NSU Ro 80 (1975)

autoreview

NSU Ro 80 (1975)

Signalement

UitvoeringRo 80
Bouwjaar1975
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf109.487 km
KM-stand laatst112.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 112.000 km

Ik heb ’m nog maar een half jaar, maar wat een bijzondere auto is dit! Om te beginnen al dat waanzinnige uiterlijk, maar dat is natuurlijk smaakgebonden.
Het geluid dat-ie voortbrengt is al heel merkwaardig (onregelmatig gesputter bij lage toeren, mooie zoem bij hogere toeren) en het rijden is ook anders dan anders, met die semi-automaat en dat gaspedaal dat je maar een klein eindje kunt indrukken. De auto voelt groot aan en veert meer Frans dan Duits: lange veerwegen, makkelijk over zijn lengte-as rollen, langzame deining door lange wielbasis. Lekker stil is-ie ook. Het interieur is wat spartaans; echt Duits.
Hij is best praktisch met zijn in delen uitneembare achterbankleuningen: je schuift lange lading (tot 2m!) zo door vanuit de kofferbak, al zit er wel een forse drempel in de vorm van de benzinetank. Over benzine gesproken: hij loopt gewoon op Euro95. Je moet het oliepeil wel in de gaten houden, want hij verstookt de olie ook tijdens het rijden; feitelijk loopt-ie op mengsmering, elke 800-1000 km moet er 1 liter bij. Dat hoort dus zo.
Aceeleratie valt wat tegen, je trekt de klinkers niet uit de straat, al klinkt-ie wel als een kleine zescilinder. Hoge kruissnelheden vasthouden gaat wel heel goed. Bij urenlang 160 km/h op de autobahn is-ie in zijn element. Voelt dan nog steeds heel veilig aan qua contact met de weg en koersvastheid.
Over duurzaamheid en kosten kan ik uiteraard nog niet veel zeggen. Wel dat je beter meteen wat meer geld voor een goeie kunt uittrekken, maar dat geldt eigenlijk voor alle auto’s.
De trekhaak is een origineel fabrieksaccessoire en is afneembaar (toen al!). Schuifdak en Fuchs velgen zijn ook originele opties.

PROBLEMEN

  • 112.000 km

Bougies zijn al eens zwaar vervuild geweest (door vele files?), waardoor het vermogen al rijdend ineens afnam en hij niet meer harder dan 80 km/h wou. Schoonmaken hielp maar even. Andere bougies monteren hielp wel.
Starten moet je leren. Bij koude motor is het geen probleem (mits je van het gas afblijft), warm ook niet, maar daar tussenin kan het wel eens moeizaam gaan.
De bekleding blijkt niet tegen vocht te kunnen. Het weefsel blijkt dan niet echt geweven, maar kennelijk uit gelijmde draadjes te bestaan die loslaten...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.