NSU Ro 80 (1975)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ro 80 |
---|---|
Bouwjaar | 1975 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 109.487 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
ERVARINGEN
- 112.000 km
Ik heb ’m nog maar een half jaar, maar wat een bijzondere auto is dit! Om te beginnen al dat waanzinnige uiterlijk, maar dat is natuurlijk smaakgebonden.
Het geluid dat-ie voortbrengt is al heel merkwaardig (onregelmatig gesputter bij lage toeren, mooie zoem bij hogere toeren) en het rijden is ook anders dan anders, met die semi-automaat en dat gaspedaal dat je maar een klein eindje kunt indrukken. De auto voelt groot aan en veert meer Frans dan Duits: lange veerwegen, makkelijk over zijn lengte-as rollen, langzame deining door lange wielbasis. Lekker stil is-ie ook. Het interieur is wat spartaans; echt Duits.
Hij is best praktisch met zijn in delen uitneembare achterbankleuningen: je schuift lange lading (tot 2m!) zo door vanuit de kofferbak, al zit er wel een forse drempel in de vorm van de benzinetank. Over benzine gesproken: hij loopt gewoon op Euro95. Je moet het oliepeil wel in de gaten houden, want hij verstookt de olie ook tijdens het rijden; feitelijk loopt-ie op mengsmering, elke 800-1000 km moet er 1 liter bij. Dat hoort dus zo.
Aceeleratie valt wat tegen, je trekt de klinkers niet uit de straat, al klinkt-ie wel als een kleine zescilinder. Hoge kruissnelheden vasthouden gaat wel heel goed. Bij urenlang 160 km/h op de autobahn is-ie in zijn element. Voelt dan nog steeds heel veilig aan qua contact met de weg en koersvastheid.
Over duurzaamheid en kosten kan ik uiteraard nog niet veel zeggen. Wel dat je beter meteen wat meer geld voor een goeie kunt uittrekken, maar dat geldt eigenlijk voor alle auto’s.
De trekhaak is een origineel fabrieksaccessoire en is afneembaar (toen al!). Schuifdak en Fuchs velgen zijn ook originele opties.
PROBLEMEN
- 112.000 km
Bougies zijn al eens zwaar vervuild geweest (door vele files?), waardoor het vermogen al rijdend ineens afnam en hij niet meer harder dan 80 km/h wou. Schoonmaken hielp maar even. Andere bougies monteren hielp wel.
Starten moet je leren. Bij koude motor is het geen probleem (mits je van het gas afblijft), warm ook niet, maar daar tussenin kan het wel eens moeizaam gaan.
De bekleding blijkt niet tegen vocht te kunnen. Het weefsel blijkt dan niet echt geweven, maar kennelijk uit gelijmde draadjes te bestaan die loslaten...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.