Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest
Nek-aan-nek

Een cabrio-duel op het scherp van de snede, het heeft altijd iets onheus. Alsof je niet helemaal serieus bezig bent. Dat gevoel gaat op slag overboord wanneer je nek in de hoofdsteun wordt gedrukt van de Porsche 911 Turbo S Cabrio terwijl je neus in de uitlaten pulkt van de Ferrari F8. Oh, dit is serieus. Heel serieus.
Porsche versus Ferrari, het klassieke duel. Dit is Rocky XXI. Maar wacht, er is een plottwist. Tot voor kort was dit een verhaal van turbokracht in de Porsche tegen atmosferisch geweld in de Ferrari. Maar sinds de 488, waarvan de F8 een doorontwikkeling is, is Ferrari overstag gegaan en krijgt de V8 ondersteuning van een turbo. Ook bij Porsche is de receptuur intussen gewijzigd. Alle 911’s van de generatie 992 zijn drukgevoed. Wanneer dan de Turbo
met hoofdletter in de 911-catalogus opduikt, dan moet het wel heel bijzonder worden.
Die turbo-rush maakt zowel bij Porsche als bij Ferrari een pak extra paarden los. Laten we even de Ferrari nemen. De laatste atmosferische optie in de 458, tot 2015, bracht 570 pk uit de 4,5-liter V8. Daar kon Porsche met de 991-generatie Turbo S 560 pk tegenover plaatsen, wat je nek-aan-nek noemt. In de F8 maakt het vermogen een sprong naar 720 pk uit een 4,0-liter V8. Hallo, Porsche? De nieuwe 911 Turbo piekt bij 580 pk. Gelukkig is er nog de Turbo S, die met 650 pk het gat met de Ferrari kan beperken tot 70 pk. Dat is fors. Game over voor de Porsche, toch?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

Ferrari F8 3.9 V8 HELE | Daytona Racing Seats | Veel carbon! | Lift | Camera | Alcantara int. | Pass. display
- 2021
- 6.483 km

Ferrari F8 3.9 V8 BTW Auto HELE 720pk DiamondWheels/CarbonSeats/JBL/FullCarbon
- 2022
- 2.762 km

Ferrari F8 3.9 V8 HELE Lift | Daytona | Carbon | Prijs incl. BPM €409.500,-
- 2022
- 3.500 km