Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 190.903 km |
KM-stand laatst | 219.033 km |
Een onverwachte upgrade
- 191.008 km
Ruim een maand geleden heb ik een goede bekende van mij nog geassisteerd met het uitzoeken/aanschaffen van deze specifieke auto.
Echter, door verloop van omstandigheden, ben ik nu zelf de trotse eigenaar geworden van deze dikke, vers in Oktober 2020 uit Zuid-Duitsland geïmporteerde Audi A7 3.0 TFSI.
_________________________________________________
Aankooptips:
Mocht je zelf ook geinteresseerd zijn in een A7, kijk dan naar de diverse "Aankoopadviezen" van AutoBlog en Autovisie (Sorry AW, julle hebben deze nog niet gecovered), maar ik zal mijn eigen aandachtspuntjes even neerzetten:
Waar je met name op moet letten zijn o.a. het volgende:
__* Mechatronic van de versnellingsbak:
Dit is het brein van de DSG-7 bak. Check in de onderhoudshistorie of deze al is vervangen. Want het is eerder de vraag 'WANNEER' deze kapot gaat dan 'OF' deze er ooit de brui aan gaat geven. Reparatie zit rond de 1000,- euro.
__* Bandenprofiel:
Non-Quattro TDI's eten hun voorbanden voor ontbijt, lunch en diner. De Quattro's slijten gelijkmatiger over vier wielen, maar bijna met dezelfde regelmaat. De meesten zijn overigens verkocht op 19 of 20 inch wielen. Besef dat een nieuw bandje van een knap A/B merk (altijd even bandentests lezen) je al snel 150 tot 250 euro per stuk kost. Een auto met goed profiel is daarom al snel 1000,- euro meer waard!
__* 3.0 TFSI - Algemeen:
Dit is een van de betere/betrouwbaardere S-performance motoren die Audi gemaakt heeft sinds de aloude 1.8 Turbo. Een goed linkje om te lezen als je een 3.0 TFSI wil kopen: https://www.shopdap.com/blog/post/common-issues-with-3-0t-supercharged-tfsi-audi-engines1.html
__* 3.0 TFSI - Onderdrukpomp aan de voorzijde van de motor:
Deze is gemakkelijk bereikbaar en kost je 150 euro excl. montage. De pomp wordt aangedreven door de nokkensas. Als deze pomp dus vastloopt door slijtage (oftewel bij hogere kmstanden of slecht onderhoud) kan je nokkenas door midden breken met alle motorische gevolgen van dien! De pakking tussen pomp en motor wil ook wel eens lekken en dan krijg je zo'n vieze olieboot aan de onderzijde.
__* 3.0 TFSI - De Supercharger:
Deze heeft zijn eigen olie. Zorg dat deze volgens de service voorschriften is ververst. Staat het niet in de historie; voer het dan z.s.m. uit. Deze wil je niet hoeven vervangen.
__* 3.0 TFSI - Roetvorming inlaatkleppen:
Een standaard kwaal voor alle direct ingespoten motoren. Maar doordat de inlaatpoorten niet schoon "gewassen" worden door een brandstof/lucht mengsel, raken na verloop van tijd de kleppen vervuild met roet en kan de motor slechter gaan lopen. Dit wordt mede veroorzaakt door de PCV (Positive Crankcase Ventilation) klep, die oliedampen uit de bovenzijde van het motorblok weer terugleidt naar de inlaat. Deze oliedampen koeken uiteindelijk aan tegen de inlaatkleppen. En oudere (pre-2012) typen PCV kleppen lieten meer olie door dan ze zouden moeten (met name bij volgas waarbij een groter vacuum ontstaat). Nieuw type PCV monteren en "walnut blasting" is de enige remedie.
__* "Halve" S-line uitvoeringen:
Er zijn veel 'vertokkiede' A7's in omloop. Vooral de goedkope in Duitsland hebben hier last van. Een auto die volledig S-line is uitgeveord BEHALVE de voorbumper of achterbumper bijvoorbeeld, kan je eigenlijk wel van uit gaan dat deze auto een schadeverleden heeft gehad. Lekker laten staan dus. Als de vorige eigenaar al geen geld over had voor het knap laten herstellen van de auto, hoef ik je vast niet uit te leggen hoe het met de staat van onderhoud gesteld is.
______________________________________________________
Dan verder met mijn eigen ervaringen:
Ik heb zelf nooit dit model overwogen (Eigenlijk eerder naar S5 Sportbacks en Mercedes CLS-en gekeken). Maar de "Shitting Dog" van Audi eigenlijk nooit in het lijstje voor laten komen. Terwijl deze toch echt een behoorlijk stuk meer 'premium' en 'up-to-date' voelt dan die twee, voor praktisch dezelfde prijsrange (sub -20k).
Een BMW 5-serie f10 had een optie kunnen zijn maar daar rijden er al een aantal van rond in mijn omgeving. En tevens heb ik nog niet zo veel 'geluk' gehad met mijn afgelopen BMW ervaringen...
Vooral het interieur is in mijn ogen een grote stap vooruit t.o.v. de S5 en de CLS. Vooral de CLS vind ik erg conservatief en oubollig. Met name op het gebied van het multimediasysteem. Die 'tablet' van de facelift W218 vind ik echt verschrikkelijk. Die in de S5 is inderdaad softwarematig identiek aan de A7. Maar toch, hoe kinderachtig het ook klinkt, de gimmick van het automatisch opklapbare scherm voegt iets toe.
Ik moet bekennen: Ik heb er nog geen eens 100km mee gereden maar kan alvast het e.e.a. concluderen:
1: Het rijdt echt fijn: Soepel, vlot, stil en gemakkelijk.
2: Giga kofferbak die, op de hoogte na, nagenoeg gelijk is aan die van een A6 Avant welke in aanschaf duurder is dan dit.
3: Volgens mij is deze nog niet gechipped (gokje). Ik heb het gevoel dat mijn GTO nog steeds sneller is. Maar daar zal t.z.t. verandering in komen :)
4: Technisch in top staat: Mechatronic is al vervangen, Supercharger heeft tijdig zijn services gehad, diffs ook, maandje terug heb ik zelf nog de onderdrukpomp vervangen :). Boekjes zijn netjes ingevuld en de auto is volledig dealer onderhouden. Tevens ook nagevraagd bij de desbetreffende dealers. En extra bonuspunten: A-merk banden! = bewijs van goed onderhoud.
5: Optisch ook in topstaat. Helaas is de Zuid-Duitse komaf af te zien aan o.a. het achterste subframe en schroeven van de bodemplaatbevestigingen. Deze vertonen beide aardig wat roest en verdienen nog wat aandacht deze zomer.
6: Wat is ie groot! Godsallejezus wat een slagschip! Draaicirkel van een zeecontainer ook. Ik heb in genoeg E-segmenters gereden, maar dit is gewoon formaatje Q7 voor het gevoel.
7: Verbruik volgens de boordcomputer schommelt rond de 1:10. We hebben tot nu toe rustig gereden, met hier en daar kortstondig 'uitproberen'. Verdeling binnen/buitenwegen: 50/50.
Tot Later! Dan hoop ik ook iets inhoudelijker te kunnen reageren!
Een (ietswat) onverwachte zware pil
- 199.112 km
Een aantal maanden terug begon de motor van de A7 bij koude start een rateltje te geven. Ik had hier al over gelezen en in een TSB (Technical Service Bulletin) van Audi zelf stond ook vermeld dat bij een ratel van minder 3 seconden er geen actie ondernomen hoeft te worden.
Indien de ratel langer aan zou houden dan de aangegeven 3 seconden wordt er geadviseerd om beide kettingspanners te vervangen.
Bij ons begon de ratel langzamerhand langer te duren dan de 3 seconden en ging dat in sommige gevallen zelfs gepaard met een onconstante stationairloop en schudden van het motorblok bij koude start. Echter, zonder een foutmelding in de ECU.
De zware pil van dit verhaal is: het complete motorblok moet uit de auto worden gedemonteerd aangezien de distributieketting zich aan de achterzijde van de motor bevind.
Sinds de motor er dan toch uit moet, begint bij mij persoonlijk dan het "while you're in there" -syndroom op te komen.
Onderaan de streep stonden dus ook beide motorsteunen, de PCV klep, thermostaat, pulleys en multiriemen op de bestellijst bij AutoDoc, naast de benodigde ketting/spanner/geleider-sets (dealer) en allerlei andere bijkomende pakkingen, keerringen en boutjes. Totaalprijsje voor dit alles: een kleine 1700 Euro. :) Jep, manuren komen daar nog bij.
Gelukkig voor mij zijn mijn eigen uren voor mij 'gratis'. Maar een dealer of professionele garage rekent voor dit alles zo een kleine 40 uur. Reken maar uit wat er ander nog bij had gekomen.
Aan de eventuele toekomstige eigenaar van deze auto kan ik alvast zeggen:
je mag me op je blote knietjes dankbaar zijn dat ik deze klus op mij genomen heb...
Voortbordurend op het "while you're in there"-syndroom heb ik besloten om ook de inlaatkleppen te inspecteren, gezien de supercharger er voor demontage toch af moet.
En BOY! Deed de wondere wereld van Directe Inspuiting even een boekje open! Zoals te zien op de laatste fotos waren de kleppen en inlaatpoorten al erg zwart en had er zich, in krap 200.000km tijd, aardig wat koolstof opgehoopt aan de uiteinden van de klepstelen. Stel je voor wat voor carnage dit kan aanrichten in je motor als dat afbrokkelt.... :S
Met wat geduld, voorzichtigheid, specifieke tools en juiste (EGR) cleaner waren de inlaatpoorten weer bijna als nieuw. Geen wanut blasting nodig!
Op het moment van typen ben ik nog wachtende op de onderdelen. In de tussentijd ben ik al stiekem aan het window shoppen van motorische upgrades. Een goede basis is er straks tenslotte voor gelegd....
Tot bij de volgende update!
Motor weer spatzuiver
- 200.180 km
De A7 rijdt inmiddels weer een kleine 2 maanden (en 1000 km) en ik kan bevestigen dat de motor weer loepzuiver draait. Geen koude start ratel (zelfs geen miliseconde), geen gebibber meer tijdens stationair en uiteraard de extra souplesse door de klepreiniging. Het geeft ook een fijn gevoel wetende dat de conditie van de motor intern weer tiptop in orde is.
Nu de wintermaanden hun ingetreden gaan doen, heb ik de plannen voor wat uiterlijk vertoon (remklauwen spuiten, velgen poedercoaten, verlaging, kleine wheelspacers) even in de ijskast gezet. Evenals het chippen van motor en bak, wat ook alweer snel een kleine 1000 euro zal moeten kosten.
Voorlopig voldoet de auto uitstekend in zijn huidige staat, en is hij rap zat. En een RS7 zal het nooit worden, en moet het ook niet worden.
Het verbruik tot nu toe schommelt nog steeds tussen de 1 : 10 en 1: 11. Ritten van gemiddeld 30+ km en 60% snelweg kilometers. Ik ben van het type rijder die zich niet bij elk stoplicht hoeft te bewijzen, maar wel gemiddeld 10% harder rijdt dan het geldende maximum.
Echter, vanwege de huidige brandstofprijzen die de mentale barriere van 2 euro per liter overstijgen, heb ik besloten om een TT Roadster (2000) ernaast aan te schaffen op LPG. Niet de meest ideale winterauto, maar hij kwam toevallig op mijn pad, en het is in ider geval geen erge straf om vanuit de A7 over te stappen naar de TT. Daar waar de Spark gewoonweg veel te traag en basic is.
De Spark zal dan ook binnenkort het veld ruimen nadat ik een beurtje heb uitgevoerd en hij online staat.
Wat het lot van de A7 gaat zijn, weet ik nog niet. Voorlopig blijf ik nog even genieten van deze fantastische bolide. Puur voor wanneer je jezelf weer even wil verwennen met rust, souplesse en luxe is het fijn dat hij er staat.
En uiteraard staat het natuurlijk gewoon gaaf op de oprit :)
Maar... Het kan natuurlijk zo zijn dat hij ooit plek zal maken voor een echt (4/5 pers.) kanon zoals een C63 AMG estate, RS4 Avant of iets in die richting.
De meest logische keuze is natuurlijk gewoon die vermaledijde W124 eens af te maken en daar een Turbo kit op te schroeven... Dan heb je ook een 4-persoons kanon, tegen oldtimertarief haha :D
Wintersport overleefd
- 205.607 km
De planning was om met de TT naar Oostenrijk op wintersport te gaan begin Januari. Echter begon de startonderbreker ervan kuren te vertonen waardoor wij het vertrouwen in de TT ietswat hebben verloren. Zeker voor zo'n verre reis. Zodoende hebben we toch maar de A7 gepakt naar Fieberbrunn. Dan maar niet goedkoop op LPG. Gelukkig zijn de Benzineprijzen in Oostenrijk vergelijkbaar met die van Luxemburg :)
Een ruime 3 tankbeurten waren nodig voor de rit heen en weer. Met een totale afstand van 1976 km komt dat neer op een gemiddeld verbruik rond de 1 op 9,5. Niet verkeerd als je nagaat dat we voor het overgrote deel toch een kruissnelheid van 180 km/h aan hebben gehouden. Daarboven begon het windgeruis ietswat oncomfortabel te worden. Maar het windgeruis bij 180 is als de TT bij 100 km/h... Zo'n gek idee wat het dus nog niet om de A7 te pakken naar Oostenrijk!
Ik heb eenmalig de 230 km/h aan kunnen tkken, waarna er iemand verschrikkelijk begon te zeuren en mauwen naast me dat het allemaal te hard ging. Zucht... Vrouwen... :|
Maar hier is dat ding natuurlijk wel voor gemaakt; in luxe en comfort grote afstanden afleggen op hogere snelheden, met Quattro als kers op de taart voor de gladde en besneeuwde situaties, die we overigens enkel op de heenweg hebben gehad een beetje.
Over de besneeuwde situaties gesproken: De zoektocht naar passende wintersloffen bleek zo gemakkelijk nog niet! Ik had mijn zinnen gezet op twee gebruikte setjes 18 inch incl. velgen op Marktplaats waarbij expliciet "Banden maar 1 seizoen op gereden! ZGAN!" stonden. Echter bij aankomst bij de eerste zaten twee van de vier banden op de minimale diepte van 4,5 mm. Afgekeurde troep dus. De tweede aanbieder heb ik daarna maar gebeld met expliciet de vraag om de milimeters. Bleek dat die dezelfde profieldiepte had op zijn set. Stelletje ezels... "één seizoen" ammehoela! Ik hoop dat ze zich een keer goed hard stoten aan hun kleine teen...
Enfin, verschil in profieldiepte met Quattro auto's is natuurlijk uit den boze ivm slijtage in het differentieel en de versnellingsbak.
Ik moest echter snel schakelen aangezien de keuze om met de A7 te gaan een last minute beslissing was, een have week voor vertrek.
Gelukkig vond ik een andere advertentie waarbij vier stuks 20 inch Toyo Snowprox banden los werden verkocht, van een man die zijn V90 had ingeruild op een XC90. De banden waren maar echt een half seizoen oud, met DOT**20 code en werden aangeboden voor dezelfde prijs als die andere 18 inch setjes incl. velgen.
Enige nadeel; ik kon 2 dagen voor vertrek nog even 4 stuks platte banden gaan verwisselen op mijn huidige velgen... :(
Gelukkig heb ik mijn eigen bandenapparaten, en was het klusje in een uurtje gepiept. Zodoende kon ik toch in 'stijl' op de 20 inch bling-bling-ers de sneeuw in, daar waar al het 'plebs' het op zwart staal of 17 inch crisiswielen moesten doen. haha!
Althans, dat ik wat ik mijzelf voor hield wanneer ik door een plas pekelwater reed, en bij aankomst in het hotel met lede ogen moest aanzien hoe goor en bepekeld de auto was geworden door de rit erheen...
Al met al kan ik concluderen dat, hoewel de brandstofkosten bijna de 350 euro aantikten voor het retourtje, ik absoluut geen spijt gehad van de keuze voor de A7 op wintersport. Hij heeft zijn strepen verdiend, en mag dus nog even blijven.
Tevens, de motor heeft geen slag gemist en is dat voor mij een bevestiging dat ik goed werk heb afgeleverd :D
Ik laat de foto's de rest doen :)
Fluitend door de APK en extra schoeisel gekocht
- 210.334 km
De A7 mocht voor het eerst in ons bezit voor de APK aangezien de auto bij import een 2 jaarlijkse APK termijn had ontvangen.
Zoals verwacht geen enkele opmerking of aandachtspunten. Mooizo.
Gemiddeld verbruik tot nu toe zo'n 1:11. We rijden over het algemeen rustig maar rijden lekker door eenmaal op de snelweg. Lang niet slecht voor een slagschip van 1800 kg, 300 PK en vierwielaandrijving!
Daarnaast heb ik een zoektocht gestart naar een interessante set 20 inch lichtmetalen velgen voor de winterbanden. Maanden lang Marktplaatst afstruinen deed mij concluderen dat je minimaal 5 a 600 euro moet meebrengen voor een redelijke set (gebruikte) wielen met de juiste ET-waarde, maar dan wel met verkeerde of opgesleten banden en bijna altijd wel wat stoeprandschade...
Toen kwam ik erachter dat ik via via een mooie set Porsche Boxster Spider / Panamera -stijl velgen (reproductie, maar wel van Duitse makelij) kon kopen voor 600 euro. In een relatief gedurfde tint brons-grijs. Dus zodoende; maar gekocht. Deze kwamen netjes verpakt binnen, puntgaaf, inclusief 20 nieuwe wielbouten en naafkapjes. Mega blij natuurlijk.
Nog geen dag later; Een setje 20 inch SQ5 / Q5 S-line wielen die op marktplaats gezet waren voor maar 200 euro! En op maar 20 minuutjes rijden.
Uiteraard met de ruggengraat van een kwal uit de Noordzee toch maar die kant op gereden en gekocht.
Nodig? Nee.
Leuk om te hebben? Uiteraard! :)
Nu ben ik in dubio welke van de wielen het moeten gaan worden deze winter. Ik heb van beide sets twee wielen gemonteerd om te zien welke het mooiste staan. Maar ik vind beide wel wat hebben.
Dus nu laat ik het afhangen welke het snelst verkocht zullen zijn.
De reproductie wielen heb ik online gezet maar lijkt weinig animo voor. Gek, want de maten zijn echt perfect voor het C7 chassis. De kleur komt alleen niet echt goed tot zijn recht onder een zwarte auto i.m.o.
De SQ5 wielen heb ik nog niet online staan maar daarvan is er een waarvan nog een spaak de lak bijgewerkt moet worden.
Laatste twee afbeeldingen ter informatie :)
Ideale wintersportwagen, Of toch niet helemaal?
- 216.018 km
Zojuist zijn we weer wedergekeerd van een Wintersport in Oostenrijk. Het retourtje Gerlos heeft de A7 nu ook weer probleemloos doorstaan.
Gezien we deze keer met zijn vieren gingen, was de A7 bittere noodzaak. Daarnaast heb ik nog steeds niet de Cruise Control van de TT gefixed. Dus verre van ideaal op zo'n lange rit...
Wat ook verre van ideaal was, was dat 1 van de 3 medepassagiers een naam hoog te houden had met het "overdadig veel inpakken". Eenmaal bij ons op de stoep bleek daar (nog) weinig van waar te zijn (met dank aan haar vriend). Al met al bleken de voorgaande weken aan voorbereidingen en regelwerk van o.a. de originele Audi dakdragers en Thule dakkoffer onnodig te zijn geweest en pastte (op het nippertje) toch alles in de A7. Op de heenweg moesten wel een aantal tassen tussen de voeten, en op de achterbank, maar dat was een klein offer voor het verbruik, cruise snelheden, reistijd en bovenal; comfort vanwege het windgeruis met zo'n glimmende grafkist op je dak...
Achja, gelukkig hebben we de foto's nog :)
Tussentijds onderhoud is er ook nog even geweest. Een standaard beurtje waarbij de olie en filters zijn vervangen, en heb ik de remmerij vervangen voor Ferodo performance schijven en blokken. De remklauwen heb ik toch maar gecoat in een subtiele en niet zo schreeuwerige kleur zilver. Het is ten slotte geen S7 of RS7...
Wat mij echter aan het denken heeft gezet was het feit dat ik diverse A6 en S6 Avant tegen kwam van en naar Gerlos. Ook allemaal met bagage tot het dak opgestapeld. Maar allemaal zonder de extra bagage tussen de voeten en achterpassagiers...
Toen dacht ik wel; misschien toch maar even rondkijken voor een S6 Avant met 4.0 TFSI BiTurbo v8?
Ik kan de voor de A7 reeds aangeschafte sets wielen gewoon 1 op 1 overzetten. En daarnaast; Ik ben mijn persoonlijk gemiddelde van 2 jaar ownership ten slotte nu voorbij ;-)
Wordt vervolgd!
Verkocht, en vervangen!
- 219.033 km
Ik moet toch eerlijk toegeven dat ik de A7 met gemengde gevoelens van de week heb verkocht. De daklijn, stance, S-line pakket rondom, stoere LED koplampen, en de brons-grijze velgen eronder.... Er stond wel echt wat. Van tevoren nooit gedacht dat ik de A7 ooit zo mooi zou vinden.
Daarnaast, is het (na de distributieketting) de beste en meest betrouwbare auto geweest die ik tot nu toe gehad heb.
De A7 is mee gegaan met een jonge Audi liefhebber die de algehele (nieuw-)staat kon waarderen. Altijd fijn om te zien dat je auto naar een goed adres gaat. Zeker als je er zo veel tijd en aandacht in hebt gestopt als ik.
Dan rest natuurlijk nog de vraag: Waarom en What's next?
Daar kan ik kort over zijn: Zoals in bovenstaand verslag te lezen was, heb ik toch besloten om voor een S6 Avant te gaan. Deze heb ik weten te vinden het oosten van het land, en komt bij een eigenaar vandaan met nagenoeg dezelfde insteek als ik: Technisch goed onderlegd, aandacht voor goed onderhoud, oog voor detail en een lekker nuchtere en realistische instelling.
De deal was snel gesloten, de auto mocht mee voor een faire prijs, en ik heb weer een dikke slee met vier ringen op de neus.
Maar dan + 2 cilinders en +2 turbo's....
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A7
Uitgelicht aanbod

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line S Plus Aut. | 2x S-Line | Schuifdak | Adaptieve Cruise | Bose Sound | Xenon | NAP |
- 2011
- 158.952 km

Audi A7 Sportback 2.8 FSI Pro Line Org NL
- 2011
- 155.188 km

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI 300pk Automaat Quattro S-Line Dealer OH Schuifdak/Bose/Navi/Leer/Alcantara/Xenon/Led/Standkachel/Pdc/Lmv19"
- 2012
- 151.645 km