
Saab 9-5 Estate 2.0 t SE (1999)
Als tweede auto heb ik al drie jaar een Vectra B V6 (zie andere review). Bijzonder fijne wagen...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In 1997 verschijnt de eerste Saab 9-5 op de markt met de typecode YS3E. Hij staat op een platform van General Motors maar de ophanging is geheel volgens Saab-normen opgebouwd. Bijzonder aan de Saab 9-5 is dat het de eerste auto is die standaard wordt uitgerust met actieve hoofdsteunen, die bij een aanrijding meebewegen om verwonding aan de schouders en nekwervels te voorkomen. Aanvankelijk is de Saab-95 alleen te koop als sedan. In 1999 komt daar de Saab 9-5 Estate bij, een stationwagen.
In 2011 krijgt de Saab 9-5 zijn eerste facelift. Die is te herkennen aan de koplampen en achterlichten met helder glas en het motorenprogramma wordt uitgebreid. In het najaar van 2005 wordt de Saab 9-5 opnieuw gefacelift. Dan zijn er uitgebreidere wijzigingen. De bumpers worden in de carrosserie geïntegreerd, het onderstel wat straffer afgestemd en het instrumentarium wordt opnieuw ontworpen. De Isuzu-dieselmotoren worden vervangen door diesels van Fiat. In 2009 wordt de laatste Saab 9-5 sedan gebouwd. De Saab 9-5 Estate loopt nog door tot februari 2010.
Over de jaren is de Saab 9-5 te koop geweest met benzinemotoren die variëren van een 2,0-liter turbomotor met 150 pk tot een 3,0-liter V6 met turbo die 200 pk levert en een 2,3-liter viercilinder turbo met vermogens tot 260 pk. De simpelste diesel is een 2,2-liter TiD met 120 pk en de grootste een 3,0-liter V6 met 177 pk.
Voortijdig einde
In 2011 verschijnt een geheel nieuwe Saab 9-5 met de typecode YS3G. Technisch is die sterk verwant aan de Opel Insignia A. De tweede generatie Saab 9-5 stond gepland voor een introductie aan het einde van 2009 maar door moeilijkheden bij Saab werd dat uitgesteld tot de helft van 2010. Toen was Saab van General Motors door Spyker gekocht. In de loop van het jaar 2011 werd de productie van de Saab 9-5 door financiële problemen herhaaldelijk onderbroken omdat de onderdelenvoorziening niet op orde was. De productie van de Saab 9-5 stopte in maart 2011 met het faillissement van Saab. In totaal zijn 11.280 exemplaren van de Saab 9-5 gebouwd.
De tweede generatie Saab 9-5 is alleen officieel geleverd als sedan. Wel was de Saab 9-5 SportCombi, de stationwagen, zo goed als productierijp. Van de Saab 9-5 Sport Combi zijn 33 voorserie-exemplaren gebouwd waarvan enkele een kenteken hebben gekregen en dus zijn toegestaan op de openbare weg. De Saab 9-5 is te koop geweest met voorwiel- en vierwielaandrijving. Het motorenaanbod bestaat uit een 1,6-liter turbomotor met 182 pk, een 2,0-liter turbomotor met 223 pk en een 2,8-liter turbo V6 met 300 pk. Verder zijn er voor de Saab 9-5 nog 2,0-liter dieselmotoren met 160 of 190 pk.
Alternatieven voor de Saab 9-5 zijn de
- Audi A6
- BMW 5-serie
- Mercedes-Benz E-klasse
- Jaguar S-type
- Jaguar XF
- Lexus GS
- Citroën C6
- Volvo S80
- Cadillac CTS
Als tweede auto heb ik al drie jaar een Vectra B V6 (zie andere review). Bijzonder fijne wagen...
Na een periode van auto's van de zaak en prive diverse BMW's te hebben gereden ben ik na een...
Veel mensen maken gebruik van Shell Recharge. Wij vroegen Shell naar de strategie voor de...
29-1-2022 249.000km De Saab is nu bijna 6 jaar in mijn bezit en het werd tijd om mijn ervaring...
Na een "zwerftocht" van enige weken, toch maar afscheid genomen van mijn Golf 4 TDI 110 PK....
Na ruim 5 jaar trouwe dienst en bijna 2 ton te hebben gereden terug naar de lease, een Tesla...
Ik rij al bijna 1,5 miljoen kilometers Saab, verschillende types, 900 classics (Cabrio en...
2020 het jaar van de grote omruil. De xc70 en de Alfa Giulietta eruit. Tesla model3 en een...
Kies dan voor het Škoda maandabonnement. Je rijdt weg in een Škoda Fabia vanaf € 419 p/m.
Nadat mijn vorige Saab, een 9-5 Aero, door een ongelukkig toeval door kortsluiting, onherstelbaar...
Op 15 juni 2018 was het zover. Samen met mijn vader reed ik mijn laatste kilometers in m’n...
De stap van een 9-5 2.3t naar een Aero was een gewenste. Qua uiterlijk vind ik dit type de...
Na een tijdje saabloos te zijn geweest, kon ik het toch niet laten om een Saab te kopen. op...
Zes jaar geleden kocht Kees Steenbeek voor een prikkie een Saab Aero waarvan het schoepenwiel...
Lees op onze themapagina de laatste ontwikkelingen over elektrische auto's en elektrisch rijden......
Youngtimer. Na een aantal jaren erg tevreden te hebben gereden in een Seat, begon het toch...
Het eerste jaar als zelfstandig ondernemer bood de ruimte voor wat anders. En als liefhebber...
De meeste mensen zullen deze fraaie, maar onopvallende grijze ‘zaken-Estate’ geen blik waardig...
note 1: de update van Svart Hål is de 'eind afrekening' note 2: de entry 'Het boek wordt...
Kijk komende zondag naar de leukste kampeerbestemmingen, nieuwste campers, caravans en tenten....
DE ZOEKTOCHT Een aantal zaken wist ik zeker toen ik in de markt was voor een nieuwe voiture:...
Om het leven van de 9-5 nog wat op te rekken, gaf Saab zijn topmodel in 2005 een facelift...
Nadat ik overwacht afscheid moest nemen van de Peus 607 (total loss na een bizar incident...
Deze auto is onze 2e saab 9-5 estate. De eerste hebben we ca 5 jaar in eigendom gehad en zo'n...
Nu ik 2 jaar mijn rijbewijs heb, en de respectabele leeftijd van 22 jaar heb bereikt, is het...
Nadat mijn vorige auto, een Saab 9-3 estate uit 2007 mij op een rustige A 12 in slaap slaap...
Zoals jullie kunnen lezen heb ik 7 jaar een Saab Aero 9-5 sedan gereden. Met bijna 230000...
Voor een uitgebreid verslag van al mijn auto's zie http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=124421...
Dit is een deel van mijn uitgebreide "autobiografie" (30 pagina's) die op het Saabforum te...
Omdat ik weinig woon-werkverkeer heb, heb ik tijden in belastingvrije Duitsers rondgereden....
01 - Intro (329.383 km) 130104 Het kan verkeren. Dat is de lijfspreuk van Gerbrand...
Sinds het laatste model Saab 9-5 in 2010 uitkwam stond deze hoog, zo niet bovenaan het wensenlijstje....
Aangezien de apk van mijn suzuki vitara afliep was ik na aan het denken over een nieuwe wagen....
Met mijn vorige 9-5 was ik gestrand op de Autobahn. vastgelopen. Balen, er zat net een nieuwe...
Na ruim één miljoen km verdeeld over 6 benzine - Saabs, waarbij het jaarkilometrage gemiddeld...
Na mijn terziele gegane Saab 900NG op LPG, wilde ik graag weer snel mobiel zijn. De vorige...
Op het moment van aankoop (november 2010) had ik een lease auto en was op zoek naar auto voor...
Morgen ruil ik mijn Saab 9-5 2.3T SE Automaat in voor....een Saab 9-5 2.3T SE Estate op LPG-G3....
Mijn Saab 9-5 is een van de laatste in Nederland op kenteken gezette 9-5's. Althans, op dit...
Na jaren Volvo te hebben gereden (V70 tdi, V70 2.4T, V70R awd en een 245 GLE) hebben wij de...