Volkswagen 1200 Kever (1984)

autoreview

Volkswagen 1200 Kever (1984)

Signalement

Uitvoering1200 Kever
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf131.000 km
KM-stand laatst173.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

12 jaar in bezit

  • 165.000 km

Deze Volkswagen Kever heb ik inmiddels bijna 12 jaar in bezit. Niet te zien als jullie nu massaal in de RDW-info duiken, want in verband met de invoering van de nieuwe overgangsregeling is de auto wel eens een keer extra overgeschreven.

In augustus 2008 gekocht bij VW Classics, met het idee ' laten we een goedkope Kever kopen om het eens te proberen' . Bijna 12 jaar later ben ik het proberen nog niet beu. De auto rijdt verbazend makkelijk en biedt toch een unieke rijbeleving. Schakelen met een 4-bak, rijden met een 34 PK luchtgekoelde motor achterin en remmen met 4 trommelremmen. Toch wel wat anders dat het moderne spul.

In de loop der jaren is de carburateur vervangen door een gereviseerd exemplaar, is er het nodige aan de bodem gelast en zijn er her en der kleine interieurdelen en/of plaatwerkdelen vervangen. De kofferklep aan de voorkant was al niet mooi toen ik hem kocht en is destijds vervangen. De nieuwe kofferklep is inmiddels langs de randen ook weer aangetast door beginnende roest. De dakranden waren toen ik de auto kocht dichtgekit / dichtgemaakt met Hammerite o.i.d..
Ik heb diverse keren de randen geschuurd, opgevuld en gespoten, maar heel strak krijg je het op die manier toch niet. De laatste keer dat ik de Kever inspecteerde zag ik dat de lak in de gootjes weer begon te barsten, dus volgend jaar kan ik het weer opnieuw doen gok ik. Gek genoeg kom je als je alles wegschuurt geen onderliggende roest tegen.

Hetzelfde geldt voor de naden/goten langs de deuren. Die zijn nu al 12 jaar ' bobbelig', maar er gebeurt kennelijk niets mee. Volgens de diverse garages waar de auto is geweest zal dit nog wel een tijd zo blijven. Uiteraard kun je de hele auto aanpakken, maar dat komt met een prijs.

Wat ik zo leuk vind aan het rijden van een Kever in deze gebruiksstaat is dat je de auto ook daadwerkelijk durft te gebruiken. Je parkeert hem ook wel eens in een drukke stad of op een drukke plaats, zonder dat je op voorhand al wakker ligt van een mogelijke beschadiging.

Maar voor de mensen die meer willen weten over de rij-ervaring en kenmerken, zoals dat gebruikelijk is op deze pagina's :

Eerst de hele accessoirelijst, ik weet niet welke origineel zijn en welke aftermarket.

1. Rechterbuitenspiegel
2. Radio
3. Onbekend lederen stuurwiel met opgeplakt VW logo.
4. Versnellingspookknop in golfbalvorm.

En dan de kenmerken, want die leest iedereen hier zo graag.

Actieradius / range
De actieradius van deze auto bedraagt altijd 300 km in het voorjaar, de zomer en in de winter. In de winter rijdt de auto vanwege de overgangsregeling niet meer. De benzinemeter is stuk, maar de handmatige opplakdagteller werkt nog wel. Zodoende is om de 300 kilometer tanken aan te raden. Gelukkig zijn er in de omgeving enkele sneltankstations, waarbij je binnen 10 minuten weer 300 kilometer range bijtankt. Dit werkt alleen met Shell V-Power en BP Ultimate of andere ethanolvrije soorten. Dichtbij huis zit een BP Express, daar kun je ook tanken maar alleen ethanolhoudende benzine. Daar loopt de Kever ook wel op (Zou zelfs E10-proof zijn) maar vanwege het tussendoor stallen doe ik dat liever niet. Andere pasjes gebruiken om zo tegen een goedkoper tarief te kunnen tanken lukt niet. Met welke bankpas ik ook tank, ik krijg altijd het CPO-tarief van de benzineprovider. Soms wel airmiles bij de ene (Was dat Shell Recharge?) trouwens.

Ook niet onbelangrijk: thuis tanken met de Tesla Wallconnector lukt niet. Met de Leaf is dat geen probleem, maar de type2-aansluiting is niet compatibel met de Kever, die natuurlijk door het leven gaat als Volkswagen type1. Had ik kunnen weten. Nou ja, voor die plezierritjes is buiten de deur tanken voldoende en ben ik nog niet stil komen te staan.

De 12 volt accu moet bij lange stalling altijd losgekoppeld worden. Aangesloten functioneert de accu dan weer. Deze methode heeft ertoe geleid dat tussendoor opladen van deze accu nog niet nodig is geweest. In 12 jaar tijd is dit volgens mij de 2e accu (van Japans fabrikaat).

Ruimte:
Voorin is er veel ruimte voor hoofd en heel veel beenruimte. Een passagier kan zijn of haar benen volledig strekken. Achterin kun je met 2 niet al te grote volwassenen (ca 1.75m) zitten. Hoofdruimte vormt geen probleem. De auto is niet al te breed.

Bagageruimte: voorin heb je een wat lage bagageruimte. Achter de achterbank heb je nog wat aanvullenderuimte, die ik zelden gebruik omdat ik daar een hoedenplank met luidsprekers boven heb gemonteerd. En nee, die is niet handig wegklapbaar.

Afwerking:
Na verloop van jaren trekken de deurpanelen ietwat krom. Je kunt ze vervangen door nieuwe exemplaren en dan zitten ze weer recht. De clipjes waarmee ze vastgemaakt worden zijn niet ideaal: het zijn clipjes die je in een soort kartonvezel vastklemt. Rammelt een deurpaneel, dan ligt het vrijwel altijd aan die clipjes. Op slecht wegdek krijg je ook met loodbitumen matjes de rammels er niet uit trouwens. Er zijn grote kieren zichtbaar. Rondom de radio, die met zijn huidige DIN formaat nooit lekker past. Rond de genoemde deurpanelen. Het dashboard is van keihard plastic. De wangen van de stoelen beginnen na bijna 36 jaar al te slijten.
De deuren sluiten alleen snel als je een tochtruitje even openzet. Anders is het een gevecht tegen de luchtdruk. Het kofferklepslot functioneert niet goed. Maakt ook niet uit, ik krijg de klep altijd met een bepaalde handigheid in een keer open en dicht, de gemiddelde buitenstaander lukt dat niet, terwijl je ogenschijnlijk hetzelfde doet.

Prestaties:
Het valt in beleving allemaal mee. Tot de 50 km/u kun je in de stad verbazingwekkend snel weg zijn. Een 60 pk-Up of Chevrolet Spark Bi-Fuel kun je het in de stad nog lastig maken, als je dat zou willen. Invoegen op de snelweg is mogelijk. Tot de 80 gaat het best vlot, daarna wat trager naar de 100 en boven de 100, als dat zou mogen, moet je geduld hebben. Een vrachtwagen inhalen leverde in de 130-tijd altijd ongeduldige medeweggebruikers op, die met hun leasediesel het liefst door de Kever zouden willen rijden.
De topsnelheid ligt volgens de teller op een kleine 140 km/u. Je trommelvliezen zijn dan onherstelbaar beschadigd. De werkelijke top zal vermoedelijk iets boven de 120 liggen. De auto is door toevoeging van elektronische ontsteking immers enorm getuned.

Verbruik:
1 op 9 in de stad in de winter en korte ritten. 1 op 16 in de zomer en lange ritten. 100 km/u naar Engeland leverde een verbruik van bijna 1 op 17 op, op Euro98.

Betrouwbaarheid:
In 12 jaar tijd (en ca 35.000 km) 1 keer echt stil gestaan thuis: het contactslot was versleten. De ANWB had toen een noodkabel aangelegd via de accu en de startmotor. Draadje op de accu (onder de achterbank) en starten maar..

Comfort:
Tot de 70 km/u hoor je de motor aangenaam pruttelen. Daarboven wordt het al snel ' herrie' . Ik heb de deurpanelen en motorkap achter inmiddels geïsoleerd met loodbitumen platen. Dat scheelt veel resonanties.
Bandengeluid hoor je niet of het geluid wordt overstemd. Windgeruis hoor je altijd wel, zeker met de tochtruiten open. De stoelen, die in een Mexico-kever volgens mij uit de Golf-2 stammen, zitten best aardig. Ik heb nog exemplaren met nauwelijks (of versleten) vulling, het zijn volgens vooral de veren die voor comfort moeten zorgen, i.c.m. met wat paardenhaar. Lange afstanden zijn mogelijk, met verminderd geluidscomfort. Toch ben ik nooit echt meer ' kapot' geweest van lange ritten dan met andere auto's, maar het is zeer zeker wel intensief rijden.

Kosten:
Doorgaans kom ik weg met minder dan 1000 euro aan kosten per 2 jaar. 500 euro per jaar dus. Ik doe zelf vrijwel niks meer aan onderhoud, behalve wat poetswerk. De auto staat drooggestald op een gehuurde parkeerplaats in een parkeergarage.

Opvolger?
Ik weet nog geen opvolger. Ik lees altijd graag de advertenties in de AMK en droom dan over een Amerikaan, of Jaguar, of Mercedes....

Bruiloften Gala's enz

  • 173.000 km

Sinds augustus 2008 in bezit, en de Kever rijdt en rijdt en rijdt, maar niet zo vaak. Vanaf de coronatijd in 2020 heb ik hem diverse keren uitgeleend tegen een vergoeding voor bruiloften via Snappcar. Nu ook via een eigen website (OldtimerRijen) en daarvoor blijkt de auto ontzettend betrouwbaar te zijn. De mensen die de auto lenen gaan vermoedelijk voorzichtig met de auto om (stilstaan voor je bruiloft is natuurlijk ook niks).

Wel waren de stoelen nu een keer aan vervanging toe. Via de man achter het kevermuseum in Wijk en Aalburg heb ik fantastisch mooie stoelen weten te vinden, met het juiste mexicoprintje erop (wit geruit/vierkant).

Verdere updates zijn er nog niet. De treeplanken wil ik nog vervangen, en de Vredestein Sprint classic banden zijn nog niet versleten maar inmiddels behoorlijk oud geworden. Ik denk nu aan whitewall banden, voor het klassieke uiterlijk. Dat is natuurlijk niet origineel (de auto is immers uit 1984) maar ik vind dat gewoon wel leuk ;)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.