Officieel: Mini (F56) - Facelift (2021) - p.4

der Magistrat

Gebruiker
MINI-Cooper-S-02.jpg

MINI-Cooper-S-01.jpg

Nieuwe foto's (15:55)
400788931754418967.jpg

20755696631307345606.jpg

1737247625339907532.jpg

31770879569126829.jpg

9840357732029683770.jpg

MINI Cooper (F56): vooral van binnen veranderd
Eigenlijk stond de introductie van de derde generatie MINI voor later vandaag gepland, maar er zijn altijd media die embargotijden niet snappen. Dus here goes: de nieuwe, driedeurs MINI, waarvan we een voorproefje kregen in de vorm van het Vision Concept.

Het uiterlijk zal je bekend voorkomen: al op 1 juli publiceerden we spyshots van een volledig ongecamoufleerde oranje MINI. Dit blijkt, onverrassend, inderdaad de introductiekleur te zijn.

Upsizing
In een tijd waarin iedereen zijn motoren flink verkleint, gooit MINI juist een fors zwaarder blok in de topmotorisering. Lekker eigenwijs.

Aangezien BMW en PSA een eind maken aan hun motorensamewerking wordt de oude 1.6 viercilinder er uit gewipt. Je zou verwachten dat de Cooper S een potente 1.5 liter driepitter krijgt, maar nee, in plaats daarvan huist BMW’s 2 liter viercilinder onder de kap, met een vermogen van 192 pk, en een gezonde dosis koppel. De ‘oude’ Cooper S had 184 pk. De 0-100 sprint gaat een halve tel rapper; 6,7 sec in plaats van 7,2 sec.

Dan de basis-Cooper: de oude atmosferische 1.6 (122 pk) ruimt het veld voor eerdergenoemde 1.5 driecilinder. Deze levert met 136 pk een beetje meer vermogen, maar de sprinttijd gaat met sprongen vooruit. 0-100 gaat in 7,8 seconden, waar de oude 1.6 daar nog 10,4 tellen voor nodig had.
Standaard heeft de MINI een handgeschakelde zesbak, een zestraps automaat is optioneel. Een ander stukje BMW-integratie is de Driving Experience Control, die in een iets ander jasje in de MINI debuteert: hier heeft de bestuurder drie modi, waaronder de Green mode, het spiegelbeeld van Eco Pro.
Een diesel en JCW volgen later.

Weer gegroeid
MINI laat zijn naam niet in de weg staan van wederom een groeispurt: de derde generatie MINI is 98mm langer, 44mm breder en 7mm hoger, hoewel hij nog zeer herkenbaar oogt. Voor het eerst kan de eigenaar kiezen voor adaptieve LED-verlichting, en nieuwe assistentiesystemen zoals intelligent networking (met heul veel apps), een head-up display, videogebaseerd speed and distance control, die automatisch een veilige afstand tot de voorligger behoudt, en ook leest de nieuwe MINI bordjes voor je. Hadden Hammond en Clarkson dat maar gehad…

Zodra BMW later vandaag zelf met informatie komt zullen we het artikel aanvullen en een gallery maken. Zouden de kleur en het kenteken een verwijzing naar de productie bij Nedcar in Born zijn?
Bron
P90139132_highRes.jpg

[size=x-small]Met dank aan JP2010 voor de extra foto's.[/size]

Overzicht - 23-10-2015
Mini - 3- en 5-deurs
m1mynr2b1qyd.jpg

m1mynr1bk0yf.jpg

One
655

655

mini-one-photo-2-copie-big.jpg

mini-one-photo-3-img.jpg

Cooper
P90139253_highRes.jpg

F56_MINI_Cooper_Malaysia_004-850x653.jpg

mini_cooper_15.jpg

mini_cooper_20.jpg

Cooper S
2014-mini-cooper-s-f56.jpg

2014-mini-cooper-s-f56-2.jpg

2015-Mini-Cooper-S-5-Door-20-960x539.jpg

2015-Mini-Cooper-S-5-Door-17-960x539.jpg

Cooper Cabrio
0ezy3v1bhcr2.jpg

urhy1k0bujj1.jpg

Cooper Cabrio S
l13yrsbbqk1p.jpg

fs6ykm9b7qqr.jpg

Mini John Cooper Works
16240828666_1d515a8231_c.jpg

Mini Cabrio John Cooper Works
qejy8gibwvwl_600.jpg

6bsy5fubad4a_600.jpg

Mini Clubman Cooper
Mini-Clubman-17.jpg

Mini-Clubman-16.jpg

Mini Clubman Cooper S
mini-clubman-cooper-s-test-8.jpg

mini-clubman-cooper-s_18.jpg

Meer foto's:
https://www.hispotion.com/mini-cooper-s-five-door-first-drive-review-29968
https://www.rijtesten.nl/test/975/mini-cooper-5-deurs/1
https://www.autofans.be/rijtesten/stationcar/33614-rij-impressie-mini-clubman-cooper-s-2015

der Magistrat

Gebruiker
Wat extra foto's:
609foto.jpg

future-mini-ditches-the-center-speedo_1.jpg

636foto.jpg

'Betrapt'-foto's:
m1nyi7ibd06y.jpg

m1nyi7ibad70.jpg

m1nyi7ib8n71.jpg

2015-mini-cooper-spy-02web.jpg

m1nyi7hbjg75.jpg

m1nyi7hblg74.jpg

Vooral de achterlichten vallen me op, die lijken wel erg groot. Wellicht om het (opnieuw) toegenomen formaat wat te maskeren?
Op de onderste foto valt me ook op dat ook de spiegels niet erg klein zijn...

R W D

Gebruiker
Nog weinig "magistrale" foto's.
De neus lijkt enorm zwaar door die i.m.o. te grote overhang. Achterlichten ook erg groot......
Ik kan het tot nu toe geen verbetering noemen t.o.v. de huidige.

D Elzinga

Gebruiker
De New Mini lijkt er met elke generatie lomper uit te zien. Zo ook nu weer: de voorbumper, de grille, de koplampen en (met name) de achterlichten. Het is allemaal zo ontzettend grof en grotesk geworden(n)

Toen de eerste 'Mini by BMW' begin deze eeuw werd geintroduceerd vond ik het een erg leuke auto. Daarna is het mi alleen maar bergafwaarts gegaan, en inmiddels zou ik een Audi A1 nog preferen boven deze F56...

Guest
Lampen clusters vóór & achter - hoe langer ik kijk hoe meer bizar ze ogen :eek::):eek:

der Magistrat

Gebruiker
De Schaduw zei:
Och, ik vind het nog niet eens zo'n gek model. Alleen jammer van dat BMW-stuur.

Omdat de eerste twee foto's wat mij betreft wat schraal is, heb ik een kleine collage gemaakt van alle foto's die ik relevant vond. Helaas zijn dat dus wel allemaal scoops. Al is er zo een behoorlijk compleet zicht op de nieuwe Mini.

R W D

Gebruiker
der Magistrat zei:
Omdat de eerste twee foto's wat mij betreft wat schraal is, heb ik een kleine collage gemaakt van alle foto's die ik relevant vond. Helaas zijn dat dus wel allemaal scoops. Al is er zo een behoorlijk compleet zicht op de nieuwe Mini.

Ach, gelukkig heeft JP2010 niks in de gaten ;)

Guest
ik vind het ook geen verbetering. te lomp en drukke neus en die achterlichten brr..

H

HVP

Guest
Tsja. Ziet er acceptabel uit, maar aan dat uiterlijk zullen ze nooit heel veel gaan veranderen. Interieur is te druk wat mij betreft, ik vind het ook onzin dat er zaken als head up display en iDrive in een Mini zitten. Bovendien heb ik in de vorige generatie al gemerkt dat het schakelen, sturen en de wegligging al wat te soft waren geworden naar mijn smaak. Kortom, de new Mini om te hebben is wat mij betreft nog steeds jaargang 2005/2006 (MkII?), de licht verbeterde versie van de eerste new Mini. En dan is de gewone Cooper wat mij betreft al leuk genoeg.

Deze dus:
1752755_1.jpg

R W D

Gebruiker
P90139132_highRes.jpg

Tja, als ik ze zo naast elkaar zie raak ik toch wel wat enthausiaster over de F56. Dan oogt ie toch nét ff stoerder dan z'n voorgangers, vooral de iets lagere ruiten en hogere onderste ruitlijn vallen dan op, en het interieur lijkt er weer op vooruit te zijn gegaan, zowel qua vormgeving als qua afwerking/materialen. Toch wel een icoontje hoor die Mini (y)
En knap hoe hij als een Porsche 911 heel voorzichtig evolueert, en steeds weer een stukje mooier en beter wordt.

Heel wat leuker dan een A1 zo'n Mini (y)

der Magistrat

Gebruiker
Tja, ze hebben wel hun best gedaan het contrast zo groot mogelijk te maken. Twee grijze muizen en daarnaast het 'sprankelende' nieuwe model, net wat grotere velgen en duidelijk luxer uitgerust. Je ziet trouwens zo wel duidelijk de evolutie in spiegelgrootte.

A110 50

Gebruiker
Vooral zo naast elkaar goed te zien, maar imo toch wel net zo mooi als de eerste New MINI. Neus is een stuk stoerder dan de vorige, die imo een te bolle en ronde neus heeft. Vooral bij de Cooper vond ik dat opvallend, nu is zelfs de Cooper geslaagd;)

Grappig trouwens, de neus heeft nu meer weg van de Frankfurt concept dan de Clubman/New MINI II zelf had.

mini_concept_frankfurt_manu-001.jpg

Jamiro

Gebruiker
Omdat ik dat gapende gat zo'n afbreuk vind doen aan het geheel; hier een klein photoshopje:
https://www4.picturepush.com/photo/a/13863627/img/13863627.png

dickey

Gebruiker
Tja, weinig verrassend. Overall best een leuke auto nog steeds, maar het eens zo karakteristieke dashboard is nu gewoon een bmw dash met een ronde middenconsole. Verder vind ik het jammer dat de extra lengte (dat sowieso jammer is) vooral in de neus is gaan zitten waardoor de verhouding wat scheef is. Misschien maakt dat meer ruimte voor een model onder deze mini, zoals de Rocketman.

Guest
[size=x-large]New Mini is bigger but more fuel efficient[/size]

[size=x-small]Paul McVeigh Automotive News Europe | November 18, 2013 14:26 CET[/size]

[size=medium]OXFORD, England -- Mini today unveiled the latest generation of its iconic minicar. The new Mini is slightly larger than the current model but also lighter and more economical on fuel.

The Mini Cooper three-door hatchback unveiled at the brand's production plant here is the first model underpinned by parent BMW Group's new UKL front-wheel-drive architecture, which will be shared with entry-level BMW-brand models.

Peter Schwarzenbauer, BMW's board member in charge of Mini, said the Mini plays a key role in BMW's brand strategy with its distinctive design that has a global appeal, especially to young people. The brand's importance will increase as customers increasingly downsize to smaller cars, he said. "We have big plans for Mini," Schwarzenbauer added during the unveiling.

Mini says the new version has an "even more precise and sporty handling" than the current model. The car will go on sale in global markets including Europe and the United States in the spring. In Germany, the cheapest Mini Cooper will start at 19,700 euros.

The design of the new Mini, the third generation since BMW acquired the UK brand, is little changed from previous models. Mini described it as an evolutionary refinement.

"The new Mini carries forward its predecessor's aspiration to remaining the leading original of the premium small-car segment," Mini said in a statement.

The Mini Cooper will be offered with a choice of two new gasoline engines and a diesel. Increased engine efficiency, optimized weight and enhanced aerodynamic properties helped cut fuel consumption by up to 27 percent compared with current models, Mini said.

New technology includes optional LED headlights and a SIM card permanently installed in the car, both segment firsts, according to Mini.

Mini said the car's weight has been reduced by a more extensive use of high-strength steels.

A new electronic power steering system will "promote agility, driving safety and comfort" while the braking system is lighter and has better friction than the equipment on the current model, Mini said.

Mini said the new model's larger size will give occupants more room and boost luggage space.

The new Mini's length has increased by 98mm to 3821mm. It is 7mm taller at 1414mm and 44mm wider at 1727mm than the current model. The wheelbase is 28mm longer at 2495mm. Trunk volume grows by 51 liters to 211 liters.

"Cornering agility and ride comfort benefit from these new dimensions," Mini said.

The Mini will offer a wider selection of driver assistance systems including a head-up display, and a camera-based cruise control and distance control function with automatic braking if a collision is imminent.

The Mini Cooper will be offered from launch in Europe with three newly developed twin-turbocharged engines: a 136-hp, 1.5-liter, three-cylinder gasoline unit; a 192-hp, 2.0-liter four-cylinder gasoline powerplant; and a 116-hp 1.5-liter, three-cylinder diesel. Six-speed manual and automatic transmissions will be available on all engine variants.

BMW production chief Harald Krueger said at today's press unveiling that the new Mini will continue the brand's "great success story."

Global sales of the Mini, which has seven variants, rose nearly 1 percent to an all-time high for the brand of 249,702 units in the first 10 months of this year.[/size]
https://europe.autonews.com/article/20131118/ANE/131119905/new-mini-is-bigger-but-more-fuel-efficient#axzz2l4nhg9Wy

Ik zie nu alweer veel hard plastic, grote kieren en chaotische elementen in het interieur. Allemachtig... En dan die buitenkant. Het lijkt op een vrijdagmiddag(borrel) project bij BMW met alle hoeken, gaten en lijnen. Nee, ik vind het helemaal niet.

A110 50

Gebruiker
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Ik zie nu alweer veel hard plastic, grote kieren en chaotische elementen in het interieur. Allemachtig... En dan die buitenkant. Het lijkt op een vrijdagmiddag(borrel) project bij BMW met alle hoeken, gaten en lijnen. Nee, ik vind het helemaal niet.

Hoezo vooroordelen... Hard plastic is met het oog niet van een zachter materiaal te onderscheiden. Je durft een MINI niet mooi te vinden oid? Je argumentatie is wel ontzettend slecht namelijk;)

Guest
A110-50 zei:

Hoezo vooroordelen... Hard plastic is met het oog niet van een zachter materiaal te onderscheiden. Je durft een MINI niet mooi te vinden oid? Je argumentatie is wel ontzettend slecht namelijk;)

Hij mag dat toch vinden? :)
Daarnaast, als plastic een 'harde' look heeft, dan heeft dat gevolgen voor de 'premium feel' van het plastic. Nog zonder dat je het aan hebt geraakt.

A110-50 zei:

Vooroordelen? Ik heb zelfs nog naar een Cooper S gekeken in mijn aankooptraject, dus ik vraag me af hoe jij aan de wijsheid komt om voor mij te kunnen denken.

En hard plastic? Bekijk alles onder kniehoogte (bekerhouders) eens:

m1myb3pbq84b.jpg

m1myb3pbnq4c.jpg

A110 50

Gebruiker
Dit is een compleet nieuw model MINI. Heeft dus 'niks' met de vorige te maken qua materialen. Op het oog is gewoon niet vast te stellen of iets hard of zacht is, omdat er zoveel verschilende soorten texturen en soorten kunststof zijn.
Daarnaast, bij zowel elke auto is het laagste deel van het interieur van hard plastic. Bij welke auto's is dat volgens jou wel zo dan?

A110 50

Gebruiker
Jamiro zei:
Doe mij de concurrent maar..

Gelukkig denkt de consument daar anders over;) Eveneens zal de Adam nooit een design icoon worden, wat de MINI is. Dat is niet voor niks...

Nog even over je (onware) honden standpunt. Zelfs daarmee was Opel de imitator;)

mini-clubvan-4.jpg

Jamiro

Gebruiker
@A110-50

Oja? Niet in thuismarkt Duitsland.

https://bestsellingcarsblog.com/2013/10/09/germany-september-2013-skoda-octavia-up-to-all-time-high-5/

Fiat 500 nummers zijn inclusief 500 L en Mini cijfers zijn alle modellen...

Guest
tja aan die uitstekende neusjes ontkom je niet meer aan vanwege de regeltjes in autoland. maar het wordt er niet bepaald mooier van. de ronde dagrijverlichting is leuk bedacht maar oogt juist als een kikker ofzo. ik weet niet waar ik moet kijken in het interieur. zo druk!

Guest
en zo gaat een topic weer over een concurrent.. kan men nooit gewoon eens mening over de desbetreffende auto hebben zonder de concurrent te bespreken?

A110 50

Gebruiker
@Jamiro: bijdehandje, de MINI's zijn varianten op één model. Plus dat de Adam in de rest van de EU amper potten kan breken, terwijl de MINI op zijn laatste benen loopt... Verschil zal dus alleen maar groter worden. De Adam is nou eenmaal een geforceerd hippe flop, en ook nog eens eens slechte imitatie van het origineel.

Bovenaan