Back to Basics: BMW 5-serie

Ondergemiddeld

Back to basics BMW 5-serie
Back to basics BMW 5-serieBack to basics BMW 5-serieBack to basics BMW 5-serieBack to basics BMW 5-serieBack to basics BMW 5-serieBack to basics BMW 5-serieBack to basics BMW 5-serieBack to basics BMW 5-serieBack to basics BMW 5-serie
Verrassing: niet de 2-serie Active Tourer, maar de 5-serie is de populairste BMW van Nederland. Een gemiddeld exemplaar kost dik 82 mille binnen onze landsgrenzen en dat roept maar één vraag op: wat gebeurt er als we zo min mogelijk willen uitgeven aan BMW's middelgrote sedan?

BMW 518d
€56.500 (Touring: €60.504)

De €82.695 die een gemiddelde nieuwe 5-serie in Nederland kost, geeft goed aan hoe breed het gamma van zo'n groot premium-model eigenlijk is. De grote diversiteit aan aandrijflijnen en het brede scala aan aankleedmogelijkheden zorgen voor sterk uiteenlopende prijskaartjes. Wie ruim meer dan een ton wil uitgeven, kan met een 5-serie prima uit de voeten, maar voor precies €56.500 lukt het ook. Voor dat geld stappen we zowaar niet in een benzine-exemplaar, maar in een 518d. Met 150 pk is die wat minder krachtig dan de 184 pk sterke 520i die als benzine-instapper dient en dat resulteert hier in een prijs die nipt lager ligt. Doorslaggevend is dat verschil absoluut niet, wie liever geen zelfontbrander heeft, hoeft daar slechts €118 extra voor mee te nemen. Een Touring betekent wel een grote stap op de prijsladder, want die staat als 518d voor minimaal €60.504 te boek. Behalve meer ruimte en gemak krijg je dan ook een elektrisch bedienbare achterklep, waar de sedan het standaard met een handmatig exemplaar moet stellen.

€118 of niet, uiteraard gaan we vandaag voor de diesel. Bovendien zou die versie lekker zuinig moeten zijn, terwijl een 0-100-tijd van 8,8 seconden eigenlijk niet eens tegenvalt. Aan de buitenkant oogt 'onze' 5 niet eens zo kaal. De standaard als Executive uitgevoerde auto krijgt onder meer verchroomde raamlijsten, led-koplampen en een uitlaat aan beide zijden van de achterbumper. Voor dat laatste moest je bij de vorige generatie nog minimaal voor de 35i of 35d gaan, maar inmiddels heeft iedere motorversie een symmetrische kont. De 17-inch wielen ogen op de forse sedan wel wat bescheiden en ook de kleurstelling is niet om over naar huis te schrijven, want eenvoudig wit en zwart zijn de enige mogelijkheden voor de basis-5.

Aan de binnenkant valt als eerste de stoelbekleding op. De gedeeltelijk elektrisch (maar grotendeels handmatig) verstelbare stoelen zijn bekleed met zwart stof. Wie leer wil wordt meteen met een meerprijs van duizenden euro's geconfronteerd, want die bekledingssoort is onlosmakelijk verbonden met een van de 2 'Lines'. Pas wie voor de sportief aangeklede Sport Line (€2.495) of de met chroom behangen Luxury Line (€3.194) gaat, opent de snoeppot vol fraai leer, bijzondere sierlijsten en aparte kleurstellingen. Tot die tijd moeten we het doen met een interieur dat geheel in zwart is uitgevoerd, slechts onderbroken door zilverkleurige accenten. En een kleurenscherm, want het infotainmentsysteem met allerlei audio-functies en navigatie is standaard. Ook climate control met twee zones, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, parkeersensoren rondom en zo'n fraaie 'Display Key' zijn altijd aanwezig, al moet er nog wel extra worden betaald om de deuren te kunnen openen zonder de afstandsbediening ter hand te nemen. Daar tegenover staat dat iedere 5-serie z'n eigenaar 'Remote Services' biedt, wat betekent dat het mogelijk is om op afstand navigatie-bestemmingen in het systeem te zetten en de locatie van het voertuig terug te vinden.

Afzien is het dan ook niet in de eenvoudigste 5-serie, maar wie de aanwezige voorzieningen graag een upgrade geeft, ziet het geld wel rap uit de portemonnee verdwijnen. Neem het populaire High Executive-pakket. Dat biedt Navigatie Professional (in plaats van het eenvoudiger Business), stoelverwarming, adaptieve led-koplampen, stoelverwarming en volledig elektrisch verstelbare comfortstoelen en tilt de gehele auto daarmee feitelijk naar een hoger plan. Met – volgens BMW – dik €1.700 voordeel ten opzichte van het bestellen van losse opties betekent High Executive bovendien een leuke korting, maar niettemin vergt het alsnog een investering van €4.995. De lijst met losse opties is uiteraard eindeloos. Neem bijvoorbeeld het audiosysteem, dat in maar liefst vier varianten beschikbaar is. Wie het standaard systeem net te min vindt, kan bijvoorbeeld opteren voor BMW's HiFi-optie, die met €523 redelijk vriendelijk is geprijsd. Een trede daarboven treffen we het €1.164 kostende Harman Kardon-systeem aan en wie dan nog niet tevreden is, kan uitwijken naar de firma Bowers & Wilkins. Die concertervaring kost €4.965 en is daarmee vrijwel net zo duur als het complete High Executive-feestje. Wie van de zon wil genieten is bij de 5-serie Sedan €1.335 kwijt voor een groot schuif-kanteldak. Touring-kopers zijn opnieuw duurder uit: het veel grotere panoramadak kost hier €1.815.

Betaalbare opties zijn er gelukkig ook. Zo kost een M-sportstuur €171, vraagt BMW voor sfeerverlichting in het interieur €331 en vergen schakelflippers achter het stuur een investering van €160. Opvallend is dat een extra 12 Volt-aansluiting in de armsteun een losse optie is: dit stroompunt staat voor €64 op de prijslijst.

Een uurtje grasduinen door de optiemogelijkheden van de 5-serie maakt goed duidelijk waarom het gemiddelde exemplaar in ons land maar liefst 26 mille duurder is dan de basisversie. Zou jij dat ook rap spenderen, of houd je het geld liever in je zak?

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.