Signalement
| Uitvoering | CLA 250+ EQ Shooting Brake Business Solution |
|---|---|
| Versnellingen | 2, Automaat |
| Bouwjaar | 2026 |
| Jaar van aanschaf | 2026 |
| KM-stand bij aanschaf | 7 km |
| KM-stand laatst | 7 km |
Zeer goed als eerste EV
Zoals de titel het al beschrijft, was het zover om voor mijn eerste EV te kiezen. Lang genoeg heb ik het proberen te vermijden, maar de policy binnen het bedrijf is enkel EV te bestellen. Waarom ontwijken? Ik denk vooral de onwetendheid hoe dit allemaal mee zou vallen… zou ik mezelf verliezen in het continue moeten denken aan opladen? Ik had hiervoor het vorige model SB, maar dan een 180 benzine.
Aflevering van de wagen verliep top, uitleg zeer duidelijk. Direct een ritje van een kleine 100km naar huis, dan krijg je al direct een eerste gevoel van de wagen. Dit was een hele leuke en soepele rit. Gestart met normale recuperatie en laatste stukje sterke recuperatie. Sindsdien standaard op sterk, gezien dit zo snel is gaan wennen en ik amper hoef in te grijpen met de rem, wat een luxe!
Ondertussen al iets meer als 1000km op de teller, dus hieronder al even de meest opvallende positieve en mindere zaken.
- De wagen heeft een prima vermogen en geeft genoeg kracht wanneer nodig, zonder enige moeite. Eerste malen zelfs even verschieten, zeker als eerste EV
- Door de grote actieradius went het laden zeer snel en kan ik makkelijk meerdere dagen grotere afstanden (50-150km afleggen), verbruik zit rond de 14-14,5
- De vering vind ik beter als diegene in mijn vorige CLA SB (2022 model), duidelijk merkbaar op de verkeersdrempels
- MB.OS werkt voorlopig zonder grote problemen en is heel responsief (1.3.6) + veel instellingen mogelijk. De schermen zelf hebben een mooie resolutie en het superscreen zorgt voor een mooi geheel
- 360 camera werkt behoorlijk goed en is zeker een grote meerwaarde
- Panoramisch dak geeft nauwelijks warmte af, en stoort ook niet echt als de zon erop schijnt, hier had ik wel schrik voor!
- Materialen interieur voelen steviger dan de vorige SB, voornamelijk de deuren die degelijker voelen tijdens het sluiten/openen
- Het ontbreken van muziek besturing via het stuur of ontbrekende touchpad stoort me niet! Ik heb Waze op mijn cockpit en dan de home view of CarPlay op het grote scherm waar je dan op volgende of vorige kan tikken
- De massage functie is beperkt (enkel onderrug), maar voelt vrij stevig aan, en is voor de kleine prijs een no brainer
Mindere punten:
- Ondanks dit bij meerdere merken zo is, is het wel even wennen aan een volledig touch gebaseerd systeem, en soms iets minder handig, maar je went er wel aan. Het zorgt er ook wel voor dat ik bewust minder bezig ben tijdens het rijden
- Een paar keren dat de Mercedes app een mindere verbinding had met de auto en pre airco niet werkte, wat lastig kan zijn met de hitte, maar het is en blijft software, dus kan het wel snappen
- Achteraan zit je iets minder handig met de hogere vloer, maar tot nu toe nog geen klachten gehad van mijn mede reizigers
Over het algemeen is de CLA SB 250+ voor mij de ideale eerste stap richting elektrisch rijden. Iedere rit is tot nu toe echt een genot, en merk tot nu toe geen grote gebreken.
Graag zou ik deze review met momenten blijven updaten, dus binnenkort meer!
Bedankt voor het lezen :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.







Lezersreacties (2)
Reageren