Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

autoreview

Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

Signalement

UitvoeringAccord 2.2i VTEC
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst170.250 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een aangename verassing, met werk aan de winkel

  • 169.000 km

Zo, wat heb ik gedaan.
Een beetje de vraag die ik mijzelf stel na de eerste volle dag in mijn nieuwe maar oude Accord uit 98. Een CE9 zou het moeten zijn. Weet jij veel. In principe wordt er niet geadviseerd een review te schrijven als je hem letterlijk nog maar net hebt. Maar ach, dit is een beetje anders wat mij betreft.

Na de verkoop van mijn andere Honda, een leuke EJ2 die zijn beste tijd heeft gehad, ging ik op zoek naar een sedan uit de jaren 90. Omdat ik weinig tot niets heb met nieuwe auto's besloot ik mijn blik objectief te houden maar wel met een voorkeur. Honda dus. Na veel kijken en eigenlijk zocht ik een ek3 sedan, kwam ik ineens bij dit type uit. Een forse sloep met een 2.2 motortje erin met het oude vertrouwde vtec systeem. Het is een automaat, en hij heeft roest. Maar ik ben als een blok gevallen voor dit ding. Het rijden is een absoluut genot, en met nagenoeg alle opties die je in dat jaar kon vinden in een Honda heb ik besloten er liefde in te gaan stoppen. De deal was snel gemaakt en ik ben eindelijk weer eens halsoverkop op een auto, na er al veel te veel te hebben gereden die niet aan mijn wensen voldeden. Ik denk dat deze krachtpatser een goede opknap beurt verdiend en ga dan ook zsm beginnen om de roest professionele aandacht te geven.

Dag 1, de kleine dingetjes

  • 169.000 km

Een oude Honda heeft vaak roest, maar als dit het enige is, en het valt te overzien dan blijven er weinig slechte dingen over.

Althans, dat is mijn mening.
De auto heeft een heleboel opties, waaronder elektrische stoelen, een schuif kantel dak, 4x elektrische ramen, electrische spiegels met verwarming, cruise control en airconditioning. En nu 23 jaar later werkt letterlijk alles nog vlekkeloos. Het interieur is in uitmuntende conditie, wat me ook zeker heeft overgehaald hier een pareltje van te gaan (laten) maken. Roest behandelen durf ik zelf niet aan, maar niks is doorgerot en gezien de goede deal die ik heb kunnen slaan is investeren geen probleem. De kleine dingetjes zijn het dakraam rubber, de ramen achterin zijn een beetje stroef (niks spannends) en er zit een scheurtje in de linker achter lamp.
Het is een beetje lastig veel informatie te winnen over deze Accord, maar ik weet dat er een f22z2 blok met 150pk en 200nm koppel in ligt die bij 5600 toeren op zijn best moet zijn. Deze brengt genoeg kracht om even aan te haken bij je voorganger of goed weg te komen na stilstand. Het zou zelfs 'maar' 9 seconden moeten duren, volgens de gegevens die ik gevonden heb. Maar ik wil er niet te gek mee doen.

Rit Duitsland

  • 169.000 km

Vol getankt en met veel zin om half 8 de auto gestart en onderweg gegaan naar de Moezel. Een rit van zo'n 500 km stelt helemaal niks voor deze bakbeest. Verbruik ligt op 1:13,2 en daar kan ik mee leven.

Wat een genot!

  • 170.250 km

Inmiddels ben ik alweer heen en weer gegaan vanuit de Moezel en heb ik dus al ruim 1000km achter de rug met de accord. Ik weet niet hoe ik het anders kan neerzetten, maar deze auto heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Hij zal even uitgelijnd moeten worden, maar los daarvan is het zo'n ideale wagen! Hij trekt ontzettend goed op, en het overschakelen gaat moeiteloos. Ik was helemaal geen fan van automaten, maar ik weet niet of ik voor dagelijks gebruik ooit nog iets anders wil😂

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens