoelverwarming – zelfs de Daihatsu Copen van collega Krijgsman heeft het – laten we aan onze neus voorbijgaan. Sierlijsten in aluminium 'Feinschliff' maken het sobere binnenste af.

Normaal gesproken vatten we samen wat we wél hebben, nu kijken we vooral naar wat we niet hebben. Behalve stoelverwarming missen we onder meer een sportstuur, het schuifdak, navigatie (!), een beter klinkend hifi-systeem, schakelflippers en de heerlijk zittende comfort- of sportstoelen. Elektrisch bendienbare stoelen zijn dan weer wel standaard, net als climate control. De prijs van dit vreemde totaalpakket? 103.855 euro.

Denk jij een maffere 5-serie te kunnen 'bouwen'? Dit is de plek om het uit te proberen!

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.