Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • Accord

Honda Accord 1.8i S (1997)

Business class

Honda Accord 1.8i S (1997)
  • Autotest
28 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Honda bracht vorig jaar een 1.8-motor uit voor de vernieuwde Accord. Geen wonder, want in de zakelijke middenklasse is deze motorisering erg gewild. Daarmee hoopt Honda een groter publiek aan te spreken. Lukt dat?

Honda heeft binnen heel korte tijd zijn Accord al een kleine face-lift gegeven. Met een goede reden overigens, want de vier jaar oude vertegenwoordiger van de zakelijke klasse heeft nu de moderne Honda-familieneus. Maar die aanpassing aan de huisstijl is niet 't enige: de 'dikkere' bumpers en de langs de grille naar beneden lopende lijnen van de motorkap maken hem dynamischer en eleganter. Kortom, de Accord kan er weer even tegen.
De 'business class' omvat veel serieuze tegenspelers voor de Accord. Het is dus in de zakelijke middenklasse voor Honda geen fluitje van een cent om de verkopen te verdubbelen. Temeer daar vrijwel alle concurrenten ook nog 1.8-versies kunnen aanbieden.
Ook wat dat laatste betreft heeft Honda actie ondernomen en een 1800 cc-motor voor de Accord gebouwd. Wie hoopte dat daardoor de prijs van de goedkoopste Accord gunstiger zou komen te liggen, blijkt inmiddels bedrogen uit te komen. De Accord 1.8 in de basisuitvoering kost precies evenveel als de oude 2.0-versie. De 1.8 S die we in deze vergelijking onder de loep nemen, kost zo'n 44.000 gulden, maar heeft wel een veel 'rijkere' standaarduitrusting dan de oude 2-liter. Eerlijk gezegd heeft Honda die 1.8 niet speciaal voor ons land ingezet. Hij is gemaakt omdat zo'n versie op sommige Europese markten een aanzienlijke besparing oplevert op belasting en verzekering.
Honda construeerde de 1.8 op basis van de beproefde aluminium SOHC tweeliter. Dit gebeurde door het verkleinen van de zuigerslag en had als voordeel dat er behalve een andere krukas geen grote investering aan te pas kwam. De 1.8 levert met 115 pk nu 16 pk minder dan de 2.0 en het maximum koppel daalde uiteraard ook: van 178 Nm bij 4800 tpm naar 158 Nm bij 4200 tpm.
De Honda sprint vlot naar 100 km/h, maar de elasticiteit lijkt iets tegen te vallen. Dat ligt niet zozeer aan de power, als wel aan de overbrengverhoudingen van de versnellingsbak. De motor is redelijk zuinig en opvallend stil, ook bij hogere snelheden. De transmissie is niet gewijzigd en het schakelen gaat dus als vanouds: exact en boterzacht.
De Accord heeft voor geventileerde en achter massieve schijfremmen, die bovendien (standaard) geassisteerd worden door ABS. De remmen werken progressief en het remgedrag is heel stabiel. De besturing gaat lekker licht. Je zou verwachten dat hij daardoor minder exact werkt, maar dat is niet zo. Bovendien is de bekrachtiging snelheidsafhankelijk, wat op hogere snelheden een steviger gevoel geeft dan bij lage.

Perfect weggedrag
De Accord heeft met zijn double wishbone-ophanging rondom een duidelijk overbemeten wielophanging voor z'n motorvermogen. Samen met een stevige demping zorgt die ervoor dat de auto lange snelle bochten neemt alsof het een GTI is. Hoe harder je een bocht ingaat hoe lekkerder hij zich 'zet' en het lijkt wel alsof hij wil pronken met zijn mooie neutrale weggedrag. Zo krijgt een niet zo spectaculaire, rustige auto onverwacht een extra dimensie: wie zin heeft, kan sportief een bochtje 'pikken' en lekker genieten.
De Accord is een lange auto, maar in het interieur vind je daar niet veel extra's van terug. De zit achter het stuur is prima in te stellen. De stoelen zijn in hoogte verstelbaar.
Achterin hebben de passagiers voldoende been- en hoofdruimte. Een middenarmsteun en hoofdsteunen zijn achterin standaard. Zowel de ruiten voor- als achterin zijn elektrisch bedienbaar. Daarmee is al duidelijk dat de uitrusting behoorlijk compleet is. Bestuurdersairbag, leren stuur, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare buitenspiegels, deelbare neerklapbare achterbankleuning (alleen bedienbaar vanuit de bagageruimte), interieurverlichting met vertraging, lichtzoemer, in hoogte verstelbaar stuur, van binnenuit ontgrendelbare kofferklep en benzineklepje, startblokkering, lichtzoemer - 't hoort er allemaal bij.
De Accord 1.8 kan vol vertrouwen de strijd aanbinden met gevestigde orde. De motor presteert zoals je in deze categorie mag verwachten. Geen spektakel, maar ook niet zo suf dat je steeds jaloers naar 2-literversies kijkt.

Signalement

Merk Honda
Model Accord 1.8i S
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.962

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.850 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 158 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.685 mm / 1.720 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,9 s / 19,0 s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda Accord
Honda Honda Accord
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Accord specificaties
  • Honda Accord occasions
  • Honda Accord video's
Advies en informatie
  • Honda Accord tests
  • Honda Accord gebruikersreviews
  • Honda Accord index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    3
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

    8
    • 17 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord (2009)

    Honda Accord (2009)

    3
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.0i Elegance Special Edition (2010)

    Honda Accord Tourer 2.0i Elegance Special...

    3
    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2007)

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2007)

    5
    • 4 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

    Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

    5
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.0i Sport (2008)

    Honda Accord 2.0i Sport (2008)

    10
    • 3 maart 2021
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Deze Honda Accord heeft een neus met een verhaal

    Deze Honda Accord heeft een neus met een...

    14
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Honda Accord Wagon SiR (1999) - In het Wild

    Honda Accord Wagon SiR (1999) - In het...

    19
    • 9 maart 2022
  • Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

    Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km -...

    • 3 januari 2022
  • Nieuws
    In het Wild: Honda Accord (2001)

    In het Wild: Honda Accord (2001)

    41
    • 24 januari 2021
  • Nieuws
    Honda Accord krijgt update voor 2021

    Honda Accord krijgt update voor 2021

    30
    • 12 oktober 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Honda Accord (5e generatie)

    Facelift Friday: Honda Accord (5e generatie)...

    74
    • 12 oktober 2018
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    187
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden