Volkswagen VW Kever 1300L (1973)
autoreview
Signalement
Uitvoering | VW Kever 1300L |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1973 |
Jaar van aanschaf | 10 |
KM-stand bij aanschaf | 82.500 km |
KM-stand laatst | 83.100 km |
Cadeau!
- 82.600 km
Vorige week heb ik m'n 40e verjaardag gevierd.
Als cadeau heb ik van m'n vrouwtje en 3kids een Kever gekregen.
Ik zo trots als een pauw natuurlijk!
Aangezien de wagen in het meest westelijke deel van Vlaanderen stond (kort bij de brouwerij van West-Vleteren) en het de bedoeling was de Kever al rijdend naar het "verre" Limburg te brengen, zijn we eerst natuurlijk ter plaatse gaan kijken of dit überhaupt wel mogelijk was.
Het motortje draaide prima, maar de achterremmen en accu diende wel vervangen te worden.
De verkoper/garagist beloofde om dit dan ook nog in orde te brengen.
Gisterenavond was het dus het grote moment om de trip van ruim 250km aan te vatten.
Thuis!
- 82.900 km
Na 3u over de autostrade tegen een goeie 90-95km/u zijn we goed en wel thuis aangekomen.
Onderweg wel enkele keren gestopt om toch alles na te lopen en olie te peilen.
Met een (zeker oude) auto die je niet kent is het beter geen risico's te nemen.
Het rijden ging (verrassend) goed en qua motorlawaai was het minder dan dat ik in een andere Kever had ervaren.
Sturen gaat ook lekker zo met de motor in de achter overhang.
De stuurvelg zelf is superdun en valt fijn in de hand met de elleboog op de deur-armsteun.
Het woord "remmen" kreeg wel een nieuwe dimensie, de pedaalslag is naar huidige normen echt wel een hele lange slag vooraleer er überhaupt iets van remmen komt.
Maar de remmen (trommels rondom) werken prima en mooi recht, maar anticiperen is wel nodig.
Tevens moet je echt wel de voet letterlijk van het gaspedaal halen om het rempedaal in te duwen.
Gisteren zijn een nieuw pakket gordels besteld.
Kwestie om met wat gemoedsrust binnenkort met ons 5en onderweg "naar nergens" te zijn.
Keuring OK!
- 82.900 km
Vandaag staat de technische keuring op het programma.
Eerst even nog 2 belangrijke zaken aanpakken: claxon en rolgordels vervangen.
Het bestelde pakket van Paruzzi is goed aangekomen en ik kan er mee aan de slag.
De claxon klonk heel erg hees en was dus aan vervanging toe.
Fluitje van een cent, 2 kabeltjes los, oude losvijzen en de nieuwe er op. Zo, dat klinkt al veel beter!
De gordels vooraan was wat meer werk, maar ging aardig vlot en zonder veel passen en meten.
Nu naar de technische controle! Altijd met een bang hartje, want je weet nooit of het wel allemaal zo in orde is als de keurmeester denkt hoe het moet zijn.
Hij vertelde me na afloop dat de wagen mechanisch top is en dat de bodem best wel een beschermlaag kon gebruiken.
Eindelijk: het roze inschrijvingsformulier heb ik nu in handen!
Gelijk maar even m'n verzekeringsmakelaar gevraagd om de verzekering in orde te maken en de nummerplaat aan te vragen.
Met wat geluk kan ik voor het weekend officieel de Kever in gebruik nemen!
Eindelijk!
- 83.000 km
Vandaag is eindelijk de nummerplaat door de Post afgeleverd!
Vanaf nu kan ik officieel de Kever in gebruik nemen!
Ik heb het dan ook een beetje gevierd met een rondje rond de kerk...
Ondertussen heb ik al een afspraak gemaakt met de Kever-garagist om een groot onderhoud te laten uitvoeren.
Buiten het groot onderhoud ga ik nog de kleppen laten stellen en de versnellingsbak-olie laten verversen.
Dan ben ik zeker dat het mogelijk achterstallige onderhoud zeker is uitgevoerd en voorkom je toch wat problemen.
De vorige eigenaar had een digitaal klokje onder het dashboard geplaatst en had de radio verwend met een versterker/equalizer en ik vond deze prullaria toch wel wat misstaan.
Na een grondige poetsbeurt (interieur) en het verwijderen van die overtollige en overbodige achteraf ingebouwde accessoires ziet het het nu allemaal al erg netjes uit.
Alleen moet de zitting van de chauffeurszetel vervangen worden, maar dit is voor zeer binnenkort!
Groot nazicht
- 83.010 km
Vandaag heb ik de Kever binnen gedaan voor een "groot nazicht".
Aangezien de onderhoudshistorie een onbekend iets is, heb ik besloten om toch het mogelijk achterstallige onderhoud in te halen om te anticiperen op problemen/panne/voortijdige slijtage.
De Kevergarage gaat dus alle sapjes vervangen, carburator reinigen, ontsteking op punt zetten, kleppen stellen, alle rubbers en slangen nakijken enz.
Morgenavond is ie klaar!
Ben benieuwd of ie beter/anders zal rijden!
;o)
Mooi weer = rondrijden
- 83.100 km
Zo, de kever heeft een wel erg grote beurt achter de rug.
Nieuwe motor & versnellingsbakolie, nieuwe filters, revisie carburator, nieuwe bougies en kabels, volledig nieuwe ontsteking, afstellen remmen, ventilator verwarming vervangen ...
Het heeft wel wat geld gekost (ruim 850€) maar: ik heb al in diverse kevers gereden en het is echt wel te merken dat deze nu werkelijk top is qua rijden (maar het is en blijft natuurlijk wel een Kever).
Ben blij dat ik de knoop heb doorgehakt en nu kan ik vrijwel zorgeloos rondrijden.
Met het mooie weer heb ik deze week al een aangename 150km gereden.
Nu alleen nog de zitting van de chauffeurszetel laten vervangen. Maar dat is voor binnenkort!
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.