Skoda Enyaq iV 60 (2021) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 60 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 11.200 km |
EV: wil niet anders meer!
- 1.500 km
Nu drie weken mijn Skoda Enyaq iV 60 in gebruik. Echt een genot om met deze auto te rijden. Hij is superstil, ruim, snel (genoeg) en in alle opzichten heel comfortabel.
Over de eerste 1500 km heb ik een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100 km en dat is voor zo’n grote auto erg efficiënt. Hij verbruikt minder dan bijv de VW ID.4 dankzij een lagereCW-waarde.
Is dit dan de perfecte auto? Neen, die bestaan niet omdat iedereen verschillende wensen heeft. Zo vind ik al die automatische veiligheidssystemen vooral irritant. Sommige systemen zoals Lane Assist kun je niet uitzetten en dat leidt regelmatig tot geduw en getrek aan het stuur. Maar, dit is gezeur in de marge. Overall is dit een erg ruime gezinsauto met een idioot korte draaicirkel en heel veel kwaliteiten. Skoda heeft hiermee zichzelf ruim overtroffen!
Update Enyaq na 11000 km
- 11.200 km
Sinds ik eind april de Enyaq ben gaan rijden, heb ik er nu 11.000 km op zitten. Het grootste deel daarvan is opgegaan aan korte en langere ritten in NL, maar we zijn in juni ook al op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk. Ik laad normaal thuis aan de (Zappi) laadpaal en dat werkt probleemloos. Het gemiddelde gebruik over de eerste 11.000 km is inmiddels gedaald tot 16 kWh/100 km en dat is heel netjes. Ik rijd op de autoweg gemiddeld 110 en ben zeker geen slak, ik houd van doorrijden.
Ik rijd de iV 60 met 58 kWh accu en dat blijkt in de praktijk een prima keuze. Ik heb nog geen enkel moment het gevoel gehad dat de accu capaciteit voor ons te klein is. Ook op de lange ritten naar Zuid Frankrijk en terug is het met deze accu-grootte prima reizen. Met drie laadstops van 3-40 minuten bereikte ik onze bestemming in de Auvergne. Bij de gehuurde huisjes kon ik met de granny lader prima een paar keer 's-nachts bijladen om alle lokale uitstapjes te doen. Dat lijkt gedoe, maar eigenlijk is dat heel simpel en comfortabel, #nooitmeertanken!
Verder is de auto probleemloos. In het begin had ik een paar keer een probleempje met het infotainment systeem en de navigatie heeft een paar kuren met plannen van routes. Daar raak je mee vertrouwd en hopelijk gaat een update die nog verhelpen. Die staat bij Skoda gepland voor de komende maanden en daarvoor hoef je gelukkig niet naar de garage. Ik heb sinds ik de auto heb opgehaald nog 1 keer contact gehad met de dealer en wel om een bestelde rubber mat voor de bagageruimte op te halen.
Conclusie: de Enyaq is en blijft een heerlijke familie-auto. Ruim, comfortabel, is zuinig, stuurt goed, trekt vlot op en aan de onhebbelijkheidjes van infotainment en veiligheidssystemen kun je wennen. De perfecte auto bestaat nu eenmaal niet ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq 85 Sportline | Panoramadak | 21" Supernova |
- 2025
- 10 km

Skoda Enyaq 85 Business Edition 286 pk | 19 inch lichtmetalen velgen
- 2025
- 10 km

Skoda Enyaq 85 Business Edition 286 PK | NIEUW MODEL | Elektrische Verstelbare Stoelen Met Massage Functie | head-up display | Elektrische Achterklep | Draadloos Telefoonladen | Dodehoeksherkenning | Getinte ruiten Achter | LED | Adaptive Cruise Control | Camera | €2000 Inruilpremie
- 2025
- 10 km