Peugeot 407 SW ST 2.0 HDiF (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 SW ST 2.0 HDiF |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 247.000 km |
Afscheid van de neus
- 247.000 km
Na een kleine drie jaar en een dikke 110 duizend kilometers heb ik afscheid genomen van mijn Peugeot 407 SW. Met gemengde gevoelens. Ik heb de 407 vanaf de introductie altijd een vreselijk lelijke auto gevonden. Die overhang voor, dat moet getekend zijn op een vrijdagmiddag na een paar flessen wijn tijdens de lunch. Dat klopt esthetisch echt van geen kant. En toen heb ik in 2012 toch één gekocht. What was I thinking?
Mijn vorige auto was ook een Peugeot, een 307. Een redelijk probleemloze auto, die als tweedehands scherp geprijst was. Dat gold ook voor de 407. Een auto met een nieuwwaarde van € 37.000 die drie en half jaar later met 134d km op de teller, voor nog geen € 12.000 te koop stond. Met een 140PK diesel, veel ruimte en luxe. Navigatie, bluetooth telefoon, mp3 HD, climate control met links/rechts gescheiden, cruise control. Bovendien rijdt hij fijn, zeker op de snelweg.
Hoe is het die 110 duizend kilometer gegaan? Eigenlijk prima. Het gemiddelde verbruik was 6,9 l/100km, bij veel snelwegkilometers. Op de snelweg voelt hij zich ook het beste thuis, gewoon de cruise control aan en zoeven maar.
Qua onderhoud waren het de gewone slijtage dingen, zoals banden, remmerij, distributieriem en bij Peugeot ook heel normaal: een roetfilter. Wel had ik vanaf dat ik hem kocht een rammel in de voortrein, als ik bij lage snelheid instuurde naar links. Geen garage die de oorzaak kon vinden. Wel was het de laatste tijd erger geworden en kwam de trilling ook als ik naar rechts instuurde. Niet echt een fijn idee...
Verder zat toen ik hem inruilde, bij 247.000km, de koppeling er aan te komen. Als ik vol gas gaf in 5 en 6 liepen eerst de toeren op, om daarna terug te zakken waarna de auto pas versnelde. De banden konden nog een paar duizend km mee en dan moeten er vier nieuwe onder. Er was minimaal één wiellager versleten. De bestuurdersstoel begon door te zakken. Ook merkte ik dat veel knoppen en handles zijn ontworpen om in de showroom er goed uit te zien, maar erg degelijk is het niet. Hoewel het al wel beter aanvoelt dan de 307.
Er is één ding waar ik nooit aan heb kunnen wennen: de bagage-afdekhoes. Bij een andere auto is dat vaak een oprolhoes. Bij de 407 SW is het een harde hoedenplank met twee kniks er in. Elke keer als ik bagage wilde inladen had ik ruzie met dat ding, hij knikt nooit de goede kant op. Een ergernis was het.
Nu is het tijd voor iets anders. Samengevat is de 407 mij prima bevallen, heb ik er geen onverwachte kosten aan gehad en heeft hij mij altijd veilig van A naar B gebracht. Maar die neus, hè...
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 407 SW ST 2.0-16V (2009)

Peugeot 407 (2008) - Test

Opel Corsa en Peugeot 208: dit is het aandeel van de elektrische varianten

MG 4 vs Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Peugeot 2008 Sport Concept: pleegt Peugeot plagiaat?

Lezersreacties (0)
Reageren