Ferrari 328 GTS (1986)

autoreview

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf49.500 km
KM-stand laatst79.457 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Elke kilometer een feestje!

  • 79.457 km

Na jaren Japans gereden te hebben, van Cherry 100A tot Primera (2 x) en Almera, (ook 2 maal), heb ik in 2006 een Ferrari 328 GTS aangeschaft. Tot op heden bevalt de auto mij prima, hij wordt niet als dagelijkse auto gebruikt, dat is gezien de voorwaarden die de (klassieker) verzekering er aan stelt ook bijna niet mogelijk, maximaal 7500 km/jaar. De aanschaf van deze auto's valt mee, een beetje aangeklede middenklasser is even duur, wat het verschil maakt zijn de onderhouskosten. Reken op een 2500,- tot 5000,- per jaar. Onderdelen zijn ook niet duur, de distibutieriem kost bijvoorbeeld net geen 40 euro, het vervangen van beide riemen komt echter op een 1500 euro, en dat elke 3 jaar! Verder is het een uiterst betrouwbare auto gebleken in de afgelopen 30.000 kilometer. Problemen hebben zich niet voorgedaan, naast het reguliere onderhoud, olie, filters, bougies, banden, is hij niet in de garage geweest. Zelfs de bij Italiaanse auto's niet altijd betrouwbare elektrische systemen, doen het perfect, alles werkt nog als nieuw. Stuurbekrachtiging ontbreekt, dus parkeren en sturen op lage snelheid vereist nogal wat kracht. Het schakelen gaat,zoals bij elke Ferrari uit die tijd, (308, tot de 355), als hij nog koud is zwaar, de tweede versnelling is dan vrijwel niet in te schakelen, is de olie warm, dan gaat het perfect door het Ferrari- eigen- schakelpatroon. Het benzine verbruik ligt rond de 1:7,5, dat is goed te doen gezien het geringe aantal kilometers dat er per jaar wordt gereden. Inmiddels zijn we er 4 x mee op vakantie geweest, (Zuid-Frankrijk, Zuid Italië) en dan blijkt er nog verrassend veel te passen in de bagageruimte achter de motor. De auto is voorzien van een originele Schedoni kofferset, zodat elke centimeter wordt benut. Het rijden in een Ferrari is een ervaring apart, ook na 30.000 km. nog, je hebt altijd aandacht van medeweggebruikers, daar moet je dus wel tegenkunnen,parkeren is altijd een zoektocht naar een afgesloten (parkeer)garage of plaats en je hebt onderweg eigenlijk altijd aanspraak. Het rijden zelf is verslavend, de wegligging, de trekkracht, het geluid, de geur van warme olie en warme rubberslangen, elke kilometer is een feestje. Als hij 's avonds in de garage staat geniet ik nog vaak van de lijnen van de auto, het blijft een prachtig ontwerp. Zijn er dan geen echte nadelen? Houd rekening met de soms hoge onderhoudskosten, de ruimte in het interieur, hij heeft echt maar 2 stoelen en bijvoorbeeld geen dashboardkastje, het feit dat je je nooit anoniem door het verkeer kunt bewegen, en je moet beschikken over een af te sluiten parkeerplaats, de verzekering stelt dit meestal verplicht, bovendien wil je hem zelf ook niet buiten stallen, daar wordt hij tenslotte niet beter van. Maar dit alles weegt ruimschoots op tegen het bezit en het plezier dat deze auto je geeft. Dit is autorijden in zijn puurste vorm, het werkt verslavend, pure emotie! Het is een Ferrari!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.