Volkswagen Golf GTI (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf GTI |
---|---|
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 1997 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
ERVARINGEN
- 260.000 km
Ik kocht de auto in 1997 toen ik nog studeerde, ik wist toen ook nog niet veel van auto’s. Inmiddels heb ik zoveel aan de GTI gesleuteld dat deze (bijna) geen geheimen meer voor mij heeft. In principe heb ik niet zo heel veel met het merk Volkswagen, maar nadat ik een keer met iemand had meegereden die een Golf 1 GTI had, wist ik zeker dat ik er ook een wilde. Sinds de dag van vandaag heb ik nooit spijt van mijn aankoop gehad. En regelmatig krijg ik opgestoken duimen, wat aangeeft dat Golf GTI 1 langzamerhand als bijzondere auto gezien gaat worden.
Ik moet zeggen dat in vergelijking met de hedendaagse auto’s het zeker geen straf is om in deze auto te rijden. Je kan zonder moeite goed mee komen met het (snellere)verkeer. Dit bleek ook tijdens een meeting van de GTI club in Duitsland, waar de GTI zijn broertjes uit de 4e en 5e generatie met gemak bij kon blijven (dit tot enige verbazing van hij berijders). Ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging gaat het sturen (zeker als je op snelheid bent) niet erg zwaar. Het ontbreken van de stuurbekrachtiging heeft als voordeel dat je behoorlijk wat gevoel in het stuur hebt en dankzij de vrij directe besturing is de auto nauwkeurig te besturen.
Ook het onderstel gooit geen roet in het eten, de standaard vering is al redelijk stug zodat de auto niet veel overhelt in bochten. Nadat ik gele Koni’s met bijbehorende veren onder de auto heb laten monteren is de auto alleen nog maar strakker gaan rijden. Op de Nederlandse wegen is het veercomfort ruim voldoende maar op echt slecht wegdek moet je een beetje vaart minderen anders stuiter je de weg af. Na montage van de Koni’s en de bijborende veren is de auto ongeveer 4 centimeter dichter op het wegdek komen te staan, persoonlijk vind ik de auto hierdoor nog wat mooier ogen dan met de standaard vering. Het is nu wel extra opletten met de voorspoiler bij drempels en bij inparkeren met de neus van de auto naar het trottoir toe, de spoiler blijft nu makkelijk ergens op hangen. Na montage van een set BBS RM velgen lopen soms de achterwielen aan in de wielkasten wanneer door een wat diepe glooing van het wegdek wordt gereden.
Ik probeer de auto zo origineel mogelijk te houden en om geen ingrepen te doen die niet meer zijn te herstellen. De enige uiterlijke veranderingen aan de auto zijn een Zender 3-delige dakspoiler, stalen velgen van de eerste serie van de Golf II GTI en een RVS uitlaat systeem. De stalen velgen zijn inmiddels vervangen door BBS RM velgen welke zeer goed bij het klassieke karakter van de auto passen.
Niet alleen het fijne onderstel en de directe besturing zorgen er voor dat de auto zeer goed rijdt, ook de motor in combinatie met de versnellingsbak zorgen voor veel rijplezier. In iedere versnelling is er genoeg trekkracht voorhanden en je hoeft ook niet belachelijk hoog in de toeren te rijden om echt op te schieten. Doortrekken tot het rode gebied is totaal niet nodig om sportief te rijden, al kan dat natuurlijk wel. De in de GTI gebruikte motoren staan bekend om hun lange levensduur, 3 ton zonder revisie is met gemak haalbaar! Natuurlijk geldt zoals bij iedere andere motor dat rustig warm rijden een vereiste is.
Helaas had ik wat minder geluk met de levensduur van de motor, meteen bij aankoop van de auto bleek dat de motor aardig wat olie lustte. Ik besloot de uitdaging aan te gaan om de motor zelf te reviseren. Na het uitbouwen van de motor en het demonteren van alle draaiende delen de motor naar een revisie bedrijf gebracht en de motor laten opboren en honen. Alle lagers laten controleren en zonodig laten vervangen. Eveneens overmaat zuigers gemonteerd en de boel weer netjes terug gebouwd. Misschien is het nog wel even aardig om het benzineverbruik te vermelden. Bij lange ritten op de snelweg (120 - 140) rijd ik met gemak 1:13-1:14. En wanneer je echt flink gaat gummen met de auto kom je nooit onder de 1:10 uit! Toch niet gek voor zo’n oudje!
Tot slot kan ik nog melden dat de auto nog redelijk praktisch is, wanneer je de achterbank neerklapt heb je een aardige bagageruimte. En zelfs met de bank opgeklapt is de bagageruimte nog aardig te gebruiken. Het enige negatieve wat ik over de auto kan opmerken is dat de auto vooral bij lange ritten wel wat lawaaiig is (komt deels ook door de RVS uitlaat). Verder is het raadzaam om benzine met loodvervanger te tanken, helaas is dit bijna nergens meer verkrijgbaar zodat ik ben aangewezen op een los flesje met loodtoevoeging.
Een ander negatief puntje is de diefstalgevoeligheid van de auto. Ook ben ik niet zo te spreken VW dealers, ze willen mij veel te graag allerlei onderdelen aan de auto vervangen en het lijkt alsof ze alleen nog maar met moderne auto’s kunnen omgaan. Een aantal jaren heb ik het onderhoud nog laten uitvoeren bij een wat ouderwetse VW-dealer, welke nog prima met de techniek van toen overweg kon. Toen deze zijn deuren sloot ben ik nog één keer bij een moderne VW dealer geweest, maar nadat hij me aanbood om voor 50 euro zogenaamde spuitnevel van mijn koplampen te halen (dit was gewoon reflectie van de coating van de halogeenlampen op de reflector), heb ik besloten om voortaan zelf het onderhoud te doen. Voor de jaarlijkse APK ga ik naar de universele garage om de hoek die me ook prima met het brandstofsysteem heeft geholpen.
Update 30-12-2008:
In december 2007 waren de BBS velgen eindelijk klaar, meteen goede banden laten monteren en vervolgens de wielen onder de auto laten plaatsen. Gelukkig viel het optisch niet tegen en nog belangrijker is dat de auto niet meer naar links trekt. Bovendien heb ik veel meer grip met de nieuwe banden.
In april van dit jaar is de auto wederom zonder kleerscheuren door de APK gekomen en sinds april is de auto ook vrij van houderschapbelasting aangezien de auto nu ouder dan 25 jaar is.
Update 08-09-2009:
In april van is de GTI zonder problemen door de APK keuring gerold. Voor de keuring heb ik zelf de auto een grote beurt gegeven. Bij het verversen van de remolie heb ik gelijktijdig nieuwe remdrukschakelaars geplaatst. Bij de oude schakelaars lichtte de remlichten pas op als het heel stevig geremd moest worden. Gelijk ook maar de accu vervangen, omdat de oude toch wat moeite had om te auto te starten na een paar weekjes stilstaan.Verder zijn de kleppen opnieuw gesteld en loopt de motor nu veel rustiger dan voorheen.
PROBLEMEN
- 260.000 km
Om te beginnen heeft me de auto maar 1 keer een beetje in de steek gelaten (hij wilde niet harder dan 70 km/u). Verder altijd meteen starten en rijden maar! De GTI heeft gelukkig ook nauwelijks last van roest, alleen een beetje op en rond het schuifdak.
Zoals eerder vermeld motorrevisie bij aankoop (1997/ 200.000 km). Ik vermoed dat een van de vorige eigenaren de auto behoorlijk op zijn donder heeft gegeven. Van een van de zuigers was het metaal helemaal uitgesmeerd over de zuigerveren. Verder waren de overige zuigerveren al behoorlijk versleten.
Er zijn een hele hoop slijtage gevoelige onderdelen vervangen in de loop der jaren. oa accu, radiateur, diverse remdelen, diverse rubberen hoezen, benzineaccumulator, ...
In 2004 heb ik de versnellingsbak laten reviseren (voornamelijk omdat er speling op het differentieel zat) en heb ik gelijktijdig de koppeling vervangen. Helaas heb ik met laten verleiden om een Valeo set te monteren, achteraf bezien had ik liever een Sachs set gehad (duurder, maar grijpt lekkerder aan).
In de zomer van het zelfde jaar kreeg de auto problemen met het brandstofsysteem, waarschijnlijk door accute vervuiling. Tijdens een weekendje Luxemburg wilde de GTI niet harder dan 70 km/u de berg op... Het heeft me heel wat tijd gekost en frustratie gegeven voordat alles weer normaal werkte. Ik heb toen maar besloten om de GTI alleen nog maar als 2e auto te gebruiken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.