BMW 116d Efficient Dynamics (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116d Efficient Dynamics |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 3.800 km |
De Beierse Baby zes snort vrolijk over vaderlandse
- 3.800 km
Een leaseauto kiezen, wat nu? Ga ik voor een zo laag mogelijke bijtelling of voor een zo hoog mogelijke fun factor?
Die beslissing viel snel. Prive heb ik me voortbewogen in een keur aan BMW's. Nu mijn baas mij vriendelijk doch dringend verzocht om in een auto van hem te gaan rijden, leek terug gaan naar de Kadett-klasse me geen goede optie.
Toch heb ik het wel even geprobeerd. Kandidaten waren onder andere de Ford Focus (niet slecht) en een Kia Cee'd sportswagen (ook niet slecht maar de dealer maakte er een ratjetoe van.)
Oh, wat had ik graag in een Mazda 3 gereden. Maar helaas, die vond de lease maatschappij niet leuk. Tja. Toen ben ik toch maar gaan kijken bij BMW.
Maar goed, een leuke BMW is duur en mijn leasebudget kent er niet voldoende rek voor. Ik wilde een 118d, maar dat was sowieso niet mogelijk. Hmmm. Dan maar een 116d proberen.
Ik had mijn ernstige twijfels bij de driepitter, maar de proefrit deed mijn gedachten veranderen: Dit is een BMW; zelfs met zo'n halve 6 onder de kap!
Na de aflevering voelde mijn nieuwe bolide (Alpine wit, Centennial High executive) stug en sloom aan.
Het advies van de dealer om vooral NIET in te rijden maar meteen gas te geven, heb ik vriendelijk in de wind geslagen. De eerste 2000km kreeg het blokje het niet zwaar.
Maar daarna is het gas er ongenadig opgegaan.
Een 116d (EDE, ook dat nog) leek me een hele teleurstelling na mijn 320d en mijn eerdere F20 118d. Maar niets is minder waar.
Okay: Je hebt wat minder power...
Okay: Even supervlot inhalen betekent 1 of 2 verzetjes terug.
Maar...
Het is een uiterst soepele automobiel met nog steeds alles wat een BMW zo leuk maakt:
-Super snedig stuurgedrag
-Een onderstel om te zoenen
-Dood en doodstil
-En toch met verrassend veel power voor een opgevoerde brommobielmotor.
Tot nu toe mankeert er niets aan de auto en lijkt het onderstel van de LCI een verbetering t.o.v. het vorige model F20.
Het verbruik is bijzonder laag, zelfs al bij deze nederige kilometerstand. Ik rij ongeveer 1:23 en naar verwachting wordt dat nog zuiniger als de vorstperiode voorbij is.
Ik ga jullie hier op de hoogte houden van dit monstertje en zal zo nu en dan even inloggen om de vragen te beantwoorden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.