Citroën Berlingo (2002)

autoreview

Citroën Berlingo (2002)

Signalement

UitvoeringBerlingo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst159.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bevindingen

  • 142.000 km

Auto is sinds Augustus 2009 in mijn bezit. Mijn echt eerste auto in Nederland aangezien ik de Ford Falcon in Australie gekocht had (zie die review op mijn profiel of zoek op 'ford scorpio').

Het betreft een grijs kenteken versie, dus met lekker veel bagageruimte.

Ik ben momenteel nog student aan de HTS autotechniek te Arnhem en ben heb mijn vertrouwen in het OV allang laten varen. Ik moest en zou een auto gaan rijden en prijstechnisch gezien zo goedkoop mogelijk.
Ik rij de auto op naam van het bedrijf thuis en dus niet particulier (scheelt een hoop). Moet minimaal 10% 'zakelijke' kilometers rijden per jaar. Daar kom ik wel aan, maar moet wel altijd een rittenadministratie bijhouden.

Ik zocht eigenlijk een VW Caddy TDI, maar die waren stuk voor stuk duurder dan een vergelijkbare Berlingo HDI. En het moest uiteraard een Turbo-dieseltje zijn, want als student zijnde, wil je wel nog een béétje pit in je bakkie hebben.

So the Berlingo HDI it was, de 2.0 90pk welteverstaan.
Motor is lekker vlot. Niet super snel, maar het voldoet. Hij heeft wel last van een turbogat vóór de 2000tpm en na 3000tpm is de fut er alweer uit. Geen brede 'powerband' dus.
Huisgenoot rijdt een Polo 9N 1.4 TDI 55KW en die houd ik tot 120km/h bij. Maar daarboven begint ie iets te veel last van de luchtweerstand te krijgen en loopt de Polo op mij uit. (een 1.4 3-cilindertje! :S)
Veergedrag is lekker comfortabel met franse slag, maar de standaard bestelwagen-bandjes van Michelin zijn te hard en maken de auto op korte oneffenheden te stoterig.
Afgelopen winter maar winterbanden aangeschaft. Deze zijn echter voor een Berlingo 4x4 bedoeld en zijn een paar maten te groot(195-65-r15 ipv 175-65-r14). Hier heb ik achteraf geen spijt van gehad, want de auto ziet erdoor een heel stuk dikker uit en de wegligging en veergedrag zijn nu echt subliem te noemen.
Qua uitrusting laat ie nog wel wat te wensen over(CV, el.ramen, airco en ABS ontbreken). Als student mag ik natuurlijk niet klagen
maar je verwacht toch meer van een auto uit 2002...
vooral het abs zou standaard moeten zijn op deze auto. De remmen zijn erg bijterig en moet je zachtjes doseren. heb al vaak genoeg meegemaakt dat de remmen blokkeerden en heb daardoor een aanrijding gehad (zelfstandig gerepareerd, alleen cosmetische schade).

Problemen tot nu toe:

-interieurverlichting weigert vaak dienst (corrosie contactpunten)
-Linker voorveer afgebroken(!) (schijnt een bekend manco te zijn)
-koplampverstelling links hapert af en toe (elektrisch)
-Rechterachterwiel licht gecupt (waarschijnlijk reservewiel geweest)
-auto valt soms gewoon uit. Dit gebeurt wanneer je gaat afremmen en dus van het gas af gaat. zodra je stil sta en het rempedaal loslaat, zakt het stationair toerental eenmalig zo laag, dat ie gewoon uitvalt (?) Weet iemand hier toevallig meer van? Heb verhalen gehoord over de koppelingskabel?

Conclusie: Leuke bestelwagen, goedkoper dan een caddy en de in- en uitstap is heerlijk door de hoge zit (ja, zelfs een jonge knul als ik kan dat waarderen).
Hdi motor is een aanrader. Zuiniger, moderner en sneller dan de oude 1.9D.
Als toevoeging zou ik andere banden monteren voor extra comfort.

update

  • 151.000 km

Ik ben inmiddels een dik jaar eigenaar van dit ding en moet zeggen: Het imago van "Franse Meuk" maakt ie HELEMAAL WAAR...

heb inmiddels al een hele zoot onderhoud aan het ding moeten doen.

inmiddels vervangen:
**zat een tik in het distribie gedeelte**
-Krukaspoelie
-Spanrollen
-Distributiesnaar zelf (nog ver VOOR het interval)

-Voorbanden
-Remschijven en blokken voor
-Remvoeringen achter
**Remmen piepten als een malle en zijn vervangen, maar piepen doet ie nog steeds. Al 2 keer aan toe laten afdraaien maar piepen nog steeds verholpen. Maar zijn wel GOED ingeremd**

Uiteraard besef ik ook dat dit allemaal dingen zijn die bij het normale onderhoud van een auto horen. Maar ik heb inmiddels wel dik meer dan de aanschafprijs aan onderhoud aan het ding gespendeerd.

ik ben toe aan iets anders...

Het is tijd.....

FUR DEUTSCHE GRUNDLICHKEIT!!!

update: verkocht

  • 159.000 km

auto is inmiddels bijna een jaar geleden verkocht. voor te weinig geld, dat wel....

Ik ben overgestapt naar een belastingvrije Mercedes-Benz 260E. Kan zeggen dat ik de binnenruimte en instap wel mis. Maar qua rij-souplesse en rust aan boord kan de berlingo helaas niet tippen. Laat staan de bouwkwaliteit en prestaties...

eindeboordeling: BETER DAN EEN CADDY! Mits goed onderhouden een aanrader!

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.