Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

autoreview

Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

Signalement

Uitvoering9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf288.000 km
KM-stand laatst308.000 km
Lezerswaardering: 93%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bucket list car

  • 300.000 km

2020 het jaar van de grote omruil. De xc70 en de Alfa Giulietta eruit. Tesla model3 en een youngtimer erin. Lang verhaal kort, elektrisch rijden werd mogelijk gemaakt, echter in mijn ogen ongeschikt voor vakantie en het verslepen van muk. De xc erbij houden vond ik wat gortig en ik grijp graag de gelegenheid aan om de auto bucketlist verder af te werken.

Ik wilde graag een ruime auto van rond het millennium. De tijd dat alles 1:10 reed, co2 nog alleen in cola zat en upsizen de norm. Die yountimer werd een Saab 9-5 Aero. Ik was er niet echt naar op zoek want een mooie v70 t5 of een bwm 530i had het ook kunnen worden. Ik had wel wat eisen, ik wil perse garantie het liefst bij een garage die de auto kent en een bekende geschiedenis. Deze combinatie vond ik in Apeldoorn bij de voormalig Saab dealer. Deze aero was na een paar jaar uit Duitsland gehaald en was de laatste jaren in onderhoud geweest bij deze dealer. Ondanks de gezegende kilometerstand geen probleem met garantie. Met de alukleurige kop en je weet dat het de versie is die definitief afrekende met de carterontluchtingproblemen. (black sludge). Verder was in de afgelopen jaren de auto goed bijgehouden.

Ik vind dit een ouderwetse badass, dikke turbo onbehouwen maar ook iets waar je ook vandaag nog prima in kan komen voorrijden. Zeg maar een rocker uit de 90's. Inmiddels ingehaald door de jonge generatie, maar als hij niet rookt en drinkt netjes gewassen is nog steeds best kan meekomen. Niets kraakt stoelen zitten nog goed, motor loopt mooi rond trekt soepel.

Een youngtimer gaat het op de meeste punten simpel afleggen tegen moderne auto's. In het geval van de 9-5, onderstuur 2themax, vermogen raakt ie nauwelijks kwijt, torquesteer, niet zo soepel met koude motor, navigatie uit jaar kruik (hoe hadden we ooit hiervoor het geduld), best zwaar, niet zuinig 1:11 etc etc.

maar..... het is een heerlijke reisauto. de stoelen zitten top, de bak schakelt echt lekker. Fijne verdeling van versnellingen. Houdt simpel zijn snelheid. Tussen acceleraties nog steeds indrukwekkend. Nog belangrijker beoordeel de aero naar het jaar dat deze op de markt kwam en besef hoe goed dat toen was. De tesla3 is een erg goede elektrische auto, maar ik vind het leuker om in de 9-5 te rijden die 20 jaar geleden als aero estate geintroduceerd werd. Rijden sturen schakelen koppelen het is nog rijden met gevoel voor techniek. De voldoening van mooie overgangen, het voelen wanneer het blok op temperatuur is. De diepe grom van de hirsch stortkokers. Het sportonderstel maakt het geen sporter maar geeft de auto wel een stevig gevoel. De GT-stijl die ik zo kan waarderen.

Ik werk hoofdzakelijk thuis, H is dolblij met r witte tesla en ik pak regelmatig voor de langere ritten de zwarte. Je wil zon auto ook niet hebben stilstaan. Zie mijn eerdere reviews, ik houd van donkere interieurs. HarmanKardon instalatie voor de muziek, gaat u maar zitten. De snelweg is echt zijn terrein, door de Mitsubishi turbo is het een vlot maar niet een hysterisch blok. Pas als je echt in de toeren gaat dan blijft het blok trekken. Ik heb de top nog niet gereden maar op de teller zat ik zo op 230 en dan zit er nog voldoende leven in het blok.

Is er dan wat af te dingen, als je deze auto vergelijkt met de gedoodverfde concurrent. V70 t5. Ik vind de remmen maar zo zo, het remt maar je moet wel hard trappen. Dit kan echt beter. tunen naar 300pk is zonder remupgrade suicidaal. De aero had wat mij betreft ook de neus kunnen heten. De voorwielen staan ver naar achteren waar je met rijden, afgezonderd episch onderstuur, niet veel last van hebt maar in parkeergarages wel dus. 18 inch velgen met kwaliteitsbanden zijn wat dit aangaat wel een aanrader, daar wordt het doorslippen, onder- en torquesteer behoorlijk mee beteugeld. De winterset is 17inch dus kan het redelijk vergelijken.
Het geluid van een vijfcylinder is gewoon mooier en meer soeverein. De laadruimte is kleiner, want minder vierkant. Verder hebben de fabrikanten erg goed naar elkaar gekeken. Interieur kwaliteit , klimaat beheersing, veiligheid en qua rijden het ligt erg dicht op elkaar.

Problemen, niet echt om over naar huis te schrijven. Onder garantie een paar zaken nog opgelost. Gordels, stuurhuis rubber, speaker de van sid, thermostaat. Verder was een koelwaterslang overleden en is die vervangen door een blauwe bsr. Bekende zwakke plek, plus een van de achteruitrij sensoren. Op onderhoud moet je echt niet bezuinigen, deze blokken kunnen enorme kilometerstanden halen, maar oliewissels overslaan vergeeft ze je niet. Ik krijg meestal een 9-5 aero als leenauto mee. Die heeft al meer dan 5 ton gelopen en voelt nog net zo fris.

Conclusie, Saab (dit is mn derde) is een aparte en originele auto. De standaard versies zijn soms wel erg broque en vvd maar de aero geeft net dat rauwe randje. Ik vind de achterkant na de tigste facelift erg mooi. de voorzijde is godzijdank door de vorige eigenaar ontdaan van de lelijke chromen randen. Ik kan de neus echt waarderen, de korte wielbasis wat minder. Het interieur is functioneel en behoorlijk bomb proof. Heerlijke reisauto minder geschikt voor de stad. We hebben de zwarte gekocht voor de vakantie en die zie ik met vertrouwen tegemoet. Onderdelen zijn prima verkrijgbaar en de saabdealer is creatief. (niet goedkoop overigens).

ik zal tzt wel een update geven, de eerste 12 duizend waren zo goed als probleemloos.

als vakantie auto?

  • 308.000 km

Ik schreef dat ik de Saab als vakantieauto had aangeschaft. Is dat een beetje bevallen? Zeker verrassend goed zelfs. De tesla laten staan en rightfully so, de route du soleil gaat prima maar in het binnenland van Frankrijk is laden pet. Als je zoals wij veel onderneemt wordt je electrisch ongelukkig en dat kan niet de bedoeling zijn van vakantie.

De aero ligt laag en er zitten geen niveaumats op, dus we gaan nog iets lager. voor de referentie, twee volwassenen, twee pubers, volle achterbak, twee fietsen op dak. Dit heeft gelukkig geen effect op het rijgedrag zelfs op slecht wegdek. De 260 pk maken dat het rijden met veel overcapaciteit kan en dat is comfortabel. Ik vind zelf de beste snelheid 130, maar dat heeft ook met fietsen op het dak te maken. Een vakantieauto heeft verder een goede airco, check. Verbruik op vakantie is niet zo boeiend, al houd ik dat wel altijd bij. (goede indicatie voor gezondheid onder de kap) 1:10 over 3000km.

De eerste versnelling is erg kort en in NL niet altijd nodig. In de bergen is het wel een pre icm koppel dat vanaf 1200 er lekker inkomt rijdt dit beter dan moderne diesels die onderin zo dood als een pier zijn. Verder is dit naar huidge maatstaven een relatief smalle auto. Op smalle bergweggetjes en krappe parkeergarages in Frankrijk is dat verdraaid praktisch. Who new?

Ik heb als voorzorg een di cassette achterin gegooid met een coolant returnvalve. Beide onderdelen die het kunnen begeven en je volledig kreupelen. Onderdelen kan je overigens beide als je een beetje handig bent zelf vervangen. Niet nodig gehad, maar liever mee dan om verlegen. Kort en goed een aanrader, mits je bereid bent om goed onderhoud en controle door een specialist te laten volhouden. Olie en koelvloeistofverbruik overigens nul. Behoudens een oliebeurt geen onderhoud updates.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens