• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Audi A7

BENZine

Gebruiker
Blijkbaar vind niemand het de moeite waard om een topic te openen van de gisteren gepresenteerde nieuwe Audi A7? Bij deze dan:

2p4yqp4b43wn.jpg

rriyyz6b3qj4.jpg

a7dyfn1bvl13.jpg

5ltycw3b33y0.jpg

rfgy1r0b1hs5.jpg

ifgy1vkb1e27.jpg

Ik vind hem er beter uitzien dan de oude A7, iets frivoler, minder zakelijk, en iets minder de "gebogen rug". De voorkant heeft dezelfde te brede "uitgetrokken" grill die ook de A8 heeft, beslist niet mooi naar mijn mening (n).

Maar dan het interieur, dat ziet er zowaar gezellig uit! Heel anders dan we van Audi gewend zijn, dat kille en zakelijke lijkt verdwenen. Heel benieuwd hoe het er IRL uitziet, maar de foto's zijn veelbelovend. Eigenlijk vind ik het mooier dan het dash van de 5-Serie met het vrijstaande beeldscherm, in de Audi (waarschijnlijk straks ook in de nieuwe A6) is alles mooi geïntegreerd. Wel weer veel glanzend zwart (net als in de A8) wat er nogal krasgevoelig uitziet, ook dat moet ik eerst eens in het echt zien. Maar nogmaals, veelbelovend (y).

BENZine

Gebruiker
q3myzklblwzo.jpg

jeyysfjbdvzg.jpg

kd2yyyzbwgx7.jpg

Na de geheel nieuwe Audi A8 presenteert Audi – uiteraard voorafgegaan door een lange teasercampagne – de tweede generatie van de A7. Vandaag zien we de auto eindelijk in vol ornaat!

Audi staat niet bepaald bekend om z'n spannende ontwerpkeuzes, maar kiest liever voor de behoudende, evolutionaire weg. De eerste A7 was daarop een uitzondering en verbaasde in 2010 vriend en vijand met z'n langgerekte vijfdeurs koetswerk, sterk aflopende daklijn en extreem lage, bijzonder gelijnde kont. Met de nieuwe A7 slaat Audi echter weer de evolutionaire weg in, want de auto lijkt sterk op z'n voorganger. Audi mixt de kenmerken met het 'oude' design met een flinke dosis nieuwe A8. Dat resulteert in (nog) strakkere lijnen, een brede, vijfpuntige grille en een doorlopende achterlichtpartij.

Kleiner
Opmerkelijk is dat de nieuwe A7 niet groter, maar zelfs nipt kleiner is dan z'n voorganger. Met een lengte van 4.969 mm, breedte van 1.908 mm en hoogte van 1.422 is het verschil minimaal, maar het model is toch echt 5 mm korter, 3 mm smaller en 2 mm lager dan het uitgaande model. De wielbasis groeit wel flink en neemt met 12 mm toe naar 2.926 mm. Behalve meer ruimte brengt de MLBevo-basis waar de nieuwe A7 net als de A8 en de toekomstige A6 op rust, de nodige gewichtsreductie met zich mee.

Ook aan de binnenzijde verwijzen veel elementen naar grote broer A8. Het bijzonder strakke en glanzende geheel wordt opgeluisterd door twee touchscreens. Dat betekent dat ook hier de centrale MMI-knop, die jarenlang toegang bood tot het infotainmentsysteem, verdwijnt. Het grootste scherm meet 8,6 inch. Uiteraard is ook het instrumentarium digitaal.

Net als bij de A8 zijn de autonome functies van de A7 ondergebracht onder het AI-(ai)label. Wie de AI-knop indrukt én de juiste pakketten selecteert bij het samenstellen van de A7, kan zodoende de auto zelfstandig in en uit een parkeervak of garage laten rijden Dat kan ook op afstand, door de functies aan te sturen met een smartphone-app. Daarnaast komen er pakketten beschikbaar die de auto afstand laten houden en op de rijbaan houden.

Zoals dat gebruikelijk is bij de hoger gepositioneerde Duitse merken, valt er veel te kiezen voor de A7-koper. Behalve de eerder aangehaalde gradaties van 'autonoom' rijden zijn er bijvoorbeeld ook liefst vier verschillende onderstel-opties. Naast de standaard stalen veren kan er gekozen worden voor een sportonderstel, een onderstel met instelbare dempers en luchtvering. Ook vierwielbesturing behoort tot de mogelijkheden.

Één motor
Opvallend genoeg is er nog niet veel te kiezen op motorengebied. De A7 Sportback is er alleen met de 3.0 V6 TFSI, een motor die Audi in het persbericht overigens nog niet met de ietwat verwarrende nieuwe typeaanduiding omschrijft. Het blok levert 340 pk en 500 Nm en dat levert een 0-100-sprint in 5,3 seconden en een top van 250 km/h op. Een zeventraps automaat en quattro-vierwielaandrijving zijn standaard bij deze motorisatie. Audi belooft dat er vlak na de introductie meer benzine- en dieselmotoren in het vat zitten. Tijdens de introductie kregen we bovendien een glimp van een plug-in hybride-A7 te zien, dus ook die versie lijkt eraan te komen. De Audi A7 is vanaf medio november te bestellen. De eerste exemplaren worden begin volgend jaar geleverd.

bron: Autoweek

funf

Gebruiker
Het exterieur vind ik wel mooi, echt een verbetering ten opzichte van de vorige. Sowieso bevallen de nieuwe Audi’s me qua ontwerp wel. Bij het interieur twijfel ik. Wat mij betreft is dit wat te onrustig en vlekgevoelig. Ik vind het simpelweg minder mooi dan in de A8. In het vergelijk met de 6 GT zou ik qua uiterlijk voor de A7 gaan, qua interieur vind ik de BMW beter.

straatos

Gebruiker
Ziet er meer uit als een grote A5 sportback, minder als de "poepende hond" zoals de vorige A7 wel eens is omschreven.

Wat een ongelooflijk drukke bedoeling in dat interieur. Gezellig wil ik het ook niet omschrijven, het is vooral "veel".
Het meest vervelende lijkt mij nog wel een touchscreen voor de climate. Je ziet aan dit soort fratsen dat de autofabrikanten de meest vreemde routes bewandelen in onderscheidend vermogen (al waren ze niet de eerste en volgen er ongetwijfeld velen), maar ergonomie niet voorop staat. Ik heb onder het rijden veel liever een fysieke knop (eigenlijk ook tijden het stilstaan) wat mij veel directer en fijner input geeft over mijn handelingen.

Het exterieur is in orde. Ik vond de kont bij de vorige A7 nooit echt mooi. De voorkant juist wel. De kont is nu wat anoniemer en doorgaans geworden, terwijl het excentrieke van de voorkant verdwenen is. Duidelijk een ontwerp wat ik eerst in het echt moet zien.

BENZine

Gebruiker
funf zei:
In het vergelijk met de 6 GT zou ik qua uiterlijk voor de A7 gaan, qua interieur vind ik de BMW beter.

p90260742_highres.jpg

ifgy1vkb1e27.jpg

Tja, voor beide valt wat te zeggen. Het BMW dash is in totaliteit rustiger, maar het vrijstaande scherm vind ik een storend element wat in de Audi mooier is opgelost.

funf

Gebruiker
Ik ben bevooroordeeld, want dat interieur van de 6 is exact zoals ik het heb besteld. Dat scherm stoort mij niet zo.

funf

Gebruiker
Mij valt overigens op dat de middenconsole in de A7 niet symmetrisch is. Dat stoort mij.

BENZine

Gebruiker
Door de vele metaal-accenten oogt het Audi-dash wel meer blingbling, door de matte houtaccenten oogt het in de BMW rustiger. Benieuwd naar wat er straks allemaal te kiezen valt, met deels hout zal het er in de A7 ook al heel anders uitzien.

Lancia Lover

Gebruiker
Wat mij vooral opvalt en stoort zijn de grove naden van beide dashboardkastjes. Met name die links onder het stuur is wel erg grof uitgevallen.
Verder een mooie auto.(y)

BENZine

Gebruiker
Voor een Audi zijn de naden inderdaad vrij grof. Dit dashboard ziet er dan ook totaal niet uit als een Audi-dash zoals we dat kennen (heel strak maar tevens koel en zakelijk), maar had eigenlijk evengoed een BMW dashboard kunnen zijn. Sfeervoller, iets naar de bestuurder gedraaid, en minder klinisch.

Wulp

Gebruiker
Eerste ingeving bij de kont van "bah" maar eigenlijk vind ik het wel wat hebben. Tenminste onderscheidend en een beetje apart. Van de zijkant vind ik de heupen en lijnen ook echt wel geslaagd. Ook is die dunne chroomrand om die grille veel beter te pruimen dan dat logge bij de A8

Interieur op zich mooi maar de bovenkant met die roosters deed me denken aan een Toyota Auris en dat vind ik echt wat gedateerds hebben: https://media.autoweek.nl/m/4fpyi24b4eq3.jpg

Wulp

Gebruiker
Blijkbaar vind niemand het de moeite waard om een topic te openen van de gisteren gepresenteerde nieuwe Audi A7?

Aantal reacties valt me sowieso vaak tegen in deze rubriek. Komt vast doordat mensen kunnen reageren op de homepage. Maar juist op het forum vind je vaak goeie updates, meer foto's van andere uitvoeringen, kleuren enz

BENZine

Gebruiker
Ja, ik vind hem ook best mooi. En stukken exclusiever dan de oude A7, die heeft wat mij betreft niets bijzonders te bieden.

Met houtinleg oogt het dashboard al een stuk rustiger dan met metaalinleg. En dat rode kleurtje staat hem ook heel goed!

funf

Gebruiker
Bij Audi kennelijk wel. Ik vind het wel mooi gedaan, net zoals destijds die dynamische knippers en matrix led.

Driver 69

Gebruiker
Hier een lange video over de A7: https://www.youtube.com/watch?v=UrEn2SI77oE

Qua design niet mijn ding, maar ieder z'n meug.

Alleen die kermisverlichting (te zien aan het begin) :confused:. Dat een serieus merk als Audi zich hiertoe verlaagd.

Skodarno

Gebruiker
De Duitse merken draaien sowieso door met hun verlichting, ik vind het allang geen porum meer. BMW in mindere mate.

Guest
Maar dan het interieur, dat ziet er zowaar gezellig uit!

Vind je? Ik vind het erg jaren 60 futuristisch. Een beetje hoe ze in de jaren 60 een ruimteschip in 2000 in gedachten hadden, kijk eens naar de film 2001 A Space Odyssey, dit zou daar zo inpassen :D
Ik weet nog niet of ik m mooi vind, of juist niet, daarvoor moet ik hem in het echt even bekijken. De vorige a7 vond ik de enige mooie audi.

RobEU

Gebruiker
Lancia Lover zei:
Wat mij vooral opvalt en stoort zijn de grove naden van beide dashboardkastjes. Met name die links onder het stuur is wel erg grof uitgevallen.
Verder een mooie auto.(y)

Ik vind heel de auto eigenlijk veel te grof. Reusachtige wielen en dito naden bij de bumpers. Vooral achter vind ik dat heel opvallend. En storend, aangezien de bumper onder een iets andere hoek lijkt te staan, lijkt het alsof de bumper schade heeft gehad en opnieuw is gespoten. Ik vind de heckblende wel echt fantastisch en een mooi designelement.
Die shops in New York zijn trouwens ronduit lachwekkend, kan er niets anders van maken.

BENZine

Gebruiker
Gullwing zei:
Maar dan het interieur, dat ziet er zowaar gezellig uit!

Vind je?

Voor een Audi wel ja. Het is niet overal even strak, en qua design is het ook geen hoogstandje, maar het klinische is er in elk geval af. Het ziet er sfeervoller uit dan dat het er ooit in een Audi heeft uitgezien. Keerzijde is wel dat het er van binnen niet als een Audi uitziet, maar had het ook een Lexus of BMW kunnen zijn.

Ook elementen aan de buitenkant zijn niet zoals we van Audi gewend zijn, zoals de vorm van de achterlichten met de nodige rondingen en bollingen (voorheen leek elke Audi met een lineaal getekend te zijn) en veel meer lijntjes en vouwen in de carrosserie.

De designers van Audi zijn duidelijk wat zoekende, en lijken daarbij geïnspireerd te zijn door grote verkoopsuccessen bij BMW.

funf

Gebruiker
Bij het ontwerp van het exterieur blijven ze consistent, maar is er wel ruimte voor vernieuwing. Dat vind ik wel goed. Die binnenkant vind ik kwestieuzer. Audi slaagt er wat mij betreft te weinig in om met mooie interieursamenstellingen te komen, die voor elk wat wils bieden. Dat doen BMW en Mercedes-Benz simpelweg beter, naar mijn idee.

Bimmert

Gebruiker
Tja, Audi. Ik vind het mooie auto's maar als ik dan ga kijken en rijden en samenstellen valt mijn keuze er niet op. En als je dan een stationcar wil van een fijn rijdende d segment auto met RWD is er gewoon niet veel keuze. Dus maar weer een BMW besteld.

RobEU

Gebruiker
Tsja, zo ken ik iemand die op zoek was naar een Italiaanse sportauto, bij voorkeur in het rood, zonder Duitse roots, met twee deuren en met een naam die niet begint met een M. Dan is er gewoon weinig keuze.

BENZine

Gebruiker
Voor een kritische autokoper met een specifiek wensenlijstje is er sowieso weinig keuze, die zal uiteindelijk automatisch bij 1 of 2 auto’s uitkomen.

RobEU

Gebruiker
Ik denk niet dat het zozeer met kritisch gedrag te maken heeft. Het is hetzelfde als de aanbestedingsprocedure bij de politie. Je gaat een lijstje maken met eisen terwijl je vooraf al weet wat je wilt hebben. Maar door een dergelijk lijstje samen te stellen, kun je het voor jezelf ook rationaliseren en enige voorkeur ontkennen.

funf

Gebruiker
Bimmert zei:
Tja, Audi. Ik vind het mooie auto's maar als ik dan ga kijken en rijden en samenstellen valt mijn keuze er niet op. En als je dan een stationcar wil van een fijn rijdende d segment auto met RWD is er gewoon niet veel keuze. Dus maar weer een BMW besteld.

Die voorwielaandrijving vind ik bij de A6 wel echt een nadeel. Dat ga ik niet meer doen, een volgende Audi zou dus quattro moeten zijn voor mij. Voor het overige is Audi mij goed bevallen. Ik kan het merk en de designfilosofie wel waarderen. Dat lukt mij bij Mercedes-Benz niet. Bij deze A7 is het interieur het voor mij niet. Om die reden zou ik een A7 nu niet snel kiezen.

BENZine

Gebruiker
Bijzonder, geen van de tot nu toe getoonde exemplaren is voorzien van een schuif- of panoramadak. Terwijl doorgaans modellen bij introductie van alle mogelijke opties zijn voorzien. Wat zou daar de reden van zijn?

funf

Gebruiker
Goed punt. Geen idee. Hopelijk komt er in de A7 wel een fatsoenlijk dak. Die brievenbus in de A6 is echt storend klein.

BENZine

Gebruiker
funf zei:
Bij deze A7 is het interieur het voor mij niet. Om die reden zou ik een A7 nu niet snel kiezen.

Bij mij is het juist net andersom. Ik heb de afgelopen 15 jaar geen enkel Audi-intetieur kunnen waarderen (veel te glad en te klinisch) terwijl ik dat bij deze A7 wel heb. Zag net nog een filmpje op AMS waarin een interieur werd getoond met mat hout i.p.v. aluminium inleg en dat zag er heel chic en sfeervol uit. Ik zou me daar als BMW- en Mercedes liefhebber best thuis in kunnen voelen.

funf

Gebruiker
Dat gladde en klinische vond ik juist wel eens leuk. Maar het verveelt wel snel. En een niet-symmetrische middenconsole stoort mij nu al, daar zou ik geen drie jaar tegenaan willen kijken. Dan liever een los scherm...:T

BENZine

Gebruiker
Wat bedoel je met niet-symmetrisch? Het feit dat de middenconsole richting bestuurder gedraaid is?

funf

Gebruiker
BENZine zei:

Het deel waarin dat bovenste touchscreen zit, stoort mij. Het loopt naar rechts weg in een vorm die ik niet symmetrisch vind. Het maakt de totale aanblik voor mij wat rommelig.

D Elzinga

Gebruiker
RobEU zei:
Die shops in New York zijn trouwens ronduit lachwekkend, kan er niets anders van maken.

Erg he? Het valt me wel vaker op dat oa VAG zich bedient van dat soort verschrikkelijk ongeloofwaardige renderings. Doet de auto's zeker geen recht.

Het model zelf vind ik overigens best fraai, sowieso vind ik het huidige design van Audi door de bank genomen stukken beter te pruimen dan dat van zo'n 5-10 jaar geleden.

Bimmert

Gebruiker
RobEU zei:
Ik denk niet dat het zozeer met kritisch gedrag te maken heeft. Het is hetzelfde als de aanbestedingsprocedure bij de politie. Je gaat een lijstje maken met eisen terwijl je vooraf al weet wat je wilt hebben. Maar door een dergelijk lijstje samen te stellen, kun je het voor jezelf ook rationaliseren en enige voorkeur ontkennen.

Ik vond het ook niet erg kritisch om een stationcar met RWD te willen eigenlijk. Maar het aanbod voor ons land is echter gewoon erg mager. Daarom hoopte ik op een Giulia SW of een Jaguar XE estate, vooral de Giulia stond hoog op mijn verlanglijstje. Maar die zijn helaas niet gekomen. Lexus bood een aantal jaar terug ook een RWD stationcar aan, maar nu niet meer.

Funf,
quattro was ook zeker een optie, bv A4, maar die vond ik verhoudingsgewijs erg duur.
Audi vind ik verder een mooi merk, bouw- en interieurkwaliteit is erg hoog, maar als je dan standaard FWD krijgt doet dat in mijn beleving afbreuk aan het totaalplaatje (voor dat geld).

DeeTwee

Gebruiker
Bimmert zei:

Geen C-klasse estate overwogen?

BENZine

Gebruiker
Voor de C-klasse is het hoog tijd voor een facelift, dat dashboard met die opgeplakte iPad kan echt niet meer.

BENZine

Gebruiker
De A7 kon het nog wel eens moeilijk gaan krijgen, want er is iets moois onderweg vanuit Stuttgart ....

tsmy1j8bahg0.jpg

2p4yqp4b43wn.jpg

Gaat Audi uiteindelijk overstag met allerlei vouwen en lijnen, keert Mercedes terug naar een fraaie glad gestreken carrosserie :)

Bovenaan