Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 407 SW

Peugeot 407 SW ST 2.0-16V (2009)

welkome opfrisbeurt

23
Peugeot 407 SW ST 2.0-16V (2009)
  • Autotest
12 februari 2010 om 07:56
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vorig jaar kreeg de Peugeot 407 een welkome opfrisbeurt. Daarmee moet hij in het D-segment de strijd met zijn concurrenten weer aan kunnen. Wij reden met de stationcar-uitvoering.

Hoewel je aan z'n exterieur kunt aflezen dat-ie al wat langer op de markt is – sinds 2004 alweer – rijd je met een 407 nog altijd niet voor aap. Vorig jaar voerde Peugeot enkele retouches door aan het model, zodat hij er weer even tegen kan. De 407 is tamelijk uitbundig gestileerd, wat uitzonderlijk is in de zakelijke klasse. De neuspartij vormt het sterkste punt van het ontwerp. Hierin is een voorname plaats ingeruimd voor de haaienbekgrille. Terwijl de sedan naar achteren toe minder spannend wordt, blijft de SW origineel. Zijn achterkant is niet te verwarren met die van welke auto dan ook. Dat is te danken aan de evenwijdig aan de A-stijl hellende C-stijl en z'n ver de hoek omlopende, separaat te openen achterruit, die is ondergebracht in een kofferklep die een opvallend grote hap uit het dak neemt.

De leeftijd van de 407 valt ook af te lezen aan de lay-out van het dashboard. Dat is bezaaid met bedieningselementen. Zo kun je lastig wijs worden uit de wirwar van kleine knopjes die de middenconsole bevolkt. Ook de afwerking kon beter; hier en daar wijken de naden wat. Het instrumentarium van de 407 is een typisch Peugeot-ontwerp en is goed afleesbaar. Het stuur heeft de juiste dikte en is uitgebreid verstelbaar. Je kunt het lekker ver naar je toe halen.

Beperkte ruimte achterin

De brede fauteuils zitten comfortabel, tegen het zachte aan, en geven een adequate zijdelingse steun. De zittingen mogen wel wat langer. Ook de 407 heeft te kampen met een typische Peugeotkwaal: de ondersteuning van de onderste ledematen door de stoelzitting is niet optimaal. Over de achterbank zijn we ook niet helemaal te spreken. Wie langer is dan zo'n 1,80 meter kan achterin eigenlijk niet comfortabel zitten. Al snelschuurt je kruin tegen de wagenhemel, het gevolg van de sportief aflopende daklijn. Ook qua beenruimte stelt de Peugeot achterin teleur. De middelste achterpassagier zit op een bult in de zitting van de achterbank en zit daardoor wat hoger.

Helemaal achterin is de 407 evenmin een topper, want met een bagageruimte van maximaal 1.375 liter is de Peugeot zeker niet de ruimste in zijn klasse. Het onderstel van de 407 is goed, maar mist een mooie balans. Korte oneffenheden worden een tikkeltje hard gedempt, maar toch zijn we daar niet ontevreden over. De vering is daarentegen te soepel. Je kunt met de Peugeot heus behoorlijk hard bochten ronden, maar de auto helt daarbij erg over. Onderstuur komt pas in een heel laat stadium opzetten en wordt dan opgevangen door het stabiliteitssysteem. Dit houdt ook de achterzijde in toom als die de buitenzijde van de bocht wil opzoeken zodra je het gaspedaal lift.

De besturing is vrij licht, maar wel direct genoeg. Schakelen gaat op de typische

Peugeot-wijze: de pook maakt lange slagen en voelt slapjes aan. Met 140 pk heeft de 2,0-litermotor maar net voldoende vermogen in huis. Het hoogste koppel van 200 Nm komt bij 4.000 tpm vrij. De sprint van 0 tot 100 km/h vindt plaats in 11,4 seconden en daarmee is de Fransman bepaald niet snel. Toeren maken is voor dit blok een must als je wilt opschieten. De geluiden vanuit het motorruim blijven echter binnen de perken, ook wanneer je de krachtbron flink op z'n falie geeft.

Signalement

Merk Peugeot
Model 407 SW ST 2.0
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 32.820

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.811 mm / 1.486 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.445 kg
Laadvermogen 660 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 209 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,7 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 196 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 407
Peugeot Peugeot 407

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 407 SW 1.8 SR / Clima / Cruise / Schuif-kanteldak

    Peugeot 407 SW 1.8 SR / Clima / Cruise / Schuif-kanteldak

    • 2009
    • 206.587 km

    € 2.750

    Peugeot 407 SW ST 2.0 Pack Business Intro. Panorama dak, Trekhaak

    Peugeot 407 SW ST 2.0 Pack Business Intro. Panorama dak, Trekhaak

    • 2009
    • 155.052 km

    € 4.450

    Peugeot 407 2.0 HDiF Premium Panoramadak Leder

    Peugeot 407 2.0 HDiF Premium Panoramadak Leder

    • 2008
    • 174.130 km

    € 2.495

Meer Peugeot 407 occasions

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 407 specificaties
  • Peugeot 407 occasions
  • Peugeot 407 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 407 tests
  • Peugeot 407 gebruikersreviews
  • Peugeot 407 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 (2005)

    Peugeot 407 (2005)

    10
    • 24 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 Coupé Pack 2.0 HDiF (2008)

    Peugeot 407 Coupé Pack 2.0 HDiF (2008)

    3
    • 26 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2005)

    Peugeot 407 SW XS Pack 2.0-16V (2005)

    5
    • 29 november 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 XT Pack 2.2-16V (2004)

    Peugeot 407 XT Pack 2.2-16V (2004)

    8
    • 3 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 XR Pack 2.2-16V (2004)

    Peugeot 407 XR Pack 2.2-16V (2004)

    • 12 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 SW XS 2.0 HDiF 16V (2006)

    Peugeot 407 SW XS 2.0 HDiF 16V (2006)

    2
    • 22 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 407 XT Pack 2.0 HDiF 16V (2004)

    Peugeot 407 XT Pack 2.0 HDiF 16V (2004)

    5
    • 3 augustus 2015
meer reviews
Peugeot 407 facelift

Peugeot 407 facelift

1

We reden met de vernieuwde Peugeot 407, maar liepen ook nog aan tegen een lang vergeten filmheld....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Peugeot 407 1.8-16V – 2006 – 550.613 km - Klokje Rond

    Peugeot 407 1.8-16V – 2006 – 550.613 km...

    • 21 juni 2021
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: de ongekroonde pk-koning van Peugeot

    De Vluchtstrook: de ongekroonde pk-koning...

    40
    • 18 oktober 2020
  • Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569 km - Klokje Rond

    Peugeot 407 SW 2.0-16V - 2007 - 502.569...

    • 28 oktober 2019
  • PREMIUM
    Peugeot 407 - Nissan Primera

    Peugeot 407 - Nissan Primera

    • 10 november 2014
  • Nieuws
    Laatste ronde: Peugeot 407 SW 2.0 HDiF

    Laatste ronde: Peugeot 407 SW 2.0 HDiF

    41
    • 25 december 2010
  • Nieuws
    Peugeot 407 gaat laatste volle jaar in

    Peugeot 407 gaat laatste volle jaar in

    38
    • 14 december 2009
  • Nieuws
    Krachtigste Peugeot ooit is een diesel

    Krachtigste Peugeot ooit is een diesel

    49
    • 7 juli 2009
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    68
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden