Citroën C15 E 14 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C15 E 14 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Het hondenhok op wielen
- 150.000 km
Daar stond hij dan...schandalig en zielig en de buurt vroeg mij of ik iets te maken had met dat wrak (ik heb auto's als hobbie). Tja en 2 grote honden een Labrador en een Hollandse Herder op de leren achterbank van mijn Alfa 164 was het niet echt. Honden springen in de sloot en dan in de auto enz. En dus zat ik al enige tijd te denken aan een Combo, Inca of Caddy en toen kwam dit ding voorbij. Gerollerd door een blinde die zijn verfroller in het zand had laten vallen en vervolgens de kinderen met stift de auto liet versieren. Nu was er ook nog een bestelbus geweest welke ertegenaan gereden had en met zijn trekhaak de hele voorkant ervan getrokken had. Ik stopte de eigenaar een briefje onder de ruitenwisser. Die dacht dat de dader van de schade zich gemeld had. Nee, het was een koper met een schroefje los, ik dus. Het was niet logisch en niet te verklaren maar voor 250 euro was ik de eigenaar van de meest zielige auto ooit. Welnu hij heeft me 3 maal laten staan inmiddels en er is nog steeds veel kapot. Maar we zijn er hartstikke blij mee. De Alfa blijft schoon nu, de honden mogen ravotten en toch gewoon hup in de bak. En het ding rijdt lekker en zuinig. Het spartaanse heeft me gelijk helemaal betoverd. Het is gewoon een handige auto en ook nog een pittig autootje. Ha ik trek veel dikke auto's eruit als het moet want het weegt maar 900 kg en heeft korte versnellingen. Goed als het regent maakt het plaatwerk zoveel lawaai dat de radio harder moet, lol. Maar hij rijdt werkelijk leuk, verslavend leuk. Hij liet me staan omdat het ontstekingsmodule defect was, ik hem eens leeg gereden had en een defecte koelslang hebben we ook nog gehad. Het wagentje start en loopt en ziet er niet uit. Wat ik allemaal al gedaan heb? Bumper vervangen en knipperlichten vervangen, uitlaat vervangen, spatborden voor vervangen, bougies vervangen, olie bijgeschud. Vorige eigenaar heeft de luchtfilter vervangen en nieuwe olie en filter erbij gegegeven maar het olieverversen moet nog. Deze Citroen roest nog echt zoals we dat kennen van vroeger. Dus ook flink wat ml en tectiel erop gespoten en begonnen met schuren van het idiote rolwerk. Wat bleek: deze auto was eerst een rijdend kunstwerk, zeg maar een echte hippie (eend) als is het geen eend meer. Nou ja het heeft nog veel kenmerken van de Akadiane dat wel. Dus het schuren moest door vele lagen kleur. Eigenlijk wilde ik hem legergroen maken maar nu denk ik toch om hem gewoon zo goed mogelijk wit te rollen. Maar ik heb nog best wel wat werk aan dit vehikel. Schuren, koppeling vervangen, steekassen vervangen, kunststofbeplating vervangen, slangen vervangen, radiateur vervangen. De nieuwe apk zit er al op, raar maar waar. Vanaf nu kan hij enkel beter en mooier gaan worden. Ik heb nog geen moment spijt van mijn aankoop al was ik met een Inca beter af geweest gezien de kosten en de moeite. Van de andere kant is de C15 heeeel zeldzaam geworden en krijg ik heel veel complimenten over deze auto. Raar maar waar. Ik ben er helemaal gek op en wil hem in orde maken. Enne, heel veel van deze wagen is doordacht merk ik nu tijdens het gebruik. Hij is spartaans maar toch door zijn simpele doordachtheid en constructie ook weer confortabel. Neem bijvoorbeeld de vering. Bij volle belading knijp ik mijn billen samen bij een drempel maar het is dan alsof ik een vliegend tapijt heb. Dat kan toch alleen Citroen! Verbruik is 1 op 16 tot 1 op 18. Ik rij dan over het algemeen ook rustig al is het wel eens leuk om een auto eruit te trekken die me verveelt. Nadeel is er ook. De wagen trekt op de een of andere wijze bumperklevers aan. Het slaat nergens op want ik trek ze er gewoon uit maar ergens hebben mensen iets in hun hoofd van die wagen moet ik opduwen, opjagen. Heel bizar. Dus kijk ik niet meer zozeer in mijn achteruitkijkspiegel maar tuf gewoon verder zoals een Franse boer met een schaap achterin dat zou doen. Ja ik ben echt in mijn nopjes met dat voertuigje dat er niet uitziet! Zou er best een tweede naast willen hebben...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.