Toyota Yaris 1.3 VVT-i Aspiration (2016)

autoreview

Toyota Yaris 1.3 VVT-i Aspiration (2016)

Signalement

UitvoeringYaris 1.3 VVT-i Aspiration
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst59.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag

  • 350 km

Ik raadpleeg de site van Autoweek al jaren om me te verdiepen in auto's en dat heeft me altijd geholpen. Echter over de Yaris benzine van de laatste jaren zijn niet zoveel reviews aanwezig. Daarom ga ik proberen een uitgebreide review te maken van het voertuig dat ik net heb gekocht.

De laatste jaren maak ik niet veel kilometers en zit ik bijna altijd alleen in de auto. De meeste ritten zijn niet verder dan een kilometer of 30-40. Dat kun je met elke auto doen en mijn vorige auto, een Lexus IS, werd langzamerhand een beetje te veel van 't goede. Hele fijne auto, maar niet echt nodig meer. De stap naar een Yaris lijkt dan heel groot maar valt mee. Ik heb een Aygo geprobeerd, dat was dan toch wel heel erg klein. Een Prius hoef ik niet en een Auris was dan ook weer te groot. Avensis en Verso idem en heb ik al gehad, dus 't compromis werd de Yaris.

Ook wel even bij andere merken gekeken maar Toyota en de dealer bevallen me zo goed dat eigenlijk alleen de Skoda Fabia in beeld kwam.

Zo'n Yaris lijkt niet groot maar is toch bijna vier meter lang en is spreekwoordelijk van binnen groter dan van buiten. Voorin zit je heel ruim. Zoals bij wel meer auto's het geval is staat de voorruit een stuk bij je vandaan en dat geeft een heel ruimtelijk effect. De auto is ook vrij breed met circa 1 meter 70. Dus wat dat betreft niks te klagen. Achterin heb ik nog geen mensen gehad, dus dat wachten we af.

Ik heb gekozen voor de 1,3 met 99 pk. De 1.0 driecylinder kan ook maar dan heb je niets over. Ik heb een lichte caravan die de 1,3 vermoedelijk wel kan trekken. Er is een fly-by-wire achtige constructie tussen gaspedaal en vlinderklep aanwezig. Dat heeft Toyota gedaan om de emissie onder controle te houden. Die constructie doet het gasgeven wat kunstmatig aanvoelen. Toch trekt de motor heel aardig en vanaf 1500 toeren kun je gasgeven zonder dat er iets begint te smoren in het vooronder. Valt me mee, had ik niet verwacht. Dit kan trouwens worden omzeild met een tuningkit, voor weinig geld. De motor reageert dan direkter.

Het geluidsnivo van de motor is ook geen probleem. Sowieso is de auto tot circa 110 km/h tamelijk stil. Daarboven begint wind- en bandengeruis op te vallen. De banden zijn niet de stilste en als ze versleten zijn gaan ik kijken naar stillere banden.

Het verbruik is prima in orde. Als je een beetje voorzichtig bent is 1 op 18 goed te halen.

Ik heb gekozen voor een tweedeurs-uitvoering omdat twee deuren groter zijn dan bij de vierdeurs en aangezien ik zelden passagiers heb.....

De zitpositie is voor mij niet helemaal perfect. Ik ben nogal groot en de stoel is wat klein. In de vorige 2 auto's had ik een ASS-stoel en deze zal uiteindelijk ook wel weer in de Yaris komen. Het stuur is verstelbaar maar ook dat houdt niet over. Toch zit ik er heel aardig in. T is wel afwachten hoe het voelt na een rit van een halve of een hele dag.

De wegligging van deze auto is goed. De vering is strak, net als de besturing. Prima voorwielaandrijver.

De aspiration-uitvoering bevat al heel wat leuke dingen. Ik noem er een paar op: elektrisch bedienbare buitenspiegels, idem ramen, handmatige airco, cruisecontrol en instelbare snelheidslimiet, bandenspanningscontrole, achteruitkijkcamera met weergave in kleur als je achteruit rijdt, multimedia met radio, usb, bluetooth, een grafische indicator voor het verbruik en zo is er nog wel het een en ander. Het geluid van de stereo is echt goed. Navigatie vond ik met 700 euro te duur. Ik had nog een Garmin 340 die t ook goed doet. Ik moet nog even wennen aan het feit dat de motor wordt gestart met de sleutel. Helemaal ingesteld op de startbutton uit de vorige twee auto's.

Wat er niet inzit is een verstelbare interval voor de ruitenwisser. Da's een beetje jammer maar geen drama. Wel is er weer een ruitenwisser achter.

Ook leuk: start-stop systeem. Bij t stoplicht slaat de motor af. Scheelt brandstof. Als het wat langer duurt en er is stroom of warmte nodig gaat de motor vanzelf weer aan. Prima voor elkaar.

Er zit geen reservewiel bij maar een spuitbus met anti-lek en een compressor. Scheelt gewicht.... De dealer zegt: niet gebruiken maar bij lekke band bellen en dan komt de gratis service je wel helpen. Ik heb de laatste 25 jaar geen lekke band gehad. Dus dat zien we dan wel weer. B.t.w. er zit 3 jaar garantie op de auto, of 100.000 km. Dat laatste ga ik nooit halen.

Wat hebben we dan nog meer. O ja. Het uiterlijk. De voorkant is echt leuk, de achterkant iets minder fantasierijk vormgegeven. Ik heb direkt na de aanschaf enkele onderdeeltjes besteld, die ook op de foto's zijn te zien: een chroomstrip achter, een zwarte bumperbeschermer, beschermstrips aan de zijkanten. Die geven even wat meer smoel aan het plaatwerk.

Ook stukjes folie laten aanbrengen achter de handgrepen. Dat scheelt krassen. En een laadvloerverhoger gekregen waardoor de laadvloer vlak is als de achterbank plat ligt. Leuke dingen.

Ik vroeg de garage of het mogelijk zou zijn hier en daar aan de binnenkant van grote stukken plaatwerk (extra) dempingsmateriaal aan te brengen om resonanties te verminderen. T leuke is dat de garage nooit nee zegt. Ze gaan er naar kijken, en: ze doen het ook zelf bij sommige demo-auto's ...

Hoe zit het dan met de kosten. Wegenbelasting is bescheiden met 1005 kilo, allriskverzekering is 30 euro, verbruik 1 op 18 en afschrijving schijnt maar gering te zijn. Onderhoud is bij Toyota geen punt van zorg want er gaat nooit iets stuk. Dat is heel simpel en de jaarlijkse beurt weet ik nog niet maar zal 'm in de orde van 150 euro zitten.

Tot zover. Binnenkort meer ervaringen.

3 maanden ervaring

  • 2.400 km

Ik heb de Yaris nu 3 maanden en ik ben er best tevreden mee. Het is een betere auto dan ik had gedacht. De reden om 'm te kopen was dat de vorige auto, de Lexus IS250, veel te weinig werd gebruikt. De stap terug naar een Yaris lijkt gevoelsmatig groot maar valt erg mee.

In 3 maanden heb ik 2400 km gereden, hetgeen de reden om over te stappen wel bevestigt.

Het grootste probleem tot dusver was de zitpositie. Ik ben 1.90 meter en ik kreeg de stand van de stoel niet kloppend met de pedalen en het stuur. Met name het stuur zou wat verder naar je toe getrokken moeten kunnen worden. Verder zat de originele stoel voor mij ook niet best. Dus de ASS-stoel maar weer laten installeren, in de vorige 2 auto's zat hij ook. Met deze stoel en de paar instellingen die er zijn zit ik goed. Niet helemaal perfect maar goed genoeg.

Een ander puntje: als ik 's ochtends met koud weer wegrijd en de ramen zijn beslagen, dan moeten alle knoppen "naar rechts", airco aan en de ventilator op de hoogste stand. Dan ontwasemt de voorruit redelijk. Na enkele minuten kan de ventilator terug naar 3 of 2. Ook valt het op dat het best even tijd kost voordat de auto warm is, wel 10 minuten.

Voor de rest gaat alles best goed. Hij rijdt goed, er zit genoeg ruimte in, en hij is sneller dan opgegeven. In Duitsland heb ik 186 km/h gehaald op de gps. In de 5e versnelling wel te verstaan, in de 6 haalt hij dat niet. De fabrieksopgave is 175. Na deze ervaring heb ik gedachten aan chiptuning, voor zover dat kan, maar laten varen.

Voor de winter heb ik zwarte lichtmetalen 15" velgen uitgezocht bij Toyota. Staat goed, beter dan de zomerwielen. Banden er op van 185 breed, ziet er best stoer uit.

De auto voelt stevig. Het sluiten van deuren en achterklep klinkt solide.

Nog iets over verbruik. In grote lijnen haal ik 1 op 15-16 km per liter, alle soorten verkeer meegerekend. Op de snelweg is het verbruik als volgt per 100 kilometer:

100 kmh: 4,8-5,4
120 kmh: 6,4-7
140 kmh: circa 8,5
160 kmh: circa 10,5

Snelheden zoals aangegeven op de snelheidsmeter. Airco uit en gemeten met rug- en tegenwind

Het blijkt dus dat je zuinig kunt rijden maar dan moet je niet harder dan 120, daarboven loopt het verbruik gauw op.

Tussen de 100 en 120 is het geluidsnivo goed te doen, daarboven wordt het wat lawaaiig. Uiteraard ben ik erg verwend geweest met de IS. Die was heel stil.

Alles bij elkaar is het voor mij een passende auto. 90% van mijn ritten is < 20 km, 5% < 40 km en de rest wat meer.

Wat nog meer...... als je heel hard remt knipperen alle richtingaanwijzers een paar keer, of had ik dat al genoemd? Kosten weet ik nog niet zo goed maar zullen tamelijk laag zijn. In de consumentengids is hier iets over gepubliceerd.

Bagegeruimte is voldoende. De achterbank kan wel in ongelijke delen worden neergeklapt. Achterpassagiers hoor ik ook niet klagen over de ruimte. 1.80 - 1.90 gaat nog aardig.

Er zit een snelheidsbegrenzer op...... Je schijnt met het audiosysteem ook je mail te kunnen lezen ..... Ik heb de handleiding nog niet bekeken. De achteruitrij-camera vind ik best handig.

Een jaartje ervaring

  • 5.545 km

De Yaris heb ik nu 11 maanden, dus tijd voor een update.

Mijn verwachting is uitgekomen: ik rijd heel weinig, ongeveer 500 km per maand. Dat was de overweging om van een IS250 over te stappen naar deze auto. Spijt? Soms, want de Lexus was een heerlijke auto en de Yaris is een vrij saaie auto, maar wel beter dan ik had gedacht. ''T is echt iets anders dan een wat grotere IQ.

Sommige dingen kunnen we meteen afstrepen. Betrouwbaarheid is perfekt, hoeven we het niet over te hebben. De auto is voor mij ruim genoeg, ik zit er meestal alleen in of met 1 passagier. De achterbank kan plat, handig. De garage heeft een extra plank geleverd waardoor de laadruimte bijna vlak is. Er kan een mountainbike in, met de wielen er uit. 'T comfort is best goed, als je niet te hard rijdt, anders wordt het rumoerig. Tot 120 is ok.

Wat niet helemaal klopt in mijn geval is de zitpositie. Ik heb weer mijn ASS-stoel laten plaatsen. Dat zit goed, maar als de benen 'passen' zit het stuur te ver weg, en vice-versa. Dat begint na een uur of 2-3 vermoeiend te worden. Gelukkig rijd ik zelden zo ver. De cruise-control helpt mee om de benen wat vrijheid te gunnen.

De auto heeft 99 pk en het maximumkoppel krijg je pas bij 4000 tpm, maar bij 2000 begint hij al aardig te trekken. De prestaties vallen me mee. De hoogste snelheid die ik heb gehaald - in de vijfde versnelling - is 185 op de gps, dat is hoger dan de specificatie.

Er zit nu een trekhaak onder en het trekken van een Kip KK37 met basisuitrusting van 650 kilo is geen enkel probleem. Hij haalt zelfs 140 km/h, tot mijn verbazing. De stabiliteit is heel goed, vooral door de zeer korte afstand van achteras tot de trekhaakkogel. Beter dan bij de IS.

Niks aan de hand dus. Zuinig rijden kan prima, gewoon de toerenteller onder de 2000 houden. Opvallend is dat de motor vanaf 1200 prima loopt en zelfs bij 1000 toeren niet bokt. Je kunt rustig 60 in de 6 rijden. Dus beslist geen moppers over de motor. 1 op 18 is makkelijk haalbaar, 1 op 20 ook. Boven de 120 neemt het verbruik sterk toe en bij 160 is het 1 op 9,5. Dat deed de IS beter.

Wat hebben we dan nog meer: wegligging is gewoon in orde, een doorsnee voorwielaandrijver.

Kosten zijn laag. Per maand: All-risk 41E, wegenbelasting 34E, benzine ongeveer 40E. Afschrijving is iets voor een termijn van 5 jaar maar schat ik op gemiddeld pakweg 200E, waarschijnlijk op lange termijn minder.

Onderhoud 200 per jaar dus samen pakweg circa 4000 euro per jaar. Dat is niet veel maar gezien het kilometrage toch nog heel wat per kilometer. Komt vooral door de afschrijving. Enfin... veel goedkoper kan het niet worden met een nieuwe auto. De auto is fiscaal, scheelt nog een beetje.

Zijn er ook moppers, afgezien van de zitpositie: intervalstand heeft maar 1 positie; nu moet ik echt even denken.... ach ja, 't belangrijkste nadeel is de uitstraling of de gevoelswaarde. 'T is een trouwe auto maar niet eentje waar je heel warm van wordt. Ik heb ter compensatie zwarte lichtmetalen winterwielen van 16 inch gekocht en dan ziet de auto met al dat rood en zwart er best aardig uit ;-) Voor de kick heb ik een oude Porsche.

Ook een puntje, al eerder genoemd: in de winter duurt het echt 10-15 minuten bij matig tempo voordat de auto warm is. Ontwaseming is met alles op 'vol' en 'aan' wel in orde.

Verder nog wat pluspuntjes: prima stereo met kleurenscherm en achteruitrij-camera. Genoeg funkties en knopjes en dingetjes. Bluetooth, handsfree etc werkt prima. Goede garage die mij nooit ziet.

Dus? Prima en zorgenloos voertuig dat tegen lage kosten alles doet wat je er van verwacht.

Na bijna 2 jaar

  • 11.800 km

Ik heb de auto voor het eerst gewassen met hand. Ziet er weer uit als nieuw.

Het kilometrage blijft laag, het brandstofverbruik ook: doorgaans 1 op 16. Wegenbelasting 35 en onderhoudstarieven zijn heel laag. Dus kosten zeer overzichtelijk. Nul problemen.

Laatst een een hele dag gereden, circa 600 km. Gaat wel goed. Bij 100-110 is het vrij comfortabel.

Tevreden. Ik denk beslist wel eens terug aan de IS250 waar ik heel blij mee was, tegen fikse kosten. De Yaris voldoet ook voor circa 40% van die kosten.

Jaar er bij

  • 22.000 km

De Yaris voldoet en is in grote lijnen prima. De review die ik heb geschreven op 9-9-2017 geldt nog steeds. De ervaringen nemen toe en wat begint er dan op te vallen?

Zitpositie heb ik al genoemd. Een tijd geleden reed ik in een Ibiza. In die auto kon de stoel een flink stuk naar beneden en het stuur verder naar me toe worden getrokken. Heel fijn. Haast om die reden al zou ik wel een Ibiza willen hebben. In de Yaris klopt dat niet zo best. In elk geval niet als je 1.90 bent. Maar wellicht dat stoel/stuur/pedalen wel in orde zijn als je 1.75 bent of kleiner. Enfin, ik red me er mee. Wel heb ik de firma, die ook de ASS-stoel heeft geplaatst, wat het verlengen van de stuurkolom zou kosten. 1400 euro. Vond ik wat te duur.

Inmiddels rijd ik zuiniger en haal ik altijd de 1 op18. Hoe? Motor lekker laten opwarmen met 75 km in de 5, daarna altijd overschakelen bij 2000 toeren en op de snelweg niet harder dan 110. Rustig optrekken. De motor heeft geen enkele moeite met lage toerentallen.

Verder ben ik blij met de ruimte. Voorin gewoon groot, achterin zit zelden iemand. Vracht met een lengte tot 125 kan achterin mee. Latjes en dergelijke zelfs tot 270 cm.

Het kleurenscherm waarin je kunt zien wat er gebeurt als je achteruit rijdt gebruik ik niet meer. Je komt te dicht bij andere auto's. Er zit geen parkeersensor op. O ja: de geluidsinstallatie is werkelijk goed.

Tenslotte: betrouwbaarheid, lage kosten, goede wegligging en voldoende comfort blijven gelijk en al met al is dit voor mij voorlopig een prima bruikbare auto. Als hij op termijn toch weggaat dan ga ik kijken naar een auto die 'wat leuker' is om te zien en om te rijden. Aan de echte harde kwaliteiten ligt het echter niet.

Fine-tuning.

  • 32.000 km

Er is iemand anders op de reviewsite met precies dezelfde Yaris als ik, en ook nog in dezelfde kleur ;-) Deze reviewer vertelt over het plaatsen van een KN luchtfilter en de effecten daarvan.

Ik heb in m'n Porsche Boxster een KN filter en hij is sneller dan de fabrieksopgave, en inmiddels 20 jaar oud. Ik had een Lexus IS met KN filter en die liep 235, dat is 10 meer dan de opgave. Alles op GPS.

Dus voor 89 euro een KN gekocht voor de Yaris. KN claimt dat de airflow iets van 40% groter is dan het originele filter. Nu de ervaringen.

De Yaris voelde altijd een beetje amechtig en sloom. In een autoweek-test, jaren geleden werd vermeld dat je nooit het gevoel kreeg dat er 99 pk aanwezig waren. Dat gevoel had ik ook niet. KN filter er in en er zit opeens pit in het bakkie. Vanaf 2500 toeren komt er vaart in, vanaf 3000 gaat het nog wat beter en bij 4000 heb je maximum koppel.

'T gevaar is natuurlijk dat je 'wenst' dat de auto 'beter' wordt als je er geld aan uitgeeft. Dus tijd voor een test.

Eergisteren op weg naar Bielefeld. De A31 is een prettige weg. Een ietsje tegenwind. In de 5e versnelling 182 op de GPS. De motor draait dan iets van 5300 toeren. Vandaag dezelfde weg terug met toefje wind in de rug: 187 km/h. De zesde versnelling is een overdrive. De toerenteller komt dan niet boven de 4500 en het maximum vermogen wordt niet gehaald.

Terzijde, maar toch een aardige constatering, bij de topsnelheid rijdt de auto strak vooruit. Niks aan de hand.

Mee- of tegenwind maakt bij deze auto wel wat uit. Maar een topsnelheid die ongeveer 10 km hoger is dan de opgave moet haast wel betekenen dat er iets meer pk's voorhanden zijn.

Enkele andere dingen:

- Sony noise cancelling headset op het hoofd maakt het rijden een heel stuk plezieriger. Je kunt zelf instellen wat je nog wilt horen van buiten.

- ik denk na over een DTE-throttle tuning set. Die doet iets met de karakteristiek van het gaspedaal. Wie heeft er ervaring mee?

- en drie: verbruik bij 80 is 4 liter, bij 100 5, bij 120 6,6 en bij 160 10 liter per 100. Op topsnelheid 14 per 100.

Tot zover ;-)

Laatste verslag

  • 59.000 km

Ik heb de afgelopen 2,5 jaar toch nog aardig wat kilometers gemaakt en mn kinderen ook. Maar nu is de auto ingeruild.

De Yaris is een prima auto die maar 1 defect heeft gehad en dat was een defecte remlichtschakelaar. Verder niks.

Met de hoge brandstofprijzen van de laatste tijd werd zuinig rijden weer een uitdaging. Op de snelweg bij 100 op de teller bleek 1 op 20 makkelijk haalbaar.

Auto heeft 2 minder sterke punten: de koppeling is wat lastig en het stuur kan niet voldoende naar je toe worden getrokken.

Ingeruild tegen een IS250 van 11 jaar oud en 250.000 op de teller. Ik heb altijd wat spijt gehad dat ik de vorige IS heb weggedaan ;-)

De auto bleek ook nog eens zeer waardevast bij inruil.

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.