Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews

Volkswagen Golf GTI (1983)

autoreview

14
Volkswagen Golf GTI (1983)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf GTI
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 260.000 km
  • 14 juni 2007

Ik kocht de auto in 1997 toen ik nog studeerde, ik wist toen ook nog niet veel van auto’s. Inmiddels heb ik zoveel aan de GTI gesleuteld dat deze (bijna) geen geheimen meer voor mij heeft. In principe heb ik niet zo heel veel met het merk Volkswagen, maar nadat ik een keer met iemand had meegereden die een Golf 1 GTI had, wist ik zeker dat ik er ook een wilde. Sinds de dag van vandaag heb ik nooit spijt van mijn aankoop gehad. En regelmatig krijg ik opgestoken duimen, wat aangeeft dat Golf GTI 1 langzamerhand als bijzondere auto gezien gaat worden.

Ik moet zeggen dat in vergelijking met de hedendaagse auto’s het zeker geen straf is om in deze auto te rijden. Je kan zonder moeite goed mee komen met het (snellere)verkeer. Dit bleek ook tijdens een meeting van de GTI club in Duitsland, waar de GTI zijn broertjes uit de 4e en 5e generatie met gemak bij kon blijven (dit tot enige verbazing van hij berijders). Ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging gaat het sturen (zeker als je op snelheid bent) niet erg zwaar. Het ontbreken van de stuurbekrachtiging heeft als voordeel dat je behoorlijk wat gevoel in het stuur hebt en dankzij de vrij directe besturing is de auto nauwkeurig te besturen.

Ook het onderstel gooit geen roet in het eten, de standaard vering is al redelijk stug zodat de auto niet veel overhelt in bochten. Nadat ik gele Koni’s met bijbehorende veren onder de auto heb laten monteren is de auto alleen nog maar strakker gaan rijden. Op de Nederlandse wegen is het veercomfort ruim voldoende maar op echt slecht wegdek moet je een beetje vaart minderen anders stuiter je de weg af. Na montage van de Koni’s en de bijborende veren is de auto ongeveer 4 centimeter dichter op het wegdek komen te staan, persoonlijk vind ik de auto hierdoor nog wat mooier ogen dan met de standaard vering. Het is nu wel extra opletten met de voorspoiler bij drempels en bij inparkeren met de neus van de auto naar het trottoir toe, de spoiler blijft nu makkelijk ergens op hangen. Na montage van een set BBS RM velgen lopen soms de achterwielen aan in de wielkasten wanneer door een wat diepe glooing van het wegdek wordt gereden.

Ik probeer de auto zo origineel mogelijk te houden en om geen ingrepen te doen die niet meer zijn te herstellen. De enige uiterlijke veranderingen aan de auto zijn een Zender 3-delige dakspoiler, stalen velgen van de eerste serie van de Golf II GTI en een RVS uitlaat systeem. De stalen velgen zijn inmiddels vervangen door BBS RM velgen welke zeer goed bij het klassieke karakter van de auto passen.

Niet alleen het fijne onderstel en de directe besturing zorgen er voor dat de auto zeer goed rijdt, ook de motor in combinatie met de versnellingsbak zorgen voor veel rijplezier. In iedere versnelling is er genoeg trekkracht voorhanden en je hoeft ook niet belachelijk hoog in de toeren te rijden om echt op te schieten. Doortrekken tot het rode gebied is totaal niet nodig om sportief te rijden, al kan dat natuurlijk wel. De in de GTI gebruikte motoren staan bekend om hun lange levensduur, 3 ton zonder revisie is met gemak haalbaar! Natuurlijk geldt zoals bij iedere andere motor dat rustig warm rijden een vereiste is.

Helaas had ik wat minder geluk met de levensduur van de motor, meteen bij aankoop van de auto bleek dat de motor aardig wat olie lustte. Ik besloot de uitdaging aan te gaan om de motor zelf te reviseren. Na het uitbouwen van de motor en het demonteren van alle draaiende delen de motor naar een revisie bedrijf gebracht en de motor laten opboren en honen. Alle lagers laten controleren en zonodig laten vervangen. Eveneens overmaat zuigers gemonteerd en de boel weer netjes terug gebouwd. Misschien is het nog wel even aardig om het benzineverbruik te vermelden. Bij lange ritten op de snelweg (120 - 140) rijd ik met gemak 1:13-1:14. En wanneer je echt flink gaat gummen met de auto kom je nooit onder de 1:10 uit! Toch niet gek voor zo’n oudje!

Tot slot kan ik nog melden dat de auto nog redelijk praktisch is, wanneer je de achterbank neerklapt heb je een aardige bagageruimte. En zelfs met de bank opgeklapt is de bagageruimte nog aardig te gebruiken. Het enige negatieve wat ik over de auto kan opmerken is dat de auto vooral bij lange ritten wel wat lawaaiig is (komt deels ook door de RVS uitlaat). Verder is het raadzaam om benzine met loodvervanger te tanken, helaas is dit bijna nergens meer verkrijgbaar zodat ik ben aangewezen op een los flesje met loodtoevoeging.

Een ander negatief puntje is de diefstalgevoeligheid van de auto. Ook ben ik niet zo te spreken VW dealers, ze willen mij veel te graag allerlei onderdelen aan de auto vervangen en het lijkt alsof ze alleen nog maar met moderne auto’s kunnen omgaan. Een aantal jaren heb ik het onderhoud nog laten uitvoeren bij een wat ouderwetse VW-dealer, welke nog prima met de techniek van toen overweg kon. Toen deze zijn deuren sloot ben ik nog één keer bij een moderne VW dealer geweest, maar nadat hij me aanbood om voor 50 euro zogenaamde spuitnevel van mijn koplampen te halen (dit was gewoon reflectie van de coating van de halogeenlampen op de reflector), heb ik besloten om voortaan zelf het onderhoud te doen. Voor de jaarlijkse APK ga ik naar de universele garage om de hoek die me ook prima met het brandstofsysteem heeft geholpen.

Update 30-12-2008:

In december 2007 waren de BBS velgen eindelijk klaar, meteen goede banden laten monteren en vervolgens de wielen onder de auto laten plaatsen. Gelukkig viel het optisch niet tegen en nog belangrijker is dat de auto niet meer naar links trekt. Bovendien heb ik veel meer grip met de nieuwe banden.

In april van dit jaar is de auto wederom zonder kleerscheuren door de APK gekomen en sinds april is de auto ook vrij van houderschapbelasting aangezien de auto nu ouder dan 25 jaar is.

Update 08-09-2009:

In april van is de GTI zonder problemen door de APK keuring gerold. Voor de keuring heb ik zelf de auto een grote beurt gegeven. Bij het verversen van de remolie heb ik gelijktijdig nieuwe remdrukschakelaars geplaatst. Bij de oude schakelaars lichtte de remlichten pas op als het heel stevig geremd moest worden. Gelijk ook maar de accu vervangen, omdat de oude toch wat moeite had om te auto te starten na een paar weekjes stilstaan.Verder zijn de kleppen opnieuw gesteld en loopt de motor nu veel rustiger dan voorheen.

PROBLEMEN

  • 260.000 km
  • 14 juni 2007

Om te beginnen heeft me de auto maar 1 keer een beetje in de steek gelaten (hij wilde niet harder dan 70 km/u). Verder altijd meteen starten en rijden maar! De GTI heeft gelukkig ook nauwelijks last van roest, alleen een beetje op en rond het schuifdak.

Zoals eerder vermeld motorrevisie bij aankoop (1997/ 200.000 km). Ik vermoed dat een van de vorige eigenaren de auto behoorlijk op zijn donder heeft gegeven. Van een van de zuigers was het metaal helemaal uitgesmeerd over de zuigerveren. Verder waren de overige zuigerveren al behoorlijk versleten.

Er zijn een hele hoop slijtage gevoelige onderdelen vervangen in de loop der jaren. oa accu, radiateur, diverse remdelen, diverse rubberen hoezen, benzineaccumulator, ...

In 2004 heb ik de versnellingsbak laten reviseren (voornamelijk omdat er speling op het differentieel zat) en heb ik gelijktijdig de koppeling vervangen. Helaas heb ik met laten verleiden om een Valeo set te monteren, achteraf bezien had ik liever een Sachs set gehad (duurder, maar grijpt lekkerder aan).

In de zomer van het zelfde jaar kreeg de auto problemen met het brandstofsysteem, waarschijnlijk door accute vervuiling. Tijdens een weekendje Luxemburg wilde de GTI niet harder dan 70 km/u de berg op... Het heeft me heel wat tijd gekost en frustratie gegeven voordat alles weer normaal werkte. Ik heb toen maar besloten om de GTI alleen nog maar als 2e auto te gebruiken.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 539
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.4 Trendline

    Volkswagen Golf 1.4 Trendline

    • 2004
    • 123.035 km

    € 3.950

    Volkswagen Golf 2.0 TDI Connected Series

    Volkswagen Golf 2.0 TDI Connected Series

    • 2016
    • 160.000 km

    € 13.500

    Volkswagen Golf 1.6 TDI Comfort Executive | 1e eigenaar | Navigatie | Climate control | Trekhaak | Cruise control | PDC v+a

    Volkswagen Golf 1.6 TDI Comfort Executive | 1e eigenaar | Navigatie | Climate control | Trekhaak | Cruise control | PDC v+a

    • 2012
    • 196.757 km

    € 7.400

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

Zeg je TSI, dan komen er meteen visioenen van vervuilde motoren, rammelende distributiekettingen,...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    1
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD Premium (2021)

    Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD Premium...

    3
    • 23 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    2
    • 23 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Idea 1.4 8v Actual Plus (2006)

    Fiat Idea 1.4 8v Actual Plus (2006)

    1
    • 23 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2022)

    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line...

    1
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo C70 2.5 T (1999)

    Volvo C70 2.5 T (1999)

    4
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2022)

    Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2022)

    2
    • 22 juni 2022
meer reviews
Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

197

Met de Ford Focus ST en Volkswagen Golf GTI hebben we twee van de laatst overgebleven hete...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    1
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2022)

    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line...

    1
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    51
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    1
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden