Triumph Herald 1200 Convertible (1965)

autoreview

Triumph Herald 1200 Convertible (1965)

Signalement

UitvoeringHerald 1200 Convertible
Bouwjaar1965
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 140.000 km

Deze Herald is via een vriend in mijn bezit gekomen. Ik was al langer op zoek naar een Britse cabrio. Deze Herald voldoet aan al mijn eisen. Ik ben geen restaurateur maar meer een rijder. De basis moest goed zijn. Maar ik vind het wel leuk om af en toe te knutselen. In de afgelopen 13 jaar heeft deze auto mij maar 2 keer in de steek gelaten. één keer met een kapotte dynamo en één keer met een kapotte olieleiding van de oliedruk meter.
Ik heb deze auto in onderhoud bij een engelse auto specialist in Rotterdam, welke de meest lastige reparaties en verbeteringen voor mij uitvoert waar ik zelf een ervaring mee heb of niet aandurf om zelf aan te pakken. In de loop der jaren zijn er heel veel verbeteringen doorgevoerd, zoals: ombouw van trommelremmen naar schijfremmen conform de originele optielijst uit 1965. Loodvrij maken van de cilinderkop, nadat de auto op 3 cilinders begon te lopen. omruilen van de versnellingsbak nadat de symchromesh versleten was, vervangen van de versleten vloerbedekking, vervangen van de versleten stoelbekleding, vervangen van de versleten cabrio kap, toevoegen van rembekrachtiging conform de originele optielijst uit 1965. Dit lijkt een hoop, maar over 13 jaar uitgespreid valt het reuze mee en valt meer onder normale slijtage.
Aangezien de Herald de moeder is van de Spitfire en mijn auto is uitgevoerd met de 1300cc uit de spit MK3 met 71 pk, geniet ik van het sportieve van een Spit maar dan met de ruimte van de Herald, één van de weinige 4 persoons cabrio’s die ooit gemaakt zijn. Veel klassieker liefhebbers vinden een Herald een beginners klassieker vanwege het feit dat het eigenlijk een grote mecano doos is. Ik ben blijven hangen bij deze auto omdat het een zeer betaalbare auto is waar bijna alle onderdelen nog verkrijgbaar voor zijn.
De enige niet originele aanpassing is een wind deflector welke ik uit een Peugeot 206cc heb gehaald een aangepast aan mijn Herald. Dit bleek heel eenvoudig doordat deze wind deflector precies tussen de B stijlen past zoals deze ook in de Peugeot gemonteerd zit. Met een paar kleine aanpassingen en verwijderen van overbodige zaken lijkt het of de wind deflector hiervoor gemaakt is.

18-5-2010
Nog even een aanvulling. Aangezien mijn Herald als CKD versie in Mechelen in elkaar is geschroefd, is de kwaliteit waarschijnlijk hierdoor beter dan de in Engeland in elkaar geschroefde exemplaren. Dat zie je duidelijk in de naden tussen de deur en de motorkap. Ik kan ook toevoegen dat het in 13 jaar nu de derde keer is dat de Herald me heeft laten staan. Dit is waarschijnlijk mijn eigen schuld omdat ik bij het monteren van een nieuwe startmotor het een en ander heb moeten demonteren en niet juist heb gemonteerd. Ik heb het vermoeden dat de bobine of de condensator in de ontsteking het niet overleeft heeft.

2-6-2010
Ja lekker suf van mij. Als je de kabelschoentjes op de bobine vervangt, vergeet dan niet welk draadje waar zat. De zaak opnieuw aangesloten en gelijk lopen. Geen probleem. En nu maar hopen dat het een mooie cabriozomer wordt.

2-8-2010
Enige tijd geleden een nieuwe startmotor gemonteerd. Ik was de oude Lucas zat. Het tandwiel wilde niet meer zo goed in het vliegwiel grijpen en sloeg vaak door. Ook al een paar keer meegemaakt dat de startmotor niet terug sloeg, zodat er pas gestart kon worden nadat de auto in de versnelling heen en weer geduwd moest worden om de startmotor vrij te krijgen. In UK een nieuwe Hi-Torque startmotor besteld voor de helft van de prijs in Nederland met maar EUR 10,-- verzendkosten. Volgens de gebruiksaanwijzing een kwestie van 2 boutjes losdraaien en klaar. Ja als de stuurstang rechts zit. Na veel vloeken het ding er in gekregen. Maar wat een verschil. Dit is een echte aanrader voor die gene die de Lucas startmotor verafschuwen. Hij draait net zo lekker als een Japanse startmotor. Is krachtiger en sneller. Helemaal top.

PROBLEMEN

  • 140.000 km

In de afgelopen 13 jaar ben ik slechts 2 keer gestrand. Voor de rest voldoet normaal regulier onderhoud en een drooge garage tijdens de winter.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens