Audi S7 Sportback 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S7 Sportback 4.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 208.000 km |
Aankoop S7
- 200.000 km
Als autoliefhebber al veel auto's gehad afgelopen jaren. Toch nog nooit een V8, tot nu. Bijna alle auto's die ik heb gehad waren 6 cilinders. Van een Dodge Magnum, naar een BMW tot aan Audi.
Hiervoor had ik een Audi A7 met een 2.8 FSI. Altijd al gek geweest op het mooie model van de auto. De A7 heb ik toen verkocht en heb enkele maanden in een A6 met een 3.0 Supercharged motor gereden. De A6 had 300PK, wat eerlijk gezegd al ruim voldoende is. Maar toch, een V8 (met 2 turbo's en 420pk) is natuurlijk qua beleving heel anders.
De auto aangekocht met 200.000 km op de teller met een kleine schade aan de front. Historie is wel bekend van de auto, altijd netjes elke 15.000 KM een beurt gehad.
Na wat te hebben geïnformeerd over de 4.0 V8T motor blijken er vaak turbo's te overlijden doordat een zeef in de carter verstopt raakt. Ik als iemand die niet rustig kan rijden als niet alles in orde is met een auto wilde dit zsm bekijken of dit bij deze auto ook gaande was. Gelukkig ben ik zelf handig en doe het meeste zelf.
Dit is niet zomaar een operatie omdat de hele voorkant van de auto af moet, ook moet de halve motor gedemonteerd worden door de onlogische constructie. Tijdens deze werkzaamheden de turbo's kunnen inspecteren, en ja hoor: te veel speling op de assen van de turbo's. Deze heb ik dus moeten vervangen.
Dit heeft geresulteerd in een behoorlijke onderhoudsbeurt. Zo ongeveer heeft dit 30 uur gekost aan werkuren. Tegelijkertijd meteen de carterventilatie aangepakt (onderdeel van 300EU), sensoren, kleppen en diverse pakkingen en o-ringen. Ook is de luchtfilter, motorolie, versnellingsbakolie, DSG olie en multiriem vervangen. Ook is de accu vervangen.
Het front is ook meteen gespoten, geheel blacked out met een honingsgraad grill. Enkele onderdelen waren beschadigd dus moest enkele delen nieuw kopen.
Om de V8 goed tot zijn recht te laten komen is er ook een RVS catback HMS Performance uitlaat gemonteerd. Het systeem bevat een vacuum klepsysteem om stil en behoorlijk luid te kunnen rijden.
Ook wat andere leuke dingen zijn gedaan, zoals S7 projectoren in de deuren.
Opvallende opties van de auto:
- Massagestoelen
- Bang and olufson
- Gelaagd/geïsoleerd en getint glas
- Soft close deuren
- Front and backup camera
- Keyless entry
- Stoelverwarming (voor + achter) en koeling
- Full led lampen
- Lane assist
- Grootlichtassistent
- Adaptive cruise
- MMI +
- Luchtvering
- Noise cancellation interieur
- Exclusive interieur
- Dimmende spiegels (binnen en zijspiegels)
- 6 piston brakes
En nog veel meer..
In eerste instantie de auto goed tot zijn recht brengen, dus netjes en in orde maken. Voor de rest nog geen wilde plannen.
Zelf heb ik ook Vagcom/VCDS in huis waarmee ik enkele modificaties heb gedaan. Bijvoorbeeld activatie van piep tijdens ontgrendeling van de auto. Verlagen van de luchtvering. Deactivatie van het alarm van de gordelverklikker. Boost van turbo, olie temp en shift timer activeren in de tellers, omdat ik graag de olie temp in de gaten wil houden voor als je af en toe hem even op zijn staart wil trappen. Achterlampen mee laten branden met DRL. Start stop default op UIT. En nog een paar nuttige dingen.
Update
- 205.000 km
De auto doet het nog altijd perfect. Na de grote werkzaamheden in voorgaande bericht zijn er absoluut geen problemen bijgekomen. Er resteren nog enkele restpunten, wellicht pakken we dat op kort termijn aan.
Ook even nieuwe foto's geupload.
Nieuwe velgen
- 208.000 km
Nieuwe foto's geplaatst, dit i.v.m. montage van andere velgen onder de auto: RS6 Performance (origineel) 21 inch, 9.5 breed. Voor de rest rijdt de auto nog steeds goed, geen bijzonderheden! Tot nu toe nog nooit olie hoeven bijvullen.
Ervaring na 8.000 km
- 208.000 km
Een alleskunner, dat is wat de S7 bijna is. Ik zeg bijna omdat de kofferbak wel erg lang en breed is, maar niet hoog. Stel je wilt een grote hondenbench kwijt dan zal dit niet lukken. De bank kan echter wel geheel plat. Ook is deze auto ingericht als een 4 zitter. Een 5e persoon past er wel in maar deze zal geen gordel tot zijn/haar beschikking hebben. Doordat deze auto de comfortstoelen heeft met massagefunctie en 18-delig instelbaar, zit je ook erg lekker. Op lange afstanden zal je geen rugpijn krijgen. De stoelen achterin hebben ook stoelverwarming en climate control. Voor een volwassene achterin zal de hoofdruimte kantje boord zijn. Als men 1.90M is zal diegene het plafond raken. Daaronder is het best te doen.
Ik rij met de koude starts en plankgas stukjes erbij gemiddeld 1 op 8.2 vanaf mijn volledige eigenaarschap (8000 km), dat is dus ook met de stukken erbij dat ik aan het "spelen" ben en koude starts in de winter. Als ik naar het werk rij en gewoon cruise, dan kom ik geregeld uit op 1 op 11,5. Met een normale rijstijl kan je dus best zuinig rijden. Maar goed wie koopt een V8 om altijd rustig te rijden? Ik niet...
De motor heeft tot 2000 toeren zelfs meer power dan de meeste auto's. Elke rit kan je afronden tot 2000 toeren dus, ook invoegen op de snelweg wil gemakkelijk. Met cruisen maakt de motor erg weinig toeren. bij 80 km/h maakt de motor 1200 toeren. De motor schakelt dan ook in 4 cyl modus, waardoor deze als een 2.0TFSI fungeert ineens.
De auto is bijna te verfijnd door onze vrienden uit Duitsland. Beleving heb je pas als je echt heel aso rijdt, dit vind ik wel jammer. Als je normaal rijdt en iets doorrijdt dan gaat dit veel te makkelijk. Alles wordt weggefilterd. Ook is de isolatie van de auto zo goed dat zelfs met het kleppensysteem open wat nagenoeg straight pipe is, je dit niet eens luid hoort in de cabine.
Voor een audiofiel kan ik de bang & olufson aanraden, dit gaat zo hard dat je je oren kunt laten suizen zonder vervorming en helder geluid. Wel heb ik voor extra diepe bass nog een eigen subwoofer erbij ingebouwd.
Elke bezoeker thuis geeft complimenten over de auto, eigenlijk het eerste wat de meesten opmerken: "wat heb je een mooie auto", dus dat is wel een compliment voor de auto, hij valt in smaak.
Eerlijk gezegd raad ik deze auto niet aan voor de "normale" persoon, aangezien reparaties enorm duur kunnen zijn. Omdat ik zelf handig ben durf ik het wel aan. Vervanging van turbo's wat je vaak ziet bij deze auto's kan tot wel 10.000 euro kosten bij een dealer. Je leest ook vaak bij de DSG dat de mechatronic kapot gaat, dit is mijn 3e Audi met de versnellingsbak, zelf nog nooit problemen gehad. Dit kan je echter ook een paar duizend euro kosten als dit mis gaat. Stel je voert het zelf uit dan bespaar je ook weer behoorlijk. Vervanging van remmerij kan ook wat kosten, aangezien het 400MM remschijven zijn. Motorsteunen dempen de 4 cyl modus van de motor, echter gaat deze dempfunctie vaak stuk, wat bij mij ook het geval is aan één kant. Je merkt een hele lichte trilling in 4 cyl modus, dus ik laat het eerst zo, aangezien het minimaal storend is. Dat onderdeel is 600 a 700 euro, en dan moet die er nog in. Probleem is dat dit niet zomaar lukt. De motor moet iets opgetakeld worden voordat dit lukt.
Korte ritten laat ik de auto ook voor staan, ik wil tenminste dat de olie temp wel de 80 a 90 graden bereikt na een rit. De motor heeft veel tijd nodig om op te warmen, er zit 8 liter olie in en het koelvloeistof gaat door een heel groot circuit, inclusief de versnellingsbak.
Wat ik het meest fijn vind aan de auto:
- de looks
- comfort op lange ritten
- altijd vermogen tot je beschikking
- zeer goede audio (bang & olufson)
- massagestoelen
- een heerlijke v8
- alles is kwalitatief gemaakt
Nadelen
- reparaties zijn duur
- zware auto, dus dure wegenbelasting (1920KG, 103 EU p/m)
- bijna te comfortabel, waardoor beleving soms ontbreekt
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A7
Uitgelicht aanbod

Audi A7 Sportback 2.8 FSI Pro Line+ Automaat Leer Bose Xenon Camera
- 2013
- 207.937 km

Audi A7 4.0 TFSI S7 quattro ABT / Nederlandse auto met NAP
- 2014
- 142.308 km

Audi A7 Sportback 4.0 TFSI RS 7 quattro 560PK | Ceramic | Panorama | HUD | B&O Sound | Luxe Leder | Dealeronderh. | DAB+ |
- 2013
- 86.079 km
Lees ook

Dodge Challenger SRT Demon 170: 1.040 pk!

Rolls-Royce zwaait Wraith uit met speciale editie

Test Alpina B4 Gran Coupe - Als je een M3 met stijl wilt, of een M4 Gran Coupe mist

Hyper-exclusief: Pagani Huayra Dinamica Evo

Dit is de Ferrari Roma Spider
