Toyota Carina E 1.8 GLi (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carina E 1.8 GLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanwege de grote afstanden in 2001 op zoek gegaan naar een comfortabelere auto dan mijn Toyota Corolla 1.3 XLI uit september 1992.
WAAROM
Vanwege onze ervaring met betrouwbaarheid van Toyota hierbij gekeken naar de Carina E. Vanwege het model en gebruiksgemak de Liftback verkozen boven de Sedan versie. De Wagons waren dermate schaars dat ze toentertijd een stuk duurder waren. Motorisch heb ik bewust gekozen voor de 1.8 Leanburn motor aangezien dit de zuinigste motor zou zijn.
DE KOOP
In 2001 was er via internet ook al de mogelijkheid je te abonneren op de markt komende tweedehands autos. Vanwege de lagere aanschafprijzen terechtgekomen bij een Ford dealer waar een Carina E 1.8 GLI, aug-1996, 69.000 km te koop stond. Bij alle dealers wordt standaard de betrouwbaarheid en kwaliteit van Toyota genoemd. Het kostte dan ook weinig moeite om hiermee de standaard 6 mnd Bovag garantie naar 12 mnd te krijgen.
RIJDEN
Het rijgedrag van de Carina is prima in orde. Met de gemonteerde Michelin Energy valt het rolgeluid ook prima mee. Door de fabriektop van 190 Km/h wel gebonden aan de H-banden i.p.v. T-banden (toch 25 euro duurder per stuk).
Opvallend was wel dat na het monteren van nieuwe schokdempers rondom, het overhangen in de bochten grotendeels verdwenen was en je zelfs sportief kon rijden. Echter van korte duur. Na 10.000 km weer het oude comfortabele veergedrag terug.
Door de Leanburn-techniek heb je een beetje het turbogevoel. Bij weinig gas wordt op een zuinig mengsel gereden, hetgeen lage verbruikscijfers oplevert. Wel hinderlijk als je een stevig windje tegen hebt en je hierdoor bij 120 spontaan van zuinig naar rijk mengsel gaat en dus versneld naar 140.
RUIMTE
De kofferbak is ruim maar helaas net te smal om een kinderwagen van het merk Mutsy 4-rider, dwars mee te nemen. De achterbank heeft voor zijn klasse goede beenruimte, al is de hoofdruimte voor lange mensen (> 1.90) krap. De console tussen de voorstoelen is erg handig voor de snoepjes e.d. Bekerhouders ontbreken helaas.
UITRUSTING
De GLI heeft standaard 2 airbags, airco, ABS en electrische buitenspiegels. De knoppen zitten goed binnen bereik en het zonnebrilopbergvakje bij de achteruitkijkspiegel blijft verrekte handig en zou standaard moeten zijn op alle Toyotas.
VERBRUIK
Het verbruik varieert van 1:14 op met name korte afstanden tot 1:16-17 op met name de snelweg.
VERKOOP
In verband met gezinsuitbreiding en het feit dat de kinderwagen niet lekker past, de Carina verkocht en een Avensis Verso aangeschaft.
Alle bezochte garages gaven aan dat de Carina bij inruil direct werd doorverkocht aan de exporthandel. Hiervan krijg je trouwens als Toyota-rijder standaard post van exportbedrijven (5x in 1 jaar) thuis. Uiteindelijk de Carina voor een goede prijs aan een RDW-erkende exportbedrijf verkocht. Dit los verkopen biedt als voordeel dat je uiteindelijk opgeteld een betere korting kan krijgen bij aankoop van een andere auto dan bij inruilen.
PROBLEMEN
PROBLEMEN
In de 6-jaar en 222.000 km heeft de Carina ons nooit laten staan. Behoudens slijtage heeft de Carina niet veel bijzondere kuren gehad.
De airco hield er na 10 jaar mee op. Echter standaard werd door Toyota bij onderhoudsbeurten hier nooit naar gekeken dus mogelijk hiermee verklaarbaar. De reparatie van 1500 euro nooit laten uitvoeren.
Tevens minimaal 1 keer per jaar de ruitenwisserbladen moeten vervangen en een paar keer Breakcleaner. Opvallend is wel dat het lijkt alsof de raamrubbers na 10 jaar zodanig zijn gekrompen dat de ze nog maar slecht aansluiten op de ramen.
Persoonlijk ben ik overigens nog steeds verbaasd dat de originele uitlaat er nog steeds onder zit.
ONDERHOUD
69.000 (sep-2001 aankoop) 4-nieuwe banden
98.000 4x Schokdempers
105.000 Remschijven/blokken vervangen
127.000 Radiator (Gerenoveerde)
2-nieuwe banden
147.000 Accu vervangen
207.000 Wielremcilinder vervangen
4-nieuwe banden
221.000 4x Schokdempers
291.000 (nov-2007) verkocht
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild

Praktijkverbruik Opel Crossland X: hoe zuinig is Opels compacte SUV?

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht
