BMW 116ed (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 116ed |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 119.600 km |
Motor inlopen
- 2.500 km
Van de baas mocht ik een nieuwe auto uitzoeken en ik laat me dat nooit een tweede keer zeggen. De vorige auto die ik onder mijn kont kreeg was onder de oude policy, namelijk "hier is een auto, doe het er maar mee." Op papier een leuke wagen, maar in de praktijk geen feest.
In onze autolijst werden constant zo'n 15 modellen beschikbaar gesteld. Op zich niet verkeerd, maar na mijn ervaring met Opel viel al bijna de helft af als opvolger. Na wikken en wegen tussen de Golf, Leon, 1 serie en 308 bleef ik toch iedere keer mijn hoofd omdraaien bij het zien van de BMW.
Op naar de dealer! Samen hebben we binnen budget een prachtige configuratie gemaakt die volledig naar mijn wens was. Eenmaal in het bestelproces bleken een hoop opties (die ik best wilde betalen) niet te mogen volgens de nieuwe policy en zodoende werd het een standaard uitvoering volgens onze policy, maar een heel bijzondere samenstelling volgens de dealer. Even kort maar krachtig; business pakket (navigatie, prettig lcd onder toerenteller, parkeersensoren, telefoonvoorbereiding); "ergonomische stoelen"; leuk kleurtje, en eco motor. De dealer heeft nog een keer of 3 gebeld of ik niet een andere auto wilde met meer opties voor minder geld maar het mocht niet van de baas.
Uiteindelijk is mijn wagentje geleverd op stalen velgen met lelijke wieldoppen, maar ik was blij met waar ik het meeste tegenaan keek; het interieur. Na stevige instructie mocht ik hem inrijden met nadruk dit te doen onder de 2500 toeren. Braaf dat ik ben heb ik me hier keurig aan gehouden en ik zag daarbij ook vrij geregeld op de snelweg m'n brandstofgebruik wegzakken tot rond de 1 op 25. Ik was verbaasd!
700 km: Even een halve minuut blijven zitten in de auto na een half uurtje rijden om te antwoorden op de binnengekomen berichtjes tijdens de rit. "Airbag storing" Ga langs de dichtstbijzijnde dealer. Net monopoly! Dezelfde dag weer terug gereden en niets aan de hand. Merkwaardig, maar zal wel komen bij de eerste inspectie. Twee dagen later hetzelfde verhaal; even na het uitzetten van de motor blijven zitten, en jawel; "airbag storing". Toch even langs de dealer. Keurig een vervangend model meegekregen en zo mijn auto twee dagen kwijt geweest. Uiteindelijke reparatie van zo'n 2000 euro, maar uiteraard gewoon garantie. Toch jammer!
1600 km: Jawel, de eerste deuk. Van mijn leven, en dat in een net nieuwe auto.. Prima reparatie uitgevoerd, niets van te zien. Uiteraard wel weer een paar dagen de auto kwijt geweest. Wederom in een Astra gereden. Dit keer een 1.3 van het schadebedrijf. Wat ben ik blij dat ik dat niet meer hoef te doen! Daarbij maakt de veel lichtere motor het niet aangenamer.
2500 km: Ingelopen motor, gewend aan de auto en nog steeds gelukkig met m'n keuze. Als 23-jarige mag je dan ook niet klagen.
Bij wat vlotter rijgedrag komt de auto aardig goed mee, enkel in de 6e versnelling in laag toeren is hij niet vooruit te branden met 116PK. Terugschakelen is in de randstad af en toe wel meer noodzaak dan eigen wil en past niet echt in mijn noord nederlandse kalme tempo. (Het kan echt! Jong, BMW en rustig rijden.)
Het mooie verbruik heeft inmiddels een iets reëler gemiddelde opgeleverd van 1 op 20,5. Top wagentje ondanks de beren op de weg.
Eerste beurt
- 29.500 km
Na een half jaar en een hoop onbezorgde kilometers mocht hij weer eens terug naar het thuisfront. De eerste beurt heeft ie verdient! Groningen - Botlek retourtjes zijn de kleinste ritjes niet, maar deze wagen maakt het wel een stuk aangenamer. Zeker wanneer dit een keer of 3 per week moet.
Vrienden, kennissen en familie reageren allemaar verbaasd en vermoeden dat ik een hoop geld verdien, dat is blijkbaar nog steeds het imago maar ik had het graag kunnen bevestigen. Helaas... Toch, ondanks het imago is de auto niet perfect en is hij alweer een paar dagen uit de running geweest voor een schadeherstel. Een Fiat Stilo met flink wat meer PK's kon de achterbumper niet hebben en dat is niet erg goed gefixt. Dit had de dealer beter gedaan vermoed ik.
Ondanks de schade en het herstel is de auto met vlag en wimpel door de keuring gekomen en met de frisse beurt kan hij er weer 30.000 kilometer tegenaan.
Dat het optiepakket beperkter was dan waar ik op gehoopt had, blijkt geen ramp. De navigatie goed genoeg om niet vervelend te zijn, alle knoppen zitten op de gevoelsmatige, juiste plek maar een beetje meer pit in de motor zou geen overbodige luxe zijn. Het zuiden van het land vraagt om doortrappen!
1 Jaar oud en de tweede beurt
- 60.000 km
Het tweede groot onderhoud bevestigd mijn vermoeden dat de geclaimde 30K kilometers niet helemaal realiteit zijn. Ik heb nog even gereden met de melding dat ik nu toch echt wel naar de dealer moest voor een beurt omdat die al X kilometers geleden verwacht werden. Geen probleem volgens de dealer en dit bleek het geval. Dit maal zonder schade tussen de beurten in weer zonder enig probleem door de keuring.
Dik tevreden met mijn wagentje. Wel piept de richtingaanwijzer wat ze niet hebben geconstateerd. Dat is dan wel weer logisch gezien ik me heb laten vertellen dat BMW rijders deze over het algemeen niet gebruiken.
Het verbruik heeft met flink doorjagen een stabiel gemiddelde gekregen van 1 op 19.1. Hier is hij met geen grootmoeder gedrag of autobahn meer vanaf te krijgen. Erg netjes voor de hoeveelheid stadsritjes en een iets zwaarder geworden voet.
Twee jaar en een beetje
- 119.600 km
Mijn beoogde 60.000 kilometers heb ik afgelopen jaar niet gehaald, al is hij wel goed gebruikt. Ook maximaal beladen en zwaar weer heeft hij goed getrotseerd. De relatief lichte motor blijft het enige echte minpuntje, maar daar kom ik met geen mogelijkheid omheen in de lease. Een hoop gewicht vervoeren is geen enkel probleem en het verbruik blijft trouw op 1 op 19.1 staan. Zal het display ooit inbranden?
Wat me enorm opvalt aan dit model, is dat ik weinig last heb van zijwind en dat goede banden een hoop doen. Het blijft onder alle omstandigheden een fijn karretje en ik baal er zelfs al van dat ik deze wagen na de lease (vanwege de hoge MRB) niet op eigen naam kan hebben.
Enig matig puntje wat ik me momenteel kan verzinnen is de voorruit. Tot twee keer toe heb ik veel gedoe gehad door steenslag en ik vermoed dat dit flink wat schade kan aanrichten doordat het raam redelijk rechtop staat. Bij vergelijkbare modellen als de Golf, Leon of 308 liggen de ruiten allemaal veel vlakker. Wellicht maakt dat het beter.
Met nog 30.000 kilometer te gaan, en dus nog een half jaar tot het eind van de lease beginnen meestal de kriebels wel te komen om te gaan zoeken naar een waardige vervanger. Tot mijn eigen verbazing heb ik daar nog geen last van gehad en overweeg ik zelfs om deze wagen nog wat langer te rijden in een gunstigere bijtellingsregeling dan de nieuwe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 118i High Executive * M Sportpakket * HIFI * Live cockpit * Head-up * PDC * LED *
- 2020
- 94.235 km

BMW 118i Executive Edition 140 pk | dealer onderhouden | navigatie | sportstoelen | led koplampen | apple carplay | BTW
- 2020
- 74.308 km

BMW 120i Executive | Keyless start | Koplampen adaptief | Lichtmetalen velgen 18"
- 2018
- 108.903 km