Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)

Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)
Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)Volkswagen ID4 77kWh 204pk Max (2021)

UitvoeringID4 77kWh 204pk Max
Bouwjaar2021

Positieve elektrische ervaringen met de ID.4

in januari heb ik een ID.4 Family met trekhaak besteld. De levering zou eind april zijn. Door productieproblemen werd gezegd dat de levering eind mei zou zijn. Begin mei werd ook die afleveringstermijn onzeker. Het zou wel eens ver na juni kunnen zijn.
Ik heb toen gekozen voor een veel duurdere Max, blauw metallic) met alle denkbare extra’s die in voorraad was. De trekhaak zat er niet op, maar die kan worden nageleverd.

De nieuwe VW ID.4 Max is 1 juni geleverd.
Na twee maanden rijden staan er nu 6364 km’s op de teller,. Ik heb 114 uur rijdend in de auto doorgebracht en het gemiddelde verbruik is 16,7 kwh per 100 km geweest. Om met dat laatste te beginnen: ik vind dat verbruik behoorlijk laag. Ik had op een kleine 20 kwh/ 100 km gerekend. Ik heb altijd in de comfortstand gereden, dus geen eco of sport. De meeste keren heb ik de airco aan gehad. In de winter zal het verbruik vast wel hoger liggen, maar nu is het erg laag voor zo’n zware auto.

In juli ben ik met de auto naar Italië ( Piemonte) gereden. In korte tijd heb ik toen meer dan 2500 km gereden. Ik zag er een beetje tegenop, maar ik heb overal onderweg in Duitsland, Zwitserland en Italië zonder problemen kunnen snelladen en laden. Reizen in Frankrijk heb ik gemeden, omdat de laadinfrastructuur daar nog niet op orde is volgens diverse apps en websites.

Het rijden met de ID.4 is een zeer positieve belevenis. Het rijdt allemaal comfortabel en met weinig geluid. Als het nodig is trekt de auto snel en met alle kracht van de 204 pk op. Het rijden over de Gotthardpass was een belevenis. Omhoog rijdt de auto zonder enig probleem. Fijn dat je alle kracht meteen beschikbaar hebt. Wel gebruikt hij meteen veel energie. Echter omlaag rijdt het nog comfortabeler, omdat de auto afremt op de motor en je nauwelijks de remmen hoeft te gebruiken. Ik begrijp nu ook nog beter waarom er op de achterwielen trommelremmen zijn gemonteerd. Het regenereren leverde tot mijn verrassing weer een extra actieradius van 120 km op. Kortom: een schitterende rijervaring. In Duitsland reed ik tussen de 120 en 130 km/uur, in Zwitserland niet harder dan 120 km/uur en in Italië ook zoiets.
We vonden het al met al een ontspannen ervaring. Het snelladen combineerden we met een kop koffie of met een kleine wandeling. Met een klein halfuur hadden we weer 80 of 90 % capaciteit. Het aardige vond ik ook dat je - als je daar voor open staat - bij het snelladen onderweg heel snel contact maakt met andere elektrische rijders.

De aflevering van de auto verliep prima. De verkoper van Wittebrug Voorschoten nam alle tijd om mij te instrueren en vragen te beantwoorden. Door de vele YouTube-filmpjes die ik tevoren had gezien bleek ik een vlotte leerling.
Ik heb de auto twee dagen bij de garage gehad omdat - zo blijkt- er een nieuwe rembekrachtiger in moet. Elke keer bij het remmen moet ik een weerstandje overwinnen. Ook heeft de importeur een terugroepactie omdat de bevestigingspunten voor het bagage-afscheidingsnet gecontroleerd moeten worden op een eventuele fabricagefouten. Over twee weken wordt dit gedaan, inclusief het monteren van de bestelde elektrisch inklapbare trekhaak.

De eerste ervaringen zijn dus aan alle kanten positief. Ik heb weinig tijd nodig gehad om te wennen aan de auto en aan het laadritme. Aan de bediening van de auto ben je snel gewend. Nogal wat autojournalisten zijn weinig positief over de bediening van de auto en schrijven wat zeurderig over draaiknoppen die ze missen enz. Ik vind dat echter onzin. Alles werkt goed en je moet even wennen. Bovendien: de meeste basisfunkties hebben al een apart menuknop ( zoals bijv. parkeren, klimaat of ook verlichting, ruitverwarming en mistlampen). Vóór aflevering is de software op orde gebracht en ik heb slechts twee keer gehad dat er iets niet direct goed ging met het instellen van het automatisch rijden. Na opnieuw opstarten was de bug verdwenen. Updates komen nu door de lucht, zonder dat je er dus iets voor moet doen.

Ik geniet van het kijken naar de 21 inch wielen ( die ik oorspronkelijk niet had besteld bij de Family, maar die nu eenmaal horen bij de Max-uitvoering) en de lichtgrapjes ‘s avonds. Matrixverlichting is fantastisch. De massagefunctie is op de lange afstand erg prettig. De head up display is zeker op onbekende trajecten een aanwinst. De instelbaarheid van de stoelen, de verlenging van de zittingen voor, de instelbaarheid van de rugsteun zijn alle heel plezierig. Ook de radio werkt goed, evenals de aangesloten smartphone en Ipod. Vooral achterpassagiers, waaronder jonge kleinkinderen, zijn lovend over het panoramadak. Wat een ruimte achterin.

De eerste 6364 km zijn dus al met al zeer positief verlopen. De VW ID.4 blijkt een uitstekend rijdende en zuinige auto te zijn met veel comfort. Het wennen aan het nieuwe tanken is zonder problemen gegaan. Thuis heb ik een goed werkende laadpaal van Cube/F1rst, die wordt aangeraden door het dealernet van Wittebrug in de regio Den Haag/Leiden. Thuis laden is natuurlijk ook het goedkoopste.
De laadpas van Cube werkt wel redelijk in Nederland, maar in het buitenland was ik blij ook de laadpassen bij me te hebben van Plugsurfing, Maingau ( Duitse kaart) en Shell Recharge/Newmotion.

Meer dan 10.000 km

Morgen kan ik de auto naar de garage brengen voor het monteren van de inklapbare trekhaak. Ik heb er lang op moeten wachten, meer dan 4,5 maand, maar eindelijk is het dan zover. Hopelijk staat het weer het toe om nog een paar keer gebruik te kunnen maken van de fietsendrager. De garage meldde dat ook meteen de toevoerslangen van mijn ruitenwissers aangepast zullen worden.
Op de boordcomputer heb ik voor de lange termijn het verbruik bijgehouden. Dat is uitgekomen op 16,9 kw per 100 km. Tot midden september bleef het gemiddelde gebruik staan op 16,8 kw per 100 km, maar in de laatste weken is het verbruik dus iets toegenomen. Het gemiddelde gebruik van 16,9 kw per 100 km vind ik heel erg laag. In belangrijke mate zal dat te maken hebben met mijn rijstijl, de type ritten ( combinatie van korte ritten en behoorlijk lange ritten) en uiteraard de hoge zomerse temperaturen, zowel in Nederland en tijdens mijn ritten naar Duitsland en Italië. Ik ben benieuwd hoe het gebruik zich de komende maanden zal ontwikkelen met het gebruik van verwarming, stoelverwarming en stuurverwarming. In de zomer heb ik uiteraard veel gereden met de airco aan, maar kennelijk is dat bij mijn auto geen grote energievreter geweest. We zullen zien.
Ik wacht nog op de laatste software-update over the air. Per e-mail heb ik daar een bericht over ontvangen. Je moet dan eerst toestemming geven. Daarna kan het nog weken duren voordat de update wordt gedownload en geïnstalleerd.
De auto rijdt nog steeds heel erg goed. Ik ben helemaal gewend aan de bediening van alle funkties. De afgelopen periode heb ik ‘s avonds en ‘s nachts heel erg genoten van het IQ-light. Het functioneert fantastisch. De tegnliggers worden niet verblind terwijl je als bestuurder heel veel meer zicht hebt permanent en de verkeersborden rechts van je goed oplichten. Een mooi voorbeeld van nuttige technologische vooruitgang. Het geld zeer waard.
Wordt vervolgd.

PRIVATE LEASE Volkswagen ID4