Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Test: Volkswagen ID.4

Overtreffende trap

76
Volkswagen ID.4
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Autotest
5 mei 2021 om 09:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 7 2021
AutoWeek 7 2021

Je leest het in AutoWeek 7 2021

Als Volkswagen met een op zichzelf staand, relatief betaalbaar elektrisch model op de markt komt, is dat best groot nieuws. Toch viel die ID.3 – want daar hebben we het over – bij velen wel een klein beetje tegen. Is de grotere ID.4 dan misschien de auto die de ID.3 had moeten zijn?

Volkswagen stelde met de ID.3 eigenlijk toch wel een beetje teleur. Voor een deel kwam dat doordat het merk zichzelf met deze EV in de voet schiet met schijnbaar ondoordachte keuzes en een algeheel gevoel dat de auto misschien nog een paar maandjes langer had moeten rijpen voor hij op de markt kwam. Maar ja, de ID.4 moest ook door. Daarmee is de start in elk geval positief: al na vijftig meter heb je het idee dat dit de auto is die de ID.3 had moeten zijn. Het multimediasysteem is bijvoorbeeld vrijwel meteen bruikbaar in plaats van na een minuut opstarttijd, en een functionaliteit als het augmented reality head-up display (dat met zwevende pijlen boven het wegdek de weg wijst) is direct beschikbaar. Ook de algehele kwaliteitsbeleving aan boord is beter. De materialen zijn met meer zorg gekozen en hoewel Volkswagen niet meer de ongekroonde koning van het net-niet-premiumdeel van de markt is, ziet het er allemaal hoogwaardiger uit dan in de ID.3. Dankzij de (niet op alle versies standaard) geïsoleerde zijruiten is de ID.4 bovendien opvallend stil op de snelweg en dat komt het comfort ten goede. Toch maakt het bedieningsconcept waarbij vrijwel alles in het multimediasysteem is verstopt ons niet wild enthousiast. Het lijkt er weliswaar op dat er een software-update is doorgevoerd die de snelheid en de stabiliteit ten goede komt, maar supersnel is het nog altijd niet. Bovendien moet je vaak meerdere handelingen verrichten om bijvoorbeeld de stoelverwarming aan of uit te zetten of andere simpele zaken te regelen. Elke seconde vertraging is dan te veel.

Riant
De zitpositie laat zich gelukkig met grote marges instellen, zodat ook lange bestuurders een fijne zitpositie kunnen vinden. Ook op de achterbank zit een gemiddelde Nederlander zeer riant. Hoewel de vloer ten opzichte van de bank wat hoog ligt, zoals bij veel elektrische auto’s, ervaar je daarvan geen noemenswaardige nadelige consequenties. De voeten passen netjes onder de voorstoel en de hoofdruimte komt zelfs met het panoramadak niet in het geding. Achterin kun je vervolgens nog 543 liter bagage kwijt en dat valt dus zeker niet tegen.

Als het gaat om acceleratie heeft de Volkswagen een troef in handen: de elektromotor kon dankzij het specifiek voor EV’s ontwikkelde MEB-platform op de achterwielen worden geplaatst. Dat betekent dat de 204 pk sterke ID.4 zijn vermogen vrijwel altijd kwijt kan. Toch komt de ID.4 niet zo hard uit de startblokken als je zou verwachten, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het gewicht van iets meer dan twee ton. Wel jammer: er zijn maar twee recuperatiestanden en je hebt altijd het rempedaal nodig om het laatste beetje snelheid uit de auto te halen. Bovendien is hij niet zo zuinig met stroom. We komen tot een verbruik van 22,3 kWh per 100 kilometer, waardoor de ID.4 ondanks zijn forse accucapaciteit niet verder komt dan 345 kilometer. Gelukkig kun je wel snelladen met 125 kW en laden op wisselstroom kan tot 11 kW. Behalve veel tractie heeft de achterwielaandrijving van de ID.4 nog een voordeel: de voorwielen kunnen heel ver indraaien. In de stad voelt de grote ID.4 daardoor toch compact aan. Bovendien is de balans erg goed. De ID.4 rijdt stevig, maar heel comfortabel, heeft veel grip en een mooie neutrale balans. Als kers op de taart past de besturing heel goed in het totaalplaatje.

Oordeel

4 sterren

De ID.4 bevalt ons een stuk beter dan de ID.3 die we eerder testten. De ID.4 is ruimer, stiller, kan sneller laden en lijkt een stabieler en uitgebreider multimediasysteem te hebben, waarbij het head-up display nu ook vanaf de start met augmented reality werkt. Perfect is de Volkswagen zeker niet. Zo gaat hij nog steeds niet erg efficiënt met zijn stroom om. Als auto voelt de ID.4 echter wel een stuk verfijnder en daarmee maakt hij veel meer indruk dan de ID.3.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen ID.4
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Volkswagen Elektrische Auto Nieuwe auto's

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.5 TSI 150PK Highline AUTOMAAT APPLE CAR PLAY

    Volkswagen Golf 1.5 TSI 150PK Highline AUTOMAAT APPLE CAR PLAY

    • 2018
    • 53.013 km

    € 19.950

    Volkswagen Transporter 2.0 TDI L1H1 Parkeersensoren Achterklep Schuifdeur Start/Stop

    Volkswagen Transporter 2.0 TDI L1H1 Parkeersensoren Achterklep Schuifdeur Start/Stop

    • 2017
    • 82.266 km

    € 20.086

    Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 122PK BLACK Airco Alcantara 20"

    Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 122PK BLACK Airco Alcantara 20"

    • 2009
    • 149.889 km

    € 8.999

Meer Volkswagen occasions

Lezersreacties (76) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen specificaties
  • Volkswagen occasions
  • Volkswagen video's
Advies en informatie
  • Volkswagen tests
  • Volkswagen gebruikersreviews
  • Volkswagen index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe versie Volkswagen ID4 komt tot 520 kilometer ver

    Nieuwe versie Volkswagen ID4 komt tot 520...

    89
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air updates

    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air...

    94
    • 4 maart 2021
  • Nieuws
    Volkswagen ID4: prijs reguliere uitvoeringen

    Volkswagen ID4: prijs reguliere uitvoeringen

    186
    • 18 december 2020
  • Nieuws
    Dít is de Volkswagen ID4 X!

    Dít is de Volkswagen ID4 X!

    44
    • 4 november 2020
  • Nieuws
    Dit is de Volkswagen ID4!

    Dit is de Volkswagen ID4!

    89
    • 23 september 2020
  • Volkswagen ID4 - Eerste kennismaking

    Volkswagen ID4 - Eerste kennismaking

    99
    • 23 september 2020
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 schijnt de wereld in

    Volkswagen ID4 schijnt de wereld in

    51
    • 21 september 2020
Merk
Merk
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    51
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden