Peugeot 407 SW ST 2.0-16V (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 SW ST 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 96.000 km |
Prima wagen
- 29.500 km
Ik rijd nu ruim een jaar in mijn peu rond. Niet één probleem gehad, 0,0 extra kosten. Alleen een kleine (en goedkope) servicebeurt (in een prima garage met aardige mensen) Het is een fijne en comfortabele auto, die goed oogt en met een uitstekende wegligging. Aan ruimte geen gebrek, vind ik. Een uitstekende reiswagen, redelijk zuinig en een goede caravantrekker. Als je wilt rijden alsof je op een racecircuit bent zijn er misschien (iets) betere auto's, als je in een soort schoenendoos wilt rijden zijn er misschien ook ruimere te bedenken. Maar geloof me, voor iemand die snel wil rijden en ook nog uitgerust en fit uit de auto wil stappen is er geen betere wagen denkbaar.
nog steeds prima
- 40.000 km
Na 40.000 km in ruim anderhalf jaar tijd voor een kleine update. De 40.000 km-beurt bij mijn dealer bracht geen enkele bijzonderheid met zich mee. Kostte zo'n € 200,- De auto rijdt nog steeds probleemloos. Gemiddeld gebruik zo'n 1:12,3 (8 liter op 100 km)
Bij verhuizingen van mijn dochters, die op kamers wonen in Groningen, heb ik veel plezier van de opklapbare passagiersstoel voor. Zo kunnen er echt heel lange dingen mee. Twee gedemonteerde Billy boekenkasten en een gedemonteerde hoogslaper van Ikea gaan zo mee.
Tegenwoordig sluit ik mijn i-pod aan op de autoradio. Via een snoertje en de koptelefoonuitgang van de i-pod gaat dat uitstekend.
Wel raakt het navigatiesysteem (dat op zich uitstekend is) wat verouderd. Voor ik op vakantie ga deze zomer laat ik dat updaten, maar ik heb nog geen idee hoe duur dat is.
garantie voorbij, nog geen trammelant
- 46.000 km
Na twee jaar in de Peu rond gereden te hebben is nu de garantie afgelopen. Ik heb er geen gebruik van hoeven te maken.
Eergisteren weer een van mijn student-dochters verhuisd. Met aanhanger naar Groningen (Je merkt eigenlijk niet dat die er achter zit). Ging prima: de laadruimte van deze auto is zeer goed bruikbaar, een pak'n bak er bij en je krijgt alles in één keer over.
Gemiddeld gebruik van de Peu is inmiddels 8,5 liter/100 km. Opvallend is dat de airco wel erg goed werkt bij zeer hoge (34 gr) buitentemperatuur.
De Pirelli 17 inch banden zijn nog uitstekend. 's Winters gebruik ik wel winterbanden en dat scheelt natuurlijk enorm in de levensduur van de zomerbanden.
Nog steeds geen problemen
- 54.000 km
Na tweeëneenhalfjaar en 55.000 km de eerste reperatie: bij de (gratis) winterkeuring werd de achterruitenwisser vervangen. Kosten € 11,-. Verder dus nog geen enkel probleem gehad. Volgende maand de eerste echte grote servicebeurt (60.000/3 jaar), ik ben benieuwd en zal verslag uitbrengen.
Het benzineverbruik bedraagt inmiddels 8 l/100 km. Vooral snelwegkilometers. Onlangs heerlijk op en neer gereden naar Berlijn: grote stukken met de cruise control op 160 km/u. Dan voelt dit voiture zich op z'n best! In de stad heb je wel wat last van z'n grote draaicirkel. Met z'n 4,70 meter is het daar ook wel een grote auto.
Ik houd'em nog wel even!
- 75.000 km
Na ruim drieënhalf jaar vind ik de peu nog steeds een heel fijne wagen. Comfortabel, veilig en voor normaal gebruik zeer goede rijeigenschappen. Mijn favoriete bocht, van de A28 richting Utrecht naar de A50 richting Apeldoorn op verkeersplein Hattemerbroek pak ik met het grootste gemak met 120. Voor normaal gebruik is de auto ook ruim zat, dankzij de passagiersstoel voor die plat kan. Tot nu toe één mankement: bij ca. 65.000 km iets aan de katalysator/lambdasonde: de auto pruttelde wat bij lage toerentallen en er ging opeens een lampje branden. Kostte toch zo'n € 300,-Maar dat was het enige mankement. Wel heb ik het navigatiesysteem totaal zinloos laten updaten: kostte een hoop geld en is nauwelijks gemoderniseerd, terwijl het toch versie 2011 zou zijn volgens het opschrift.
benzinegebruik nog steeds ca 1: 12,4.
Omdat ik de nieuwe 508 toch meer een burgermansauto vind rij ik nog wel even door met deze wagen
wat kosten, maar rijdt nog steeds tot genoegen
- 96.000 km
Nog steeds vind ik het een genot om in de 407 te rijden. Net terug uit Le Mans: die 815 km roffelt hij snel af en ik was nog totaal niet vermoeid bij aankomst. Op vakantie met de caravan naar de Provence ging ook prima. Goede caravantrekker. jammer dat het verbruik dan wel oploopt naar 1:8, normaal 1:12.
Helaas aan het begin van de zomer wel een dure reparatie gehad aan de airco: € 525,-! Voor het overige geen problemen en goedkope servicebeurten.
Ik rijd er nog mee door!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.