Honda Accord 2.2i VTEC (1997)

Honda Accord 2.2i VTEC (1997)

UitvoeringAccord 2.2i VTEC
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2018

Honda Accoord BTCC Replica

Als autoliefhebber zou ik altijd al graag een 2e auto voor de hobby erbij willen hebben. Op zonnige dagen ritjes maken, deelnemen aan autoshows en vooral lekker poetsen en sleutelen. Als Honda liefhebber zijnde, moest het natuurlijk een auto van dit mooie Japanse merk worden. Maar het moest ook iets speciaals worden. In augustus 2018 kwam ik deze Accord tegen, en was meteen verkocht. Door HondaMobility uit Zwitserland gehaald van de eerste eigenaar. De auto verkeerde in uitmuntende staat, was volledig orgineel, met complete dealerhistorie erbij.

De Accord is van 1997 met op dit moment 133.000 kilometer op de teller. Het is een unieke verschijning, en dat komt niet alleen door de opvallende stickers. De auto is rijk uitgerust met opties als airconditioning, verwarmde en elektrisch verstelbare voorstoelen, verwarmde en elektrisch verstelbare spiegels, elektrische raambediening, cruise control, centrale vergrendeling met afstandbediening, alarm en koplampsproeiers. Voor een auto uit die tijd toch mooi uitgevoerd.

De livery is gebaseerd op op Honda Accord racewagen van Gabrielle Tarquini, die daarmee in 1997 deelnam aan het British Touring Car Championship (BTCC). Ook de OZ Racing velgen op mijn Accord, zijn dezelfde als op de racewagen.

Voor het weggedrag zit er een sportonderstel van Honda onder, dit is een groot verschil met het 'normale' onderstel. De wegligging is echt super. Dit in combinatie met het volledig op maat gemaakte uitlaatsysteem, maakt het een sportieve, maar toch comfortabele auto om mee te rijden.

In de herfst en winter staat de auto in de stalling. In die tijd sleutel ik er wat aan, zodat die in de lente weer fris de weg op kan.

Afgelopen jaar een aantal autoshows bezocht, en een paar mooie ritjes gemaakt. Het is genieten. De combinatie van sportief en comfortabel is erg goed. Je kunt er rustig mee cruisen, de stoelen zijn goed gevormd en hebben een dikke vulling waardoor het niet hard aanvoelt, wat vaak bij oudere Japanners wel het geval is. Het stuur ligt lekker in de hand, auto ligt als een blok op de weg, al merk je wel dat je met een wat grotere auto onderweg bent. Verbruik is niks van te zeggen, ongeveer 1 liter op 11 kilometer. Ik tank altijd V-Power.

Echt nadelen heb ik tot nu toe nog niet ontdekt. Auto bevalt mij simpelweg uitstekend.

Binnenkort gaat de Accord weer de stalling in om zijn winterslaap te doen. Volgend jaar probeer ik dit review bij te houden en uitgebreider te schrijven.