Audi Auto-Union 60L (1972)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auto-Union 60L |
---|---|
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 73.000 km |
ERVARINGEN
- 73.000 km
Dit jaar heb ik eindelijk na lang zoeken mijn Audi 60 gevonden. Uit het Duitse Hannover komt deze gave 4-deurs 60L. De eerste eigenaresse heeft hem 34 jaar lang in bezit gehad. De laatste 18 jaar stond deze 60L in een garage te wachten tot ie weer tot leven gewekt werd. De dame overleed vorig jaar en de familie wilde van de Audi af. Een Audi-monteur kocht hem als hobby en maakte hem weer piekfijn in orde. Geldnood dwong hem echter dit juweeltje voor een prikkie te verkopen en ik was de gelukkige!
De RDW-keuring en de bijbehorende APK waren geen enkel probleem en het Nederlandse kenteken was een feit!
Back to the seventies met deze Audi 60! De wagen rijdt heerlijk basic en de 4-bak stuurschakeling is een waar genot: De stuurpook beweegt als het spreekwoordelijke mes door de boter.. De 55 PK 1.5L motor zorgt voor acceptabele prestaties en maakt dat de wagen best wel redelijk mee kan komen met het huidige verkeer. De wegligging is een beetje dweilerig maar dat hoort bij deze wagen.
Comfortabel is ie zeker, hij strijkt weg-oneffenheden veel beter weg dan het onderstel van mijn 12 jaar oude 405-break.
De motor met automatische choke springt bij koude start direct aan, kenmerkend is het (naar huidige maatstaven veel te) hoge toerental van de motor direct na de koude start. Even nogmaals het gaspedaal aantippen en het toerental wordt acceptabel.
Het originele lakwerk heb ik inmiddels gepolijst en de wagen is zeer goed gepoetst. Ook van binnen is de wagen nog in zeer mooie staat. Het dashboard, het meubilair en de bekleding ogen nog als nieuw.
Ik berijdt deze 60L zeker niet als gebruiksvoorwerp en pak hem alleen bij droog weer voor de liefhebberij. De 405 en de Panda worden afgebeuld voor het dagelijkse werk.
De wagen wordt volledig roestvrij gemaakt en er volgt een dinitrol-behandeling waarna ik nog jáááren hoop te genieten van deze zeldzame oldtimer.
Helaas is dit model Audi (F103) nog niet geheel geaccepteerd als klassieker in de wereld van de kenners... Ik zou zeggen, bekijk de foto`s en aanschouw het prachtige 60`s-70`s lijnenspel van deze Auto-Union en oordeel zelf!
--------------update 11-05-2009-----------
De Audi 60L gaat steeds soepeler en vlotter rijden! Ik heb er nu zo`n 2000 probleemloze kilometers opzitten. De voorste wiellagers zijn nogmaals na-gesteld. Motorolie + koelvloeistof na deze kilometers nog geheel helder. Conclusie: ook motorisch nog erg gezond deze 60!
------------------------------------------
--------------update 28-03-2010-----------
De 60L is weer uit de winterstalling gehaald. De hele winter aan de druppellader gezeten dus de accu was superfit. Twee keer starten en de motor liep weer als vanouds. Kleine beurt gegeven en een flink eind gereden. Genieten met een hele grote G!
------------------------------------------
--------------update 08-10-2010-----------
De hele zomer probleemloos gereden met de Audi 60L! Afgelopen week is ie weer voorzien van een nieuwe tweejarige APK, zonder enig probleem door de keuring gekomen. Het is echt opvallend hoe probleemloos deze 38 jaar oude Duitser de kilometers aflegt en hoe betrouwbaar de techniek is! Langzaam aan maar weer klaarmaken voor de winterstalling: wassen, poetsen, volle tank en vervolgens aan de druppellader in de garage, weg van pekel en vorst!
------------------------------------------
PROBLEMEN
- 73.000 km
Echt veel kilometers heb ik nog niet gereden met deze 60, maar wel genoeg voor een eerste indruk.
-roestvorming aan spatbord linksvoor. De dragende delen en de rest van het plaatwerk zijn nog bikkelhard.
De roestduivel zorgde er destijds voor dat Audi`s die geen, of een slechte anti-roestbehandeling hadden ondergaan na een jaar of 8, 9 geheel weggeroest waren! Zo ook de 60L van mijn vader destijds, die zo broos als een beschuit op de sloop is geëindigd.
-wiellagers voor nastellen
-brandstofmeter defect
-dashboardklokje hapert soms
-radiator lekt soms een druppel
--------------update 19-07-2009-----------
Na twee lange autobaan-ritten begon de 60 in te houden en stationair steeds minder mooi te lopen en zelfs af te slaan.
Mijzelf lukte het niet dit probleem op te lossen, dus op zoek naar een oldtimer-specialist die nog veel verstand heeft van carburateurs, contactpunten en kleppen die bedient worden door een onderliggende nokkenas. De gevonden specialist doet normaal in Ford Granada`s en Taunussen, maar deze Audi 60 bleek ook een peuleschil te zijn.
Met nieuwe bougies en contactpunten, opnieuw gestelde kleppen én een optimaal afgestelde carburateur en ontsteking loopt de motor weer zoals het hoort.
------------------------------------------
Al met al kleinigheden tot nu toe, behorend bij een wagen van deze leeftijd.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi 60
Lees ook

Hoe moet ik mijn caravan in een stalling verzekeren?

Elektrische Zeekr X nu al in Nederland

Elektrische opvolger Citroën C5 Aircross in 2025 in productie

Kleinste zevenzitter Mercedes-Benz: vanaf €57.486

Terugroepactie Toyota Corolla Cross om airbag, geen zorgen in Nederland
