Volkswagen ID4 1st (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID4 1st |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 44.500 km |
Eerste indruk in de praktijk
- 500 km
Nog net voor het einde van het jaar een ID.4 met trekhaak kunnen bemachtigen. Volkswagen doet er echt alles aan om nog zo veel mogelijk van deze auto's uit te leveren. En in Nederland zijn wij naast Duitsland als eerste aan de beurt. Eigenlijk is deze auto 'blind' aangeschaft. Het vertrouwen in een merk als Volkswagen is groot. Ook wat betreft de EV ontwikkelingen. Op het eisenlijstje stonden een paar belangrijke eigenschappen waar mijn nieuwe auto aan moest voldoen. Na 6 jaar Skoda Superb ben je gewend aan een bepaalde ruimte binnenin. Die moest goed zijn. Daarnaast een aanhanger kunnen trekken 1000kg geremd, actieradius van WLTP minimaal 500km, snelladen min 100 KW of meer en een tijdloos design en het liefst dit jaar nog leverbaar want 8% bijtelling. Werkgever wilde geen 'auto uit de haven' en een betrouwbaar servicenetwerk. De Enyaq was nog niet leverbaar en de ID.4 wel.
Eerste indruk: erg positief! Je realiseert je direct dat je in een totaal ander product zit dan een brandstof auto. En dat maakt vergelijken ook best lastig. Laat ik beginnen met de positieve kanten: de stilte is echt oorverdovend op elke snelheid en elke ondergrond. Heerlijk! De ruimte binnenin is voor iedereen meer dan voldoende. Groot en opgeruimd. De aandrijflijn is voor mij meer dan krachtig genoeg, en altijd direct aanwezig op elke snelheid. Hij zit lekker, de materialen zijn heel netjes en de auto zit boordevol snufjes en handigheidjes. De LEDstrip
aan de voorzijde onderaan de voorruit is netjes, functioneel en niet kitscherig. De auto stuurt heerlijk de bocht om, maar het gevoel is wel wat elektronisch. Alsof je een elektromotor aandrijft. Ik vindt het overigens prima. Het menu en de middendisplay is best makkelijk te bedienen. Ik begrijp de opmerkingen over het gemis aan knoppen niet zo. Het is effe wennen, meer niet. En het staat lekker opgeruimd. De kleurige LED interieur sfeerverlichting zal wel goed bedoeld zijn, maar maakt de auto wel wat kitsch. Gelukkig is warmwit ook een keuze. Ik kan nog even doorgaan over de positieve punten en dat komt misschien later wel.
De negatieve of minder positieve punten zijn wat makkelijker te benoemen en gaan misschien op de duur een grotere rol spelen. Om te beginnen. De actieradius valt mij gewoon tegen. Als je 500km WLTP opgeeft bij normaal gebruik, en je rijdt er nog geen 300km mee (4°C), vind ik dat teleurstellend. Dat anderen het niet beter doen vind ik geen excuus. Ik hield me gewoon aan de maximum snelheid van 100km op de cruisecontrol en de auto stond op eco modus. Er wordt bovendien geadviseerd om de accu niet verder dan 80% op te laden en niet leger dan 20% te rijden en dan Tim je ongeveer 200km. Dat worden korte ritjes in de winter. Laten we hopen op wat energie management updates in de toekomst.
Op dezelfde dag dat ik hem ophaalde kwam ik smiddags niet meer in de auto. Afstandsbediening reageerde nergens meer op en de app kreeg geen contact. Snel geholpen door de garage POUW uit Meppel (top bedrijf). De digitale sleutel heeft een echte sleutel verstopt en daarmee kom je toch nog in de auto. Daarna opnieuw synchroniseren door de sleutel in het middenconsole te leggen, daarna werkte alles weer prima.
De middenconsole software is vaak wel erg traag, maar niet altijd en juist die wisselvalligheid verbaasd me. Ook hier zal er gewerkt moeten worden aan updates, ik denk dat dat wel goed komt. Zoals Volkswagen zegt, dit wordt een wereld auto. Dus ik heb er het volste vertrouwen in. Wat ik niet begrijp is de hoogglans afwerking van heel veel interieurdelen. Het vlekt enorm en geeft binnen een dag het geheel een vet en vies uiterlijk. Onbegrijpelijk. De rest van het interieur is overigens prima van afwerking.
De snelheidsaanpassing op basis van verkeersborden is echt heel vervelend. De werking zal feitelijk wel juist zijn, maar de Nederlandse snelheidsaanduidingen maken dit systeem onbruikbaar in mijn optiek. Midden op de snelweg elke keer in de ankers of een duw in je rug voor een bord wat ergens te lezen is... Ik zet het uit. Lane assist werkt wel goed, maar daar moet je van houden. Cruisecontrol die de snelheid aanpast op je voorganger is top. Al heb ik sterk de behoefte om iets dichter op mijn voorganger te willen rijden om 2 redenen. Het rijdt zuiniger en het voorkomt dat er elke keer weer iemand tussen schuift waardoor de auto elke keer inhoud.
Ik hoop op updates en ben nog steeds erg enthousiast. Later meer.
2e indruk
- 1.046 km
En hoe rijdt hij? Wat een grote auto! Mooi ding! Dikke bak! Ruim hoor!
Dat zijn zo een paar opmerkingen die je ongevraagd van vooral mannen krijgt. En ze hebben allemaal gelijk. Het is niet behelpen in de iD.4. Daarom nog een paar punten uitgelicht.
Zitcomfort: De stoelen voorin zijn erg comfortabel, niet te hard, niet te zacht. Wel wat vlak en de zijdelingse steun kan beter. Ik mis vooral een lendesteun. Ik ben geen liefhebber van stoelverwarming in het algemeen, maar hij is in 3 standen in te stellen. Rare, medium en well done...
Geluid:
Muziek via spotify en DAB radio is echt wel OK. De bassen zijn prima, maar bij een beetje volume is er niet genoeg vermogen in de versterker om de muziek in balans te houden. Hoewel er ook achterin speakers zitten blijft het geluid duidelijk vanuit het dashboard komen. De toonkleur wordt behoorlijk bepaald door deze kunststoffen klankkast. Ik had het stiekem een beetje beter verwacht. Gelukkig is het binnenin de auto zo stil dat de het volume niet hoog hoeft te staan.
Hello ID...
In het begin werkte bijna helemaal niks aan deze nep siri. Hallo ID...Navigeer naar straat, nummer, plaats........... Niks gevonden.
Hallo ID. Naviii geeeer naar straaaat, nuuummmmeeerrrr, pllllaaattts. Niks.
Maar na een week van ergernis en teleurstellingen begon het systeem ineens veel beter te reageren. Lag dat aan mij? Of zit hier meer achter.
Hallo ID, navigeer naar blablabla. Prima ik navigeer naar.... prettige reis. Huh? Nog eens wat proberen. Hallo ID. stel de temperatuur in op 20 graden. Hup klaar. spiegelverwarming, hup klaar, achterruitverwarming, hup klaart, volume, Alles werkte!
Daarna nog wat missers gehad in een volgend reisje, maar algemeen werkt dit systeem ineens stukken beter. Misschien de consument uitleggen hoe dit kan VW? Maar ga zo door.
Laden:
Via een 11 of 22 KW is het prima laden, ik was wel heel erg benieuwd naar de snelheid bij een snellader. Onderweg bij Fastnet aan een 300 KW lader gezet op 6%. Vervolgens geeft de auto via de ledstrip onder de voorruit een bevredigende groene balk weer om je te laten weten dat er wordt geladen. Langzaam bouwt de lader de laadsnelheid op tot 120 KW. Dit bleef zo tot ongeveer 70%, daarna bouwde dit af tot ongeveer 70KW. Toevallig of niet gebeurde dit gelijktijdig met het aansluiten van een 2e auto op dezelfde lader. Zijn deze dingen gekoppeld? Tot 80% geladen, en ik was ongeveer 30 minuten verder. Denk zelfs iets minder. Ik loop nog wel eens te stoeien met het ontkoppelen van de kabels. 5 minuten aan de kabel lopen wurmen toen bleek dat ik de auto per ongeluk op slot had gedaan. Dan gaat die dikke kabel er niet uit natuurlijk, mijn fout.
Voorverwarmen:
Stel de tijdstippen in wanneer je wil vertrekken en de auto is heerlijk voorverwarmd, voorruit en spiegels schoon, en niet krabben. Dat went snel!
Rijden:
Wat mis ik die toeren en het koppel van die diesels, vooral als die turbo bij 1500 toeren er plotsklaps in beukt... NOT!
Ik was echt heel erg sceptisch over het gebrek aan de manier van rijden zoals ik gewend was. In de versnelling, op laten komen, snel schakelen. Het hele spel met die motor en de versnellingsbak vereist toch een bepaalde vaardigheid, en ik was zo bang dat ik dat ging missen. En ik ben zo teleurgesteld dat ik dat al zo snel heb moeten herzien. Die 200+ PK is er ALTIJD! op de Achterwielen. En deze auto is 2200KG zwaar, maar hij gaat echt lekker de bocht om.
Transport en laadvolume:
Kastjes en bureautje ingeladen en vervoerd. Jammer dat die achterbak in de neergeklapte stand geen vlakke laadvloer oplevert. Dat mis ik wel. De hoogte die je moet tillen is ook niet gering, en dan hou je weinig laadhoogte over. Hoedenplank laat je dan al snel thuis. Dit had wel beter gekund. Maar klein is het niet, en ik ben natuurlijk een Superb gewend. En daar kon je een houseparty in de achterbak geven.
Adaptief groot licht:
Ik woon redelijk landelijk, en dit werkt echt zo goed. Heerlijk.
Ik mis wel een beetje de bochtverlichting van de Xenon koplampen en de mislampen.
Automatische snelheidsregeling i.c.m. navigatie en snelheidsborden.
testje gedaan om over een provinciale weg een rit van 16 km af te leggen zonder de rem of gaspedaal te gebruiken. Het werkt gewoon!
Snelheid bij 50 binnen de bebouwde kom, verlaten plaats automatisch naar 80, bord 60 en hup naar 60, 60 beëindigd hup naar 80, rotonde remt af naar 30, verlaat rotonde... hup naar 80 etc. etc. etc. lane-assist houdt je binnen de strepen.
Tot slot:
Waarom geen Tesla of een Aziatische auto? Die maken toch ook prima auto's? Jazeker! en misschien op sommige punten beter.
Een bewuste keuze om 2 redenen. Ik wilde ook graag elektrisch rijden om het milieu minder te belasten. Dan is het in mijn ogen best vreemd om een milieuvriendelijk product eerst 15000km (of meer) te transporteren vanuit de andere kant van de wereld. Die 15000 KM wordt echt niet milieuvriendelijk afgelegd. Er staat in theorie al 15000 KM op de teller als je hem koopt. Dat is best tegenstrijdig.
Daarnaast lever je bij de aankoop van een Europees geproduceerd product toch een steentje bij aan de Europese economie en wordt dit product ook volgens de Europese wetgeving en arbeidsomstandigheden geproduceerd.
Misschien stof tot nadenken.
een update van 3 weken
- 5.000 km
Nadat ik constateerde dat de achterruitvloeistof niet bij de achterruit terecht kwam werd door de garage geconstateerd dat het slangetje helemaal nooit aangesloten is geweest. Zo gefixed natuurlijk, maar de auto moest een hele dag worden gedroogd omdat de vloeistof onder de binnenbekleding terecht was gekomen. De werknemers aan de lopende band in de fabriek moesten waarschijnlijk nog getraind worden in het afvinken van de montagepunten. Kan gebeuren denk je dan.
Maar vervolgens kwam ik op een ochtend de auto binnen, en tot mijn grote verbazing drupte er water vanuit de spiegelconsole met camera. Garage stelde voor om een nieuwe voorruit te plaatsen en direct de grote softwareupdate te doen.
De voorruit bleek niet goed gekit, en deze was uit voorzorg in zijn geheel maar vervangen. Dagje werk en dat kwam goed uit want de update zou ook meer dan 5 uur in beslag nemen.
Volgende dag belde de garage: "we krijgen de software niet ge-update, hij blijft hangen". Veel contact met VW en de garage en weer terug....
Om een kort verhaal lang te maken, want dat was exact wat er gebeurde, heeft dit 3 weken geduurd. Net voor het paasweekend heb ik hem weer terug met nieuwe voorruit, softwareupdate, gedroogde binnenbekleding en de excuses van de garage. En juist deze garage heeft er in mijn ogen alles aan gedaan om het probleem op te lossen. Dus garage Pouw uit Meppel, bedankt voor de heldere communicatie. Maar Volkswagen moet zich echt eens achter de oren krabben of ze dit soort pre productiemodellen op de markt willen brengen. Ik zal nog heel veel probleemloze kilometers moeten rijden om het vertrouwen weer een beetje terug te krijgen in de bouwkwaliteit van deze eerste serie. Oh ja, die softwareupdate zou heel veel wijzigingen moeten brengen en de software sneller moeten maken. Ik heb echt niets gemerkt van een sneller en vloeiender werkend systeem. Hallo ID??? bel met Google!
.
De kop is er af.
- 8.000 km
Nu alle werkzaamheden en updates zijn uitgevoerd kan de echte auto zich wat beter presenteren. De temperaturen worden wat aangenamer en de rijervaring constanter en beter. Inmiddels heeft de ID.4 zich ontpopt als een prima, stille, comfortabele en gebruiksvriendelijke auto. Er zitten nog wat verbeterpunten in waarvan de meeste volgens mij prima softwarematig op te lossen zijn. Maar het rijgenot, stilte, weggedrag en ruimte zijn dik in orde.
verbeterpunt:
Rijbereik blijft wat teleurstellen maar schijnt vergelijkbaar te zijn met andere EV's.
Multimediasysteem loopt redelijk maar is niet erg vloeiend doet daarom afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.
Lane-assist is super hinderlijk en soms zelfs gevaarlijk op provinciale wegen. Is standaard altijd aan.
USB-Laadstroom vanaf USB-C aansluiting is dermate laag dat telefoon alsnog leeg loopt bij gebruik google maps.
Vakantie naar Italië
- 44.500 km
Ik was al vaker in het buitenland geweest met de ID.4 en plande nauwkeurig mijn reis. Tripje Frankfurt was geen probleem, laden in de stad echt onmogelijk! Deze zomer de eerste keer naar Oostenrijk en Italië was een belevenis. Vooraf wat gegoogled en bekeken om voor zo min mogelijk verrassingen te staan. Apps geïnstalleerd en landeninformatie doorgelezen. Mijn ervaring was positiever dan ik vooraf had gedacht. Ruimte voor en achterin is zo lekker, grote laadruimte is uitstekend. USB aansluitingen voor de kids. Top! Lange afstanden met een 77kw ID.4 zijn prima te doen. Smorgens weg met een volle accu, 115km/u op de cruisecontrol brengt je na 4 uur rijden makkelijk naar de vele snelladers in Duitsland. In de afgelopen 2 jaar gaat het in Duitsland heel hard. Snelladers langs de snelweg zijn er genoeg. ABRP brengt je ook nog eens bij de meest gunstige laadpalen qua kosten. Oostenrijk was ook prima voorzien langs de snelweg en in de dorpen en steden is het prima te doen. Door de bergen met een elektrische auto is geen enkel probleem, genoeg vermogen om elke klim met 2 vingers in de neus te nemen. Nooit meer terugschakelen. Met veel vertrouwen richting Piemonte Italië. (Tol)Snelwegen/Autostrada hebben de laatste jaren enorm ingeboet qua onderhoud. Zo is het ook gesteld met de snelladers richting het westen. Helemaal niks! De navigatie van Volkswagen laat hier zo veel steken vallen en geeft aan dat we de volgende ochtend om 7:45 aankomen. Er was een 11kw lader ingepland op de snelste route naar het plaatsje Alba! Met de informatie van ABRP vonden we een snellader. 30km omrijden, van de tolweg af aangekomen bij een groot winkelcentrum. 10 prachtige Ionity snelladers op een rijtje. Aan de hoogte van het gras te zien werden ze nauwelijks gebruikt. Gelukkig was op ons vakantieadres een 4kw aansluiting waar we gebruik van mochten maken tegen een heel mooi tarief. In de steden is het in Italië dan wel weer prima voorelkaar, veel 11kw aansluitingen waarvan één enkele niet werkt. Italianen rijden sowieso weinig elektrisch. De navigatie en info van het Volkswagen systeem is overigens zo slecht dat er bijna altijd werd aangegeven dat er geen gegevens waren voorbehouden gebied waar we zaten. Routeplanning klopte niet en tijdens het rijden crashte 1 maal het volledige systeem. Het rijden is overigens heerlijk. De terugweg van 1250 km Italië, Zwitserland,Duitsland, Nederland verliep gesmeerd. We konden makkelijk de grens van Zwitserland bereiken, en na 4 uur rijden in de bergen ontbijten is een cadeautje. (10:00) Even oogjes dicht, kopje koffie, toiletbezoek, en weer op weg. In Zwitserland staan op elke parkeerplaats langs de snelweg snelladers! Ik denk dat hier meer laadstations dan auto’s zijn. Allemaal in topconditie en maximaal vermogen kunnen laden. 127kw. Duitsland is heerlijk rijden en na 4 uur lunchen, snelladen, toiletbezoek en weer op pad. (14:00) De laatste keer in het noorden van Duitsland bij een fastfoodrestaurant (18:00) gegeten en met een volle accu naar huis gereden. Rond 21:00 thuis en wat mij opviel dat ik redelijk fris de auto uitstapte. In vergelijking tot andere vakanties waar in Duitsland de snelheid zeker boven de 160 lag waar dat mocht, was ik met een snelheid van 115 km/u niet veel later thuis, en een stuk frisser. Al met al zijn lange afstanden prima te doen. 1250 km en 3 keer tussentijds laden is geen concessie. Met al die verschillende laadpaal leveranciers is het betalingsgedeelte voor verbetering vatbaar. Hier is veel te winnen. Ga ik de volgende keer weer op zomervakantie met de auto? Absoluut! De verbeteringen en ontwikkelingen gaan enorm snel en als Volkswagen eens serieus gaat werken aan zijn software dan zou dat enorm helpen. Ik raad aan om ABRP te installeren en te laten communiceren met de auto.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID4
Uitgelicht aanbod

Volkswagen ID4 Pro 77 kWh 204pk | Warmtepomp | Trekhaak wegklapbaar | Adaptief onderstel | Climate control | 20 inch | iQ light | incl BTW |
- 2022
- 2.352 km

Volkswagen ID4 Pro 77 kWh
- 2022
- 500 km

Volkswagen ID4 Elektromotor 204 1AT Pro Automatisch | Sleutelloos vergrendel- en startsysteem (Keyless Access) | Verbindende LED strip tussen de koplampen incl. sfeerverlichting exterieur | Buitenspiegels elektrisch instel- verwarm- en inklapbaar | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2023
- 10 km