Mini Cooper Camden Edition (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper Camden Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 1.067 km |
De eerste meters
- 1.067 km
Inmiddels reed ik bijna een jaar in m’n Seat Ibiza, m’n contract werd omgezet naar een vast contract en dus was het tijd om wat nieuws uit te kiezen. Seat beviel me wel, veel waar voor je geld, maar toch miste de afwerking hier en daar. Na een beetje rondkijken en rijden, wist ik het bijna zeker. Het zou de Seat Leon worden.
Maar toen… Ik kwam op het leuke idee om eens in een Mini proef te rijden. Compleet een andere auto en helemaal niet zo praktisch. Het gevoel bij instappen was direct een stuk beter, afwerking was netjes, het stuur voelde perfect, de stoelen zaten als gegoten. Daarnaast was draadloze Apple Carplay geen probleem in de Mini, in tegenstelling tot de Leon… Wat een drama dat infotainment.
Toen begon het twijfelen. Qua bedrag zaten de bijna full option Leon en Mini niet ver uit elkaar, dat maakte het extra lastig. Qua rijden is het een wereld van verschil natuurlijk, de Leon was een stuk groter en comfortabeler. Maar het stuurgevoel ontbrak volledig in vergelijking met de Mini. Daarnaast ben ik met 24 jaartjes oud nog jong genoeg om de stugheid van de Mini aan te kunnen, en tja… Voor twee personen is een Mini praktisch genoeg. Ook m’n ouders zagen die Mini wel zitten, aangezien er altijd twee BMW’s op de oprit hebben gestaan.
Tijd dus om naar de dealer te gaan. Het moest een 5-deurs Cooper worden en een harde eis was een schuif/kanteldak. Dit betekende het Camden Edition Plus pakket, hier vallen vrijwel alle opties onder die ik destijds kon krijgen (veel opties waren geschrapt door de chip tekorten). Alleen lederen bekleding, stuurverwarming en een adaptief onderstel zaten er niet bij. Voor de rest was de samenstelling ongeveer als volgt:
- British Racing Green IV metallic (aanrader!)
- 16 inch Victory Spoke wielen
- Full led
- Getinte achterruiten
- Zwarte striping
- Piano black exterieur accenten
- Driving Assistant
- Comfort access
- Harman Kardon geluidsinstallatie
- Schuif/kanteldak
- Sfeerverlichting
- (Verwarmde) Sportstoelen voor
- Park assistant
- Zwarte hemel
Dan het rijden. Wat een verbetering ten opzichte van de Ibiza, dat mag ook wel natuurlijk. De stugheid vind ik praktijk eigenlijk wel meevallen, dat zal mede komen doordat er 16 inch wielen onder liggen. Vergeleken met mijn vorige auto viel de stilte op de snelweg erg op. Waar de Seat op de snelweg veel bandengeruis had, is het bij de Mini erg stil op de snelweg. Dat mag ook wel voor dat geld wat je extra betaalt t.o.v. de Ibiza.
De automaat van Mini doet goed zijn werk, zonder dat je het merkt schakelt hij over naar de volgende versnelling. De automaat heeft niet de neiging om te snel op te schakelen, waardoor het rijden een stuk comfortabeler aanvoelt. Geen getril van de motor, soepel optrekken, wat een genot! Ondanks dat het motortje maar een driecilinder is, klinkt hij toch een stuk potenter dan de Ibiza en hij lijkt ook minder moeite te hebben om het geheel vooruit te trekken.
De audio installatie is ook echt een genot en kan zeker aanraden om die aan te vinken. Het geeft een vol geluid, geen moeite met hoge en lage tonen. Zeker omdat ik vaak alleen in de auto zit, is het voor mij belangrijk om goed geluid te hebben. Verder is het interieur natuurlijk leuk vorm gegeven en krijg je echt het gevoel dat je in iets speciaals rijdt.
Het verbruik ligt nog wat aan de hoge kant, rond de 6.9L/100km. Dit is wel pas 1 tankbeurt geweest, met veel snelweg na 19:00 en dus 130kmh. Ook moet de motor natuurlijk nog een beetje los gereden worden, dus ik verwacht dat het verbruik wel iets zal dalen. Ook van deze auto ga ik weer een verbruiksmonitor bijhouden. Ik ben namelijk erg benieuwd naar het verschil met de Seat, op papier zou het niet veel moeten schelen. Nu nog maar eens zien in de praktijk!
Natuurlijk is het een nieuwe auto en is eigenlijk alles goed door de roze bril. Toch zijn er een aantal zaken die ik wat minder vind. De achteruitrijcamera heeft een behoorlijke groothoeklens, waardoor het beeld erg vertekend is. Daardoor is het soms lastig manoeuvreren op de camera. Dit had de Ibiza een stuk minder. Ook het automatisch inparkeren pakt niet altijd goed op. Hij heeft soms moeite om een plek te scannen en ziet ze vaak niet. Gelukkig is het een kleine auto en pas je in veel plekjes, toch is het een leuke gimmick. Alhoewel, zelf inparkeren is vaak toch wel sneller.
Ook de ruimte achterin is iets beperkter dan in de Seat, maar voor mij zeker meer dan voldoende. Ook kunnen de achterstoelen rechtomhoog worden gezet, zodat je een iets praktischere kofferruimte hebt. Er past dan precies een verhuisdoos tussen de achterstoel en achterklep.
Ik zal de komende 4 jaar de review bijhouden met alle (on)gemakken. Hopelijk blijft de auto zo goed als dat ie nu is!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MINI Mini
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Afscheid Mini Clubman: drie generaties, drie verschillende lay-outs

Mini Clubman zwaait af: Final Edition op komst

BMW Group: ruim helft verkochte auto's nog voor 2030 elektrisch

Mini Aceman: tot 400 kilometer elektrisch

Nieuw elektrische Mini heet Cooper, tot ruim 450 kilometer bereik
