BMW 325i Touring High Executive (2007) #2

autoreview

BMW 325i Touring High Executive (2007)

Signalement

Uitvoering325i Touring High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst262.451 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijdt heerlijk

  • 181.000 km

Sinds 2017 ben ik in het bezit van een BMW 325i Touring met heerlijke ZF Steptronic automaat. Mijn vorige auto was een VW Passat waarmee ik allerlei problemen had; ik hoop dat mij dat met deze auto enigszins bespaard blijft, maar alles valt en staat met onderhoud.

De auto zit heerlijk dankzij de sportstoelen met opblaasbare lendensteunen en ook het iDrive systeem vind ik lang niet zo moeilijk te begrijpen als dat men in den beginne van het systeem deed vermoeden. De auto stuurt (als je uit een VW komt) redelijk zwaar, maar het voelt goed.

Wat mij tegenvalt is de ruimte. Ik rijdt dan nog in de Touring, hoe gaan mensen met een sedan op vakantie inclusief vrouw en kinderen? Wat voorheen allemaal in de kofferbak van de VW ging moet ik nu zaken thuis laten liggen en de extra ruimte van de touring alsnog compleet benutten.

Wat scheelt er aan?
De ABS pomp (5DF0 foutmelding) ging (was) kapot. Deze is na het zien van een filmpje op youtube relatief eenvoudig te repareren. Kosten bij de dealer zijn snel 1800 euro (abs pomp vervangen) maar de lokale garage heeft hem gemaakt voor 150 euro.

Een lampje van de kentekenverlichting is kapot gegaan en ik heb inmiddels 1 liter olie toegevoegd aan de zes cilinder.

Daarnaast heb ik de remschijven+blokken laten vervangen voor 33cm discs van Bosch. (beide voor) voor +/- 250 euro.

Ik kan deze auto aanraden als je geen 10-duizenden kilometers per jaar moet rijden want met 1/9.5 is hij niet zuinig. Ik rij per jaar ongeveer 13.000 dus ik neem het voor lief.

Resumerend
Een lekkere rijders auto die als een blok op de weg staat.
Niet zuinig, wel pittig. Niet groot maar voor nu nog groot genoeg.

Twee jaar later

  • 211.500 km

Een korte update over de BMW - hij rijdt prima
wel heb ik de airco laten bijvullen en heb ik 6 bobines en bougies laten vervangen want in mei dit jaar liep de auto 's ochtends erg beroerd en bleken er bobines defect te zijn. Toen heb ik direct ook vier nieuwe banden laten monteren Goodyear 4 seizoenen runflat.

Ook heeft de auto één middag bij een BMW dealer doorgebracht vanwege een terugroepactie. Kennelijk kon een stroomkabel van de kachelaanjager doorbranden. Deze is vervangen.

Ook heb ik afgelopen jaar 2 liter olie moeten toevoegen. Acceptabel aantal voor 15.000 kilometer.

In vergelijking met de vorige VW Passat uit 2005 een verademing.

3,5 jaar later

  • 223.000 km

In de afgelopen anderhalf jaar is er praktisch niets kapot gegaan behalve de bekabeling tussen de radio antenne en de radio. De breuk komt vaker voor en zit in een een rubberen slang tussen de kofferbakdeksel en carrosserie aan de rechter kant. Ik heb dit zelf kunnen repareren door de kabels aan elkaar te solderen. Nu echter slechter nieuws want helaas is de koppakking lek. De auto gaat naar de garage voor een nieuwe koppakking omdat ik nog wel even wil doorrijden met de auto. De diverse kwaaltjes en nu de koppakking zorgen er wel voor dat ik ga nadenken over de bouwkwaliteit mede overwegende het feit dat ik nooit hard rij of het blok 's ochtends direct hard laat werken.

Rijdt nog prima

  • 231.588 km

De BMW rijdt nog prima. Heb weliswaar vorig jaar groot ouderhoud gehad en allerlei onderdelen moeten vervangen. Kleppendekselpakking. Een titanium schroef van deze deksel, oliefilter, olie, schokdempers, koelvloeistof, etc.

Auto gaf aan dat de remblokken toe waren aan vervanging echter eenmaal in de garage bleek dat ooit iemand had gerotzooid met de sensor en de stekker waarmee deze was aangesloten. Stekker gemaakt. Probleem weg.
Remblokken waren zelf nog prima.

Er begon een nare rammel te klinken vanonder de auto. Ook bij stationair. Bleek een beugel te zijn waarmee de uitlaat vast zit aan de auto. Het klinkt nogal ernstig maar het bleek een los zittende schroef te zijn. Quick fix

Zo af en toe moet er een liter olie in. Maar niet meer dan 1 liter per half jaar / 8000 KM.

Weer wat jaren verder

  • 262.451 km

Sinds de laatste update zijn er wat ontwikkelingen geweest. Naast kleine zaken zoals nieuwe ruitenwissers en sporadisch een lampje (achter) heb ik de auto een aantal malen moeten uitlijnen.

En zat een scheur in een velg; deze is vakkundig door een specialist gelast. Ook zijn er twee banden vervangen (achter) deze hadden erg veel camber en waren versleten aan de binnenkant. Ook is de camber van 2,5 naar 1 procent gezet.

De accu begaf het. Het bleek de originele accu te zijn die na 15 jaar de geest gaf. Nieuwe accu laten plaatsen nadat de ANWB mijn auto had gestart met een booster. In de zomer van 2023 een groot onderhoud laten doen.
Interieurfilter, oliefilter, voorbanden, etc. laten vervangen.

Problemen:
De sportstand van de automaatbak werkte wel; maar handmatig schakelen niet. Wel omhoog niet omlaag. Ook merkte ik op dat er enkele lampjes niet werkten bij de pook. Waaronder N en D. Op internet gezocht en het blijkt dat bij de E90/91 de bedrading nog wel een kapot gaat. Dat was bij mij ook het geval. Klein beetje demontagewerk en solderen was de oplossing. Ook heb ik een keer 0 radio ontvangst gehad. Wederom draadjes kapot (tussen achterklep en chassis aan de rechter kant). Solderen is wederom de oplossing.

Echt grote defecten zijn er niet geweest met motor of automaatbak. Wel kleine zaken die relatief zelf simpel zijn op te lossen. Bijvoorbeeld een BMW logo dat losliet op de kofferklep.

Toch best nog wel tevreden met deze auto. Wel aan het uitkijken naar iets wat ietwat zuiniger is. Want ik doe mijn best, maar haal 'maar' 1/10,7.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.