Mercedes-Benz 230 SL (1965)

Mercedes-Benz 230 SL (1965)
Mercedes-Benz 230 SL (1965)Mercedes-Benz 230 SL (1965)Mercedes-Benz 230 SL (1965)Mercedes-Benz 230 SL (1965)Mercedes-Benz 230 SL (1965)

Uitvoering230 SL
Bouwjaar1965
Jaar van aanschaf1993

Mercedes 230 SL Automaat

Deze auto is niet van mij maar van mijn opa (80 jaar)
Hij is sinds 2007 op de weg na veel getob bij het RDW.

De auto wordt meestal gebruikt voor oldtimer ritten en voor de rest niet, daar wordt die niet beter van en daarom leen ik soms de auto van mijn opa.

Opa heeft er ongeveer 14 jaar aan gerestaureerd.
Het totale kostenplaatje weten wij helaas niet.

Het begon allemaal toen opa de auto opkocht en die helemaal verrot bleek te zijn.
Na het demonteren bleef alleen nog het dashboard over oei!

Ze vonden nog bij iemand een automatische versnellingsbak, alleen weten niet meer bij wie dat was.
Alles werd opnieuw gedaan, bekleding versnellingsbak ieder boutje en moertje werd aangepakt.

Toen kwam het grote moment naar de RDW(op de autoambulance) te Waddinxveen.
De eerste keer werd die afgekeurd wegens het scheef remmen.
2e keer werd daar niet naar gekeken maar werd gevraagd naar het chassis nummer! Chassisnummer?

Tijdens het demonteren en kijken wat nog bruikbaar was is waarschijnlijk dat nummer verloren gegaan.
Meerdere malen gemaild en gefaxt en dankzij het Mercedes archief hebben we het oude chassis nummer weer gevonden (wat een hoop slapeloze nachten!)

Het chassisnummer werd opnieuw ingeslagen en het kenteken werd aangevraagd
De auto was bijna af, de motor liep alleen onregelmatig.
De injectie zorgde ervoor dat de auto teveel benzine kreeg waardoor deze verzoop.
Bij van Dijk (Mercedes SL specialist) hebben ze toen de motor en toebehoren juist afgesteld.

Het feest kon beginnen wamt het kenteken was er!

De auto liep als een zonnetje en de eerste rit werd gemaakt.
De auto heeft ook stuurbekrachtiging het blijft natuurlijk een oudere auto dus het typische Mercedes gevoel wollig rond de middenstand.

Na een aantal kilometers leer ik ook de auto en de techniek kennen.
De automaat reageert erg traag als je het gas loslaat en je voelt dat de koppeling losgaat, alles moet ook nog een beetje inlopen.
Als je iets meer gas geeft richting de 4000 toeren voel je dat de automaat mooier doorschakelt.
Je hoort dan geen soort van knal/plof bij het doorschakelen en de auto valt niet onder zijn toeren.

Het betreft een auto waar je rustig in moet cruisen de techniek zijn werk moet laten doen en vooral rustig warm rijden.

De auto wordt altijd binnengezet en alleen in de zomer bereden wegens dat die niet in de winter is verzekerd.

Maar wat een comfort, de stoelen gevuld met paardenhaar.
De kluisdeuren, de zware knoppen van chrome en geen plastic.
Het klokje dat zo mooi tikt de antenne die lekker nostalgisch naar boven gaat.
De radio met draaiknoppen welkom in de 60s!

Nog 1 week

Het is bijna zover de winter-tijd gaat weer in.
De auto is dan niet meer verzekerd en gaat dan weer lekker naar binnen.

Nog even een laatste rit gemaakt er blijft een vreemd euvel bij de auto gebeuren.
Als het koud is schakelt de automaat niet door en gaat die steeds in zijn vrij.
Na een tijdje te hebben warm gereden is de olie warmer en schakelt de auto weer als vanouds.

De Pagode weer binnen neergezet onder een dekentje.
Accu-lader aangesloten, benzine stabilisator erin, en weerwachten tot de zomertijd weer ingaat! :) kijk er nu al naar uit!

Automaat-slaat door

Even wat olie bijgevuld.
Helaas de auto slaat soms nog door, vooral met koude motor, na een tijdje gereden te hebben doet die het wel goed.

De auto hebben we nog niet zoveel mee gereden omdat wij er nog niet echt tijd voor hadden.
En het weer zit ook niet echt mee.

Automaat

De automaat schakelt weer zo zacht als boter.
Nadat we van een kennis een tip kregen om gewoon de auto iedere dag een stuk te gaan rijden lost het probleem vanzelf op.
Wegens dat wij maar zo weinig rijden gaat die automaat slippen dus.
Na een aantal dagen iedere dag de auto gepakt en gaan rijden, en verdomd de automaat heeft het kwaal niet meer.

Met een oldtimer moet eigenlijk gewoon vaker bereden worden dan alleen op die ene zondag in de maand.
Iedere zondag bijvoorbeeld.

Gisteren de auto gewassen, kapje even nat gemaakt, de kap is nog nooit nat geweest!
Leren bekleding met leerspul behandeld, olie erbij.
Op naar de volgende mooie zomerdag!

APK

Nu weer een update na een hele tijd..

De auto moest naar de APK, wij verwachtte geen gekke dingen.
Bij de APK keurig nog een compliment over de auto ; ze zeiden dat de auto er nog prachtig uit ziet.
Lampen goed, verlichting goed, ruitenwissers, ruitenwisser sproeiers?? SPROEIERS!?

De ruitenwisser sproeiers werkte niet nou bleek (aldus mijn opa de eigenaar), dat het draadje in de hendel niet is, maar iets met het motortje van de sproeier.

Na het nakijken van de eisen voor de APK stond dat vanaf het jaar 1971 het verplicht is en dat ze moeten werken en deze is van 65 en is het dus niet verplicht.
Er wordt toch alleen maar met mooi weer mee gereden,dus wij kijken er "ooit" nog wel een keer naar.

Op de brug wielen van de grond, zie je gelijk de wielen helemaal naar binnen gaan staan.
Dit komt door de nieuwe rubbers vertelde opa, hij kreeg het in het begin niet voor elkaar om de wielen recht te zetten.
Nadat een kennis zei dat de rubbers nog moesten gaan staan.
De truc was oude tegels of zak cement in de kofferbak leggen.
En warempel de rubbers gaan dan iets uitzetten waardoor de wielen recht gaan staan.

Winterklaar

Na een tijdje toch weer een review, eigenlijk heb ik niet zo heel veel te vertellen.

Wij wilde de kap erop doen, 1 kant schiet de overkapping open andere kant niet, na een tijd zoeken en met schroevendraaier proberen de vergrendeling aan de andere kant in te drukken lukte het nog niet.

Nadat wij in de kofferbak een rondje met een rubber zagen en dat rubber weghaalde,kom je bij het vergrendelings mechanisme.
Daar konden wij de kap open maken.

Wat bleek de kabel was los geschoten van de vergrendeling.
Dit weer vast gezet, nu sluit hij weer bijna als van ouds...
Alleen nu sluit de kap weer net niet in het vergrendel punt onder het achterraam.

Dit gelijk opnieuw afgesteld (kabel iets losser gezet en het mechanisme iets omlaag nu sluit die wel weer.

Even nog een stukje gereden na de toevoeging van de benzine stabilisator en met pijn in het hart weer droog weggezet onder een deken.
Wat is en blijft het toch een trots gevoel die auto ook al is die niet van mij, die machtige machine en dat geluid uit de uitlaat! FANTASTISCH :D

Ook al rijd die maar 1 op 6 á 8...
Als opa er straks niet meer is zou ik graag de auto van hem overnemen en hem goed bewaren.

Dus al dus voor de winter zit de kap er weer op en staat de accu weer onder lading.
In de winter wordt er niet mee gereden en mag er ook niet mee gereden worden ivm verzekering, komt mooi uit want dat pekel wil je niet ook al is die getectyleerd.

Nu verlang ik weer naar de zomertijd wanneer wij weer mogen rijden!

Wintertijd

Oeps na een hele tijd vergeten een update te zetten.

Van de zomer is de auto niet/nauwelijks gebruikt er is zo'n 800 km mee gereden.

Nog steeds blijft de automaat slippen maar het komt doordat er te weinig mee wordt gereden.

Tevens was het raam mechanisme kapot gegaan.
Het boutje was afgebroken bij het draai gedeelte.
Hoe krijg ik het voor elkaar uitgeboord, opnieuw getapt etc.

Nu staat hij weer te wachten tot de zomer tijd en dan kan er weer gereden worden.

Tevens voordat de zomer begint wordt er nog een kleine beurt aan de auto gegeven, vetpuntjes ingesmeerd etc.

Wat gebreken

Even weer een update na een lange tijd.

Waarschijnlijk dat de automaat niet goed schakelt heeft denken wij te maken met een slechte keerring.
De automaat lekt steeds olie dus moeten wij anders weer losmaken/nakijken.

De vetpuntjes hebben wij nu weer ingesmeerd maar het sturen blijft kraken, waarschijnlijk het hydraulische stuur gedeelte.
Er zit namelijk als optie op deze oldtimer stuurbekrachtiging.

De auto wordt van de week weg-gebracht voor onderzoek.

Auto opstart problemen

Helaas wou de auto niet starten toen de zomer tijd inging.
De accu heeft wel aan de oplader gestaan maar was al niet te best meer bleek achteraf.

Na een accu booster startte de auto in 1 keer, Duitse degelijkheid zoals ze dat zeggen ;)
Helaas bleek ook de pakking van de brandstofpomp niet in orde.
Deze stond een beetje te lekken(waarschijnlijk door droogte).
Toch maar even de weg opgegaan om de auto warm te rijden.
Daarna is de pakking beetje uit gaan zetten en was de benzine lekkage bij de brandstof pomp over.

In het begin weer de standaard problemen, automaat schakelt slecht wegens koude olie/motor en lange stilstand.
Na ongeveer een kilometer of 5 begint die al wat beter te schakelen en wordt de motor ook rustiger met lopen.

En dan natuurlijk de kap eraf en een eind gaan rijden!

Van Alphen aan den Rijn naar Scheveningen Katwijk door de Bollenvelden naar Zandvoort verder omhoog naar Ijmuiden, oh wat was het genieten! :)
Die heerlijke stoelen ahhhh lekker!
En natuurlijk nog een onvervalste 6 cilinder in lijn met dat heerlijke opzwepende geluid.
Geweldig dat het weer zomer is!

Nadat wij dus van Ijmuiden naar Alphen aan den Rijn reden vond ik het maar vreemd dat het knipperlicht steeds langzamer ging knipperen.
Vlakbij thuiskomst de auto uitgezet om de deur open te doen en de auto wou nooit meer aanslaan.

Auto binnen gezet accu lader erop, accu getest accu bleek even stroom te geven en daarna in elkaar te zakken.
De accu was dus gewoonweg versleten.

Nu op zoek naar een autentieke accu wat ook niet echt mee valt, andere zijn te modern of zien er niet uit in de klassieker, of passen niet op de accu houder onder de motorkap.

Nadat er een authentieke maar nieuwe accu gevonden en gemonteerd, na een tijdje weer gereden te hebben startte de auto weer niet.
Potverdorie, de auto mee genomen naar Auto Electric in Alphen aan den Rijn en nagekeken.
Bleek dus dat de dynamo niet goed was, nadat die eruit gehaald was, lag het hele koperen spoelwerk aan diggels ja en nu?.

Nu hebben wij een iets moderne dynamo genomen van een jonger type.
Deze heeft een kennis van ons zo op de draaibank gezet zodat alles in de oude behuizing paste.
Nu werkt de auto weer en start de auto dus ook in 1 keer.

Dat er nog vele mooie dagen mogen aankomen!

Oh zo lang al geen review geplaatst...
De auto komt er nog steeds alleen uit met de zomer maanden, wat kleine puntjes aangepakt wat niet helemaal naar het zin was.
Tevens is de auto ook in die paar jaren dat ik hier een review plaats ook in waarde gestegen, auto's zijn wel goede investeringen moeders!

Het klokje gedemonteerd en weggebracht voor uurwerk reparatie, deze bleef soms stil staan om onduidelijke reden terwijl er altijd stroom op staat.
Bij de klokken restaurateur blijkt dat het lastig open te maken is want hij zit een soort geseald en moest dus open gesneden worden zie het een beetje als een blik openen.
De man is deze aan het repareren en gaf ook aan dat het bijna niet te doen was vroeger was de auto op en ging die naar de sloop.
Of werd er toen een nieuw klokje ingezet, maar probeer die maar is te vinden.
Dus toen was het ook al een weggooimaatschappij opa ;)

Tevens gelijk gekeken naar kachel knop(defrost) die aangedraaid zodat de knop niet doorgedraaid kon worden, zelfs de kachel werkt nog.
Wat dan meteen opvalt is dat je overal makkelijk bij kunt schroef hier en daar los en hele dashboard kastje gaat eruit en je kunt overal achter de instrumenten komen.

Voor de rest was het weer starten en lopen net als voorgaande jaren, wat wel opvalt is dat mensen uit die tijd niet dikke benen gehad hebben.
Zelf ben ik iets aangekomen en zit je been al gauw klem onder het immens grote stuur.

Ook nog maar een keer kijken waarom de snelheidsmeter bij 100-120 zo op en neer gaat en piept, bekabeling daarvan niet goed?
Net als dat soms de knipperlicht hendel niet helemaal netjes terugkomst bij een rotonde, maar ach dat heeft zijn charmes ;)